Gå til innhold

Puls og mat :p

Gjest Syltebærtyttetøy

Anbefalte innlegg

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Mulig det er et veldig dumt spm, kanskje det til og med er allmennkunnskap, men jeg spør likevel :)

Til vanlig har jeg en hvilepuls på ca 60, men 10 min etter matinntak skyter pulsen min i været og jeg har da en hvilepuls på rundt 100. Slik er det en times tid etterpå før den går ned til 60 igjen.

Litt ekkelt da det rett og slett føles som jeg har løpt maraton etter maten :P

Men har det egentlig en sammenheng? Har det med forbrenning å gjøre f.eks?

Jeg er 176cm og veier 58 kg, uansett hva og hvor mye jeg spiser..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med høy pulsøkning etter mat er ofte et tegn på at man har spist noe man ikke tåler. Jeg opplever det samme når jeg spiser noe jeg har intoleranse mot. Det skjer ikke når jeg unngår disse matvarene. Før jeg fant ut hva jeg tåler og ikke tåler skjedde det hele tiden, så da trodde jeg det var normalt, for det skjedde jo "uansett" hva jeg spiste. Problemet var at jeg reagerer på flere ulike ting, og en eller flere inngikk i de fleste måltider jeg spiste før ;)

Anonymous poster hash: 28045...cd9
Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Det med høy pulsøkning etter mat er ofte et tegn på at man har spist noe man ikke tåler. Jeg opplever det samme når jeg spiser noe jeg har intoleranse mot. Det skjer ikke når jeg unngår disse matvarene. Før jeg fant ut hva jeg tåler og ikke tåler skjedde det hele tiden, så da trodde jeg det var normalt, for det skjedde jo "uansett" hva jeg spiste. Problemet var at jeg reagerer på flere ulike ting, og en eller flere inngikk i de fleste måltider jeg spiste før ;)

Takk for svar :) Oi, håper da virkelig ikke det er dét, da får det nesten bare være sånn, altså :P Reagerer jo ikke på noe annen måte.

Skrevet

Takk for svar :) Oi, håper da virkelig ikke det er dét, da får det nesten bare være sånn, altså :P Reagerer jo ikke på noe annen måte.

Jeg følte heller ikke at jeg reagerte på annen måte i mange år. Men etter hvert fikk jeg mer og mer mageproblemer, men det kom også gradvis, så jeg mente at jeg ikke hadde det... før det til slutt ble ille ;)

Jeg ser at vi trolig er ganske likt bygd, med høyde. Jeg har vært nedi din vekt også, men veier ti kilo mer nå. Jeg kom nå på at da jeg hadde din vekt så merket jeg også pulsen bedre. Det er mang en lege som nesten har hoppet til når de har undersøkt magen min fordi pulsen kjennes veldig sterk ut, så sterk at de har trodd det har vært noe alvorlig galt. Men det har visst bare med at jeg er så slank rundt rygg/øvre mage og de store hovedårene ligger slik at de ligger "grunnere" enn hos mange andre. Jeg mener at jeg også merket pulsen bedre selv, spesielt etter måltid, på den tiden jeg veide det samme som deg, men husker ikke om den da også økte generelt etter måltider.

Kroppen er rar ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...