Gå til innhold

Når mannen tar over permisjonen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man sykemeldes fra permisjonen, f.eks pga utmattelse (kolikkbarn..) eller annet, og mannen tar over permisjonen..hvor lenge er det vanlig å sykemelde seg? Og arb.giver kan vel ikke gi ham sparken pga han må i permisjon?

Anonymous poster hash: 6cdc7...515

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man sykemeldes fra permisjonen, f.eks pga utmattelse (kolikkbarn..) eller annet, og mannen tar over permisjonen..hvor lenge er det vanlig å sykemelde seg? Og arb.giver kan vel ikke gi ham sparken pga han må i permisjon?

Lengden kommer jo helt an på hva legen syns. Det er jo ikke noe man kan bestemme i så stor grad. 

Og nei, han kan ikke få sparken for det

Anonymous poster hash: 8921a...109

Skrevet

Han har rett på å ta over permisjonen når den andre forelderen er syk. Man kan ikke få sparken for å ta i bruk sine lovbestemte rettigheter.

Skrevet

Hvis man sykemeldes fra permisjonen, f.eks pga utmattelse (kolikkbarn..) eller annet, og mannen tar over permisjonen..hvor lenge er det vanlig å sykemelde seg? Og arb.giver kan vel ikke gi ham sparken pga han må i permisjon?Anonymous poster hash: 6cdc7...515

Lengden kommer jo helt an på hva legen syns. Det er jo ikke noe man kan bestemme i så stor grad.  Og nei, han kan ikke få sparken for det Anonymous poster hash: 8921a...109
Neida, men DERSOM......det forstod du vel, egentlig??

Skrevet

Mannen kan ikke ta over permisjonen bare fordi du er sykemeldt, det må dere søke om. De fleste klarer å ta seg av barn selv om de er sykemeldt, sykemeldt blir man om man ikke klarer jobbe....

Men man kan søke om at far får ta over permisjon fordi mor er syk, da må det søkes til nav med en utvidet legeattest fra mors lege hvor det spesifiseres at hun er ute av stand til å ta seg av barnet. Om far sa får innvilget å ta over permisjonen har han krav på permisjon fra jobb og kan selvfølgelig ikke få sparken.

Har aldri hørt om at mor har blitt sykemeldt og far fått ta over pga kolikk og sliten mor, det ene tilfellet jeg vet om hadde mor så alvorlig svangerskapsdepresjon at hun ble lagt inn på psykiatrisk. Da fikk far ta over permisjonen.

Anonymous poster hash: 181e5...a2f
Skrevet

Hvis man sykemeldes fra permisjonen, f.eks pga utmattelse (kolikkbarn..) eller annet, og mannen tar over permisjonen..hvor lenge er det vanlig å sykemelde seg? Og arb.giver kan vel ikke gi ham sparken pga han må i permisjon?Anonymous poster hash: 6cdc7...515

Lengden kommer jo helt an på hva legen syns. Det er jo ikke noe man kan bestemme i så stor grad. Og nei, han kan ikke få sparken for det Anonymous poster hash: 8921a...109
Neida, men DERSOM......det forstod du vel, egentlig??

Det var ingenting i svaret mitt som tilsier at du trenger å hisse deg opp.

Poenget var at det var umulig å svare på for oss

Anonymous poster hash: 8921a...109

Skrevet

Mannen kan ikke ta over permisjonen bare fordi du er sykemeldt, det må dere søke om. De fleste klarer å ta seg av barn selv om de er sykemeldt, sykemeldt blir man om man ikke klarer jobbe.... Men man kan søke om at far får ta over permisjon fordi mor er syk, da må det søkes til nav med en utvidet legeattest fra mors lege hvor det spesifiseres at hun er ute av stand til å ta seg av barnet. Om far sa får innvilget å ta over permisjonen har han krav på permisjon fra jobb og kan selvfølgelig ikke få sparken. Har aldri hørt om at mor har blitt sykemeldt og far fått ta over pga kolikk og sliten mor, det ene tilfellet jeg vet om hadde mor så alvorlig svangerskapsdepresjon at hun ble lagt inn på psykiatrisk. Da fikk far ta over permisjonen. Anonymous poster hash: 181e5...a2f

Nei, blir man sykemeldt fra permisjonen må far ta over, det sier seg selv. Hvorfor i all verden skulle man ellers sykemelde seg? Jeg vet om flere som har gjort det etter månedsvis uten søvn,

Skrevet

Mannen kan ikke ta over permisjonen bare fordi du er sykemeldt, det må dere søke om. De fleste klarer å ta seg av barn selv om de er sykemeldt, sykemeldt blir man om man ikke klarer jobbe.... Men man kan søke om at far får ta over permisjon fordi mor er syk, da må det søkes til nav med en utvidet legeattest fra mors lege hvor det spesifiseres at hun er ute av stand til å ta seg av barnet. Om far sa får innvilget å ta over permisjonen har han krav på permisjon fra jobb og kan selvfølgelig ikke få sparken. Har aldri hørt om at mor har blitt sykemeldt og far fått ta over pga kolikk og sliten mor, det ene tilfellet jeg vet om hadde mor så alvorlig svangerskapsdepresjon at hun ble lagt inn på psykiatrisk. Da fikk far ta over permisjonen. Anonymous poster hash: 181e5...a2f

Nei, blir man sykemeldt fra permisjonen må far ta over, det sier seg selv. Hvorfor i all verden skulle man ellers sykemelde seg? Jeg vet om flere som har gjort det etter månedsvis uten søvn,

Nei, det er slett ikke vanlig. De fleste får da far til å ta babyen på ettermiddag og helger, og henter seg inn igjen da. Evt så hjelper andre til (familie, venner).

Dersom du blir alvorlig syk derimot, kan far overta permisjonen. Da skal du være helt ute av stand til å ta deg av babyen (hele døgnet).

Anonymous poster hash: 85c36...632

Skrevet

Mannen kan ikke ta over permisjonen bare fordi du er sykemeldt, det må dere søke om. De fleste klarer å ta seg av barn selv om de er sykemeldt, sykemeldt blir man om man ikke klarer jobbe....

Men man kan søke om at far får ta over permisjon fordi mor er syk, da må det søkes til nav med en utvidet legeattest fra mors lege hvor det spesifiseres at hun er ute av stand til å ta seg av barnet. Om far sa får innvilget å ta over permisjonen har han krav på permisjon fra jobb og kan selvfølgelig ikke få sparken.

Har aldri hørt om at mor har blitt sykemeldt og far fått ta over pga kolikk og sliten mor, det ene tilfellet jeg vet om hadde mor så alvorlig svangerskapsdepresjon at hun ble lagt inn på psykiatrisk. Da fikk far ta over permisjonen.

Altså...du har ikke peiling på hva du snakker om.

Blir man sykemeldt under permisjonen så tar fat over permisjonen. Forskjellige utbetalinger dette fra nav.

Nr 2, det er ikke uvanlig å bli sykemeldt under permisjonen. Jeg vet fordi jeg jobber med det.

Ellers, ta deg en bolle og skam deg for å prøve å gi enda mer dårlig samvittighet til en mor! Empati, les deg opp om det.

Anonymous poster hash: e661f...1ee

Skrevet

Mannen kan ikke ta over permisjonen bare fordi du er sykemeldt, det må dere søke om. De fleste klarer å ta seg av barn selv om de er sykemeldt, sykemeldt blir man om man ikke klarer jobbe.... Men man kan søke om at far får ta over permisjon fordi mor er syk, da må det søkes til nav med en utvidet legeattest fra mors lege hvor det spesifiseres at hun er ute av stand til å ta seg av barnet. Om far sa får innvilget å ta over permisjonen har han krav på permisjon fra jobb og kan selvfølgelig ikke få sparken. Har aldri hørt om at mor har blitt sykemeldt og far fått ta over pga kolikk og sliten mor, det ene tilfellet jeg vet om hadde mor så alvorlig svangerskapsdepresjon at hun ble lagt inn på psykiatrisk. Da fikk far ta over permisjonen. Anonymous poster hash: 181e5...a2f

Nei, det er slett ikke vanlig. De fleste får da far til å ta babyen på ettermiddag og helger, og henter seg inn igjen da. Evt så hjelper andre til (familie, venner).

Dersom du blir alvorlig syk derimot, kan far overta permisjonen. Da skal du være helt ute av stand til å ta deg av babyen (hele døgnet).

Hva vet du om det er vanlig? Er du rundt hos alle småbarnsfamilier og spør?

Anonymous poster hash: 8d5f9...ab8

Skrevet

Blir man sykemeldt under permisjonen så tar fat over permisjonen. Forskjellige utbetalinger dette fra nav.

Nr 2, det er ikke uvanlig å bli sykemeldt under permisjonen. Jeg vet fordi jeg jobber med det.

Ellers, ta deg en bolle og skam deg for å prøve å gi enda mer dårlig samvittighet til en mor! Empati, les deg opp om det.

Jobber du i NAV siden du veit at far får ta over permisjonen dersom mor blir sykemeldt uansett grunnlag? I såfall er det tydeligvis forskjellig praksis angående dette ved de forskjellige kontorene.

Jeg har vært igjennom dette, far søkte om å overta noen uker av min permisjon da jeg var for syk til å ta vare på barnet alene. Det var ikke bare bare å få det til. NAV har myndighet til å avslå søknad om å overta mors perm dersom hun "bare" blir sykemeldt. En lang attest måtte sendes inn fra legen der min situasjon var nøye beskrevet. Fikk avslag på dette to ganger før vi endelig fikk det innvilget. Dette er tre år siden, så mulig reglene er endret.

Anonymous poster hash: 8434b...97e

Skrevet

Har gjort det 2 ganger. Ene gangen kortere periode. Andre gangen over en lengre periode. årsaken til fars behov for permisjon vil avgjøre lengden. Ingen begrensning utover mors lengde på permisjon

Anonymous poster hash: f63ad...f4c

Skrevet

Så rart, da kan jo de fleste mødre bare sykemelde seg pga de er slitne og så får begge være hjemme med babyen?

De fleste mødre er vel slitne de første månedene, og det ville jo vært fantastisk om begge kunne vært hjemme med "lønn" og delt på oppgavene.

Anonymous poster hash: 93faa...122

Skrevet

Hva er det du hisser deg sånn opp over?

Det er ingenting galt med min empati, jeg sier bare hvordan det er.

Det holder ikke at mor bare er sykemeldt, det må være snakk om sykdom som gjør at hun er helt ute av stand til å ta seg av barnet og det trengs det utvidet legeattest på at hun er. Da kan de søke om at far får ta over permisjonen, man får det slett ikke helt uten videre. Som regel når man er sykemeldt, om det f.eks vond skulder eller halsbetennelse så er man i stand til å ta seg av barnet sitt...

Jeg har aldri hørt om at noen har fått det fordi mor er sliten, men jeg sier ikke at det ikke er mulig, bare at jeg aldri har hørt om det. Jeg har hatt kolikkbarn selv, i tillegg til barn med astma, ørebarn og falsk krupp, jeg vet også hva sliten er og har all mulig medfølelse med alle foreldre som går gjennom det samme. Jeg mangler slett ikke empati altså, men jeg kan regelverket.

Her har jeg klippet fra nav sin sykepengeveileder:

Sykdom under fødselspermisjon med foreldrepenger – overføring av foreldrepenger

Hvis den av foreldrene som hadde planlagt å ta seg av barnet på foreldrepenger på grunn av sykdom blir helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet, kan man søke om overføring av foreldrepengene til den andre av foreldrene eller om utsettelse av perioden med foreldrepenger.
Legeattest som beskriver hvorfor vedkommende er avhengig av hjelp til å ta seg av barnet kreves.

Eksempelvis; for at far skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, stilles krav til mors nedsatte funksjon. Dersom mor på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet, kan faren motta foreldrepenger eller moren kan søke om utsettelse av perioden. 
Velger foreldrene at far skal motta foreldrepenger, må han søke om dette på skjema "Søknad om foreldrepenger, engangsstønad eller fedrekvote ved fødsel eller adopsjon ". I tillegg til dokumentasjon om inntekten og arbeidsforholdet må faren legge ved dokumentasjon som beskriver hvorfor moren er helt avhengig av hjelp for å ta seg barnet. NAV krever en funksjonsbeskrivelse fra hennes lege. Beskriv funksjonsnedsettelsen på et hvitt ark.

Skrevet

Så rart, da kan jo de fleste mødre bare sykemelde seg pga de er slitne og så får begge være hjemme med babyen?

De fleste mødre er vel slitne de første månedene, og det ville jo vært fantastisk om begge kunne vært hjemme med "lønn" og delt på oppgavene.

Det er jo forskjell på normalt sliten, og utslitt.

Mannen min fikk forøvrig overta min permisjon ei uke da jeg var innlagt på sykehus med kraftig brystbetennelse. Han lå på samme rom som meg og tok seg av alt med den nyfødte (de første dagene før antibiotikaen virka for fullt måtte han holde babyen da jeg ammet for jeg var så syk at jeg ikke maktet det).

Anonymous poster hash: 4e17b...cda

Skrevet

Det er jo forskjell på normalt sliten, og utslitt.

Mannen min fikk forøvrig overta min permisjon ei uke da jeg var innlagt på sykehus med kraftig brystbetennelse. Han lå på samme rom som meg og tok seg av alt med den nyfødte (de første dagene før antibiotikaen virka for fullt måtte han holde babyen da jeg ammet for jeg var så syk at jeg ikke maktet det).

Anonymous poster hash: 4e17b...cda

Ikke så rart at han fikk overta permisjonen, for du var jo skikkelig syk. Sliten blir liksom noe annet...

Skrevet

Som anonym presiserer over her så skal dette dokumenteres godt fra lege. Man kan risikere å få avslag på en slik søknad, det stilles strenge krav for å få dette innvilget. En sykemelding er ikke nok i seg selv.

Jeg jobber også med dette.

Anonymous poster hash: 93e8d...5b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...