Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #1 Skrevet 15. desember 2015 Noe jeg både forstår og ikke helt forstår. Stebarnet mitt er 15 år og jeg har vært sammen med pappan siden han var 9 år. Foreldrene mine har møtt stebarnet 3-4 ganger iløpet av årene. Hvordan gjør man det egentlig med julegave i slike situasjoner? Min bror er f.eks sammen med ei som har barn fra tidligere forhold. Jeg khar ikke noe forhold til mitt "ste tantebarn". Skal jeg handle til han? Anonymous poster hash: f51eb...f33
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #2 Skrevet 15. desember 2015 Jeg kjøper julegave til min søsters bonusbarn. Søsteren min er gift med en mann som har barn fra før, og dette barnet er en del av min søsters familie. Jeg møter jo dette barnet nesten like ofte som jeg møter barna til søsteren min (bortsett gangene jeg møter min søster og dette barnet er hos mammaen sin). Barnet er en del av familien, det kunne ikke falle meg inn å la min søsters to barn få pakker fra tante "meg" og ikke bonusbarnet, de feirer jo jul sammen annenhvert år. Mammaen vår kjøper selvfølgelig også gave til dette bonusbarnebarnet. Anonymous poster hash: cf0b6...c16
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #3 Skrevet 15. desember 2015 Hva er problemet? Anonymous poster hash: d0c19...309
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #4 Skrevet 15. desember 2015 Problemet er at det er forventet at jeg skal handle julegave til stetsntebarn, men familien min ikke handler julegave til steonkelbarn/barnebarn. Hi Anonymous poster hash: f51eb...f33
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #5 Skrevet 15. desember 2015 Det rare er ikke at å droppe gaver til barn man ikke kjenner, men å ikke bruke tid eller resurser på å bli kjent med familien sin. Hvorfor kjenner ikke stesønnen din dine foreldre skikklig? Hvorf kenner ikke du stebarna til din bror? Anonymous poster hash: 45aa2...fed
petitt Skrevet 15. desember 2015 #6 Skrevet 15. desember 2015 Barn som er dratt med inn i familier av to voksne er familiens barn i mine øyne så jeg ville kjøpt til alle ste-barn søsken hadde og barn dersom det en gang skjer. Når eksen min, faren til dattera mi, hadde dame med ei datter så kjøpte jeg gave til henne, hun var jo ste-søster til min jente. Dessverre gikk det forholdet ikke bra, men skulle han finne noen ny med barn så er det barnet med i familien, så klart det
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #7 Skrevet 15. desember 2015 her er det slik at min far ikke kjøper gave til 2 av mine barn, kun den tredje, pga at det er en jente (ødelagt fyr). Han kjøper gaver til barna til mine søsken, men ikke stedatteren til min bror. Vi har gjort det slik at vi kjøper en liten gave fra morfar til mine gutter selv, og sier ikke noe. Det samme gjør min bror. Det har fungert sålangt.. Ser min far typ en til to ganger i året. Anonymous poster hash: 5eb2c...8db
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #8 Skrevet 15. desember 2015 Jeg har selv en et barn som har stebesteforeldre og ste tante/onkel. Da første julen kom etter at jeg ble sammen med mitt barns stefar var jeg veldig spendt på hva som kom til å skjerp julegavefronten. Mine svigerforeldre valgte å behandle mitt barn på lik linje med de andre barnebarna. Det har de gjort hele veien. Mitt barn har også vært den av barnebarna som har hjulpet dem med maling av hytte og hus. Noe de har betalt han for. Nå som han er vokse ,20 år, ser han ikke så mye til dem lengre. Opptatt med jobb og kjærste. Ser ikke så mye til han vi heller. Men jeg ser at svigerforeldrene mine er oppriktig stolt av han og det han har oppnådd hittil i livet sitt. For meg er det også helt naturlig å skulle gi jule- og bursdagsgaver dersom det kom et stetantebarn inn i familien. Vil jo at dette barnet skal føle seg velkommen i familien. At dette barnet får gaver fra den andre siden av familien sin og dermed mer en. Andre barn i vår familie, har ikke noe med saken og gjøre Anonymous poster hash: 3fc02...1d9
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #9 Skrevet 15. desember 2015 kansje dei meiner han er for stor til gaver? det er ikkje alle som har mulighet til å kjøpe gaver til bonusbarn som kommer inn i familien både her og der? tenker at denne guten har sikkert ein fars familie så gir gaver og at mora gir gaver? eg gir til alle bonus tante barn som kommer inn i familien men stopper med alle det året dei er konfimert Anonymous poster hash: 0475e...adb
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #10 Skrevet 15. desember 2015 For meg hadde det vært rart å ikke gi gave til mine søskens stebarn. Men vi har god kontakt og treffes ofte, så jeg regner med jeg hadde blitt godt kjent med eventuelle stebarn også. I mannens familie gjør de ikke det, og svigers gir til ett av stebarnebarna men ikke til det andre. Begrunnelsen deres er at dette ene har "adpotert" dem, kaller dem bestemor og bestefar osv, mens det andre ikke sier noe særlig og "ser sur ut hele tiden" (han er sjenert). Jeg mener det er de voksnes ansvar å inkludere barna i familien og ikke omvendt, men sånn ser tydeligvis ikke svigers det. Anonymous poster hash: a637b...46d
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #11 Skrevet 15. desember 2015 Jeg har to barn fra før. De var 8 og 11 når jeg ble sammen med mannen min. De har aldri fått en eneste gave.. ikke engang konfirmasjonene har de villet komme i. Vårt felles barn og mannens barn får gave+ julekalender. Mine får ingenting.. nå er mine foreldre i tillegg døde, så det er trist at de ikke er bra nok for besteforeldrene til broren. Anonymous poster hash: 69661...e13
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #12 Skrevet 15. desember 2015 Jeg har to barn fra før. De var 8 og 11 når jeg ble sammen med mannen min. De har aldri fått en eneste gave.. ikke engang konfirmasjonene har de villet komme i. Vårt felles barn og mannens barn får gave+ julekalender. Mine får ingenting.. nå er mine foreldre i tillegg døde, så det er trist at de ikke er bra nok for besteforeldrene til broren. Anonymous poster hash: 69661...e13 Oi, så slemt! At voksne mennesker kan være så lite inkluderende, også mot uskyldige barn... Anonymous poster hash: cf0b6...c16
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #13 Skrevet 15. desember 2015 Syns det er merkelig å ikke inkludere stebarn. Trenger da ikke koste så mye å kjøpe en liten ting, bare for å vise at de er inkludert i familien. Voksne folk burde klare å forstå at man må inkludere barn, og ikke forskjellsbehandle. Hadde det vært min bror som hadde hatt stebarn, så ville jeg kjøpt en liten ting ja. Anonymous poster hash: c5ae2...461
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #14 Skrevet 15. desember 2015 Jeg mener at stebarnet absolutt bør inkluderes. Anonymous poster hash: a7f56...353
Gjest Antarctica Skrevet 15. desember 2015 #15 Skrevet 15. desember 2015 Har stebarnet andre besteforeldre i live? I så fall trenger ikke foreldrene dine tenke på det.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #16 Skrevet 15. desember 2015 Selvsagt skal bonusbarna få gave. Du er den voksne og det er din familie. Si klart og tydelig fra. Anonymous poster hash: ed246...e38
Yellow Brick Road Skrevet 15. desember 2015 #17 Skrevet 15. desember 2015 Om dette er et barn som foreldrene dine har sett 3-4 ganger i løpet av 6 år, er jo ikke dette et barn de har noe forhold til. Jeg hadde ikke kjøpt gave til et ste-tantebarn som jeg hadde sett så sjeldent. Å kjøpe gaver til ste-barn av forskjellige typer har i mine øyne med hvor mye kontakt man har med dette barnet.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #18 Skrevet 15. desember 2015 Det gjør ikke mine heller... Er gift med en mann med tre barn fra før, og til de to eldste skjønner jeg det (de har aldri møttes og har ikke noe forhold til de uansett), men minste syns jeg bør få... Hun er så skjønn og har taklet "bonusfamilie"-situasjonen mye bedre enn noen av de voksne! Er så positivt overrasket over hvor inkluderende hun er, hun ser på min familie som hennes familie også, og jeg blir glad og rørt av henne... Så må innrømme at jeg er skikkelig skuffet over at mine foreldre og søsken ikke tenker på henne som familie (for meg er hun jo absolutt familie, og jeg er veldig glad i jenta..).. Jeg føler dog ikke at jeg kan "kommandere" andre til å bruke penger på henne, og jeg forstår at det er mye gavepress fra før av... Har ikke sagt noe til de om at jeg er skuffet (sånn, direkte), men tok derimot kontakt og spurte om det er greit at jeg kjøper en ekstra gave til henne og skriver på at det er fra de.. Det var greit dog, selv om det kanskje er litt dumt/tåpelig av meg.. Men gjør ikke meg noe å bruke noen ekstra hundrelapper på henne selv, jeg vil bare at frøkna skal slippe å bli skuffet.. Er viktig for meg at hun vet at hun er en del av familien min... (nå skal det sies at skilsmisser, bonusbarn osv, er ganske nytt i hele slekten generelt, så jeg tror foreldrene mine er usikre på hvordan tilpasse seg det).. Anonymous poster hash: bd719...c85
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #19 Skrevet 15. desember 2015 min far giftet seg på nytt, (med ett mehe av ei kjerring, dog en helt annen historie), og der fikk vi aldri noe fra hennes familie. hun hadde barn fra tidligere som fikk alt dem pekte på, og når vi var på besøk hos hennes familie fikk alltid hennes barn en oppmerksomhet. en dag spurte min søster om hvorfor aldri vi fikk noe (liten og nysgjerrig, og kanskje litt misunnelig), da fikk hun beskjed at vi ikke var deres familie, osv osv. etter å ha opplevd hvor sårt denne forskjellsbehandlingen er ville jeg aldri tillat forskjellbehandling om jeg skulle få stebarn. men eg forstår at man kanskje vil gi noe ekstra til sine egne, men da skal man ikek gjøre det så synlig, en liten oppmerksomhet er på sin plass. Anonymous poster hash: a9050...8bd
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #20 Skrevet 15. desember 2015 De bør få det samme som sine søsken av deg og foreldrene dine.Unasett hva foreldrene dine gjør så ville jeg ha kjøpt til stetantebarna. Viktig at de føler at du gir likt. Men ville sagt ifra til mine foreldre om jeg var deg, siden du trossalt er stemoren hans Anonymous poster hash: 7bbb4...70b
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2015 #21 Skrevet 15. desember 2015 Ikke mine foreldre heller. Ok for meg, dem treffes sjelden desverre. Anonymous poster hash: a940a...108
Mandala Skrevet 15. desember 2015 #22 Skrevet 15. desember 2015 Mine søsken kjøper ikke til mine stebarn. De har spurt meg og jeg har sagt at de ikke skal det. Foreldrene mine gir en liten ting. Likt er det på motsatt side. Derimot tror jeg stebarna får mye fra den andre stefamilien sin - fra stefars familie. Så det er jo ganske ulikt hvordan man gjør og jeg syns alt blir like riktig i grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå