Gå til innhold

Blir SPRØ av min mor..


Anbefalte innlegg

Skrevet

For å si det sånn - hun har alltid stresset med jul i hele desember. Vasker ned høyt og lavt og er sur når hun ikke rekker å sortere hyllene i boden eller bake 12 sorter.

 

Jeg har alltid prøvd å roe henne ned, men hun er av typen som blir sur om jeg sier at hun ikke TRENGER så mange kaker som ikke blir spist opp engang.

 

For å være helt ærlig var desember aldri noe koselig hjemme hos oss, bare et stort kaos. Hun stresset helt til lille julaften med vasking og pynting og la seg gjerne ikke før klokken var 0300. (!)

 

Jeg prøver så hardt jeg kan med å ikke skape den samme stemningen hjemme hos meg selv. Vi vasker det vi rekker og baker bare det vi selv vil ha.

 

Men så har vi min mor som fremdeles stresser med sitt og gjerne vil stresse meg også. Helst vil hun ha hjelp til sitt eget stress, så om vi stikker innom er det bare mas og kav. Og hun mener selvsagt at jeg må være utakknemlig om jeg ikke setter pris på det hun gjør (hjemme hos seg selv).

 

HERREFRED altså. Hun er ikke normal. Merker jeg blir kvalm av hele desember pga dette. Og vi kommer nok aldri til å feire jul hjemme hos mine foreldre mer, det er rett og slett bare stress.

 

( Bare så det er sagt, hun er ikke gammel, bare knapt 50)

 

Flere som skjønner hvordan det er??

 

Anonymous poster hash: 7e1a8...22b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne nesten skrevet innlegget selv, spesielt i dag. Min mor stresset/stresser opp alt! Da vi var små kunne vi nesten aldri reise til stranden en gang, for det gikk jo ikke an å bare pakke badetøy og dra. Nei, vi måtte ha med førstehjelpskrin, dobbel sett håndkle, oppskåret frukt, mat i kjølebag, vann til drikke, vann til å skylle vannglassene(!) med osv osv

 

Anonymous poster hash: f4b4a...e5e

Skrevet

Vet du noe om hvordan hun hadde det i førjulstiden og julen da hun var lita? Kanskje det er noe hun drar med seg, noe som gjør at hun fremdeles søker den perfekte julen (hun kanskje aldri opplevde som lita, men ønsket seg)?

 

Min mor var ikke fullt så ille, hun laget stress av alt hun gjorde og enda mer stress av alt hun ikke rakk og burde ha gjort. Så slo hun helt om, gjorde ingenting, men da var det galt også. Den første varianten var faktisk bedre i hennes tilfelle. Og hos henne så bunnet det i ting fra barndommen, forventninger til hvordan livet hennes skulle bli, men ikke ble. Men å snakke med henne om det, det var umulig. Nå er hun 70 og har roet seg på de fleste områder, har jeg inntrykk av, men vi omgås ikke noe særlig lenger (mange grunner til det).



Anonymous poster hash: dd533...2fe
Skrevet

Må bare si at å lese ditt innlegg gjorde meg veldig trist, du ser ikke for deg og feire mer jul med din mor bare for at hun stresser litt mye! Du skriver at hun bare er 50 men min mor var bare 55 år da hun ble alvorlig syk og døde, en venninnes mor døde nettopp av salg hun var 56 år! Ikke ta din mor forgitt og ikke la Vær og feire jul med henne bare for at hun stresser!

Skrevet

Må bare si at å lese ditt innlegg gjorde meg veldig trist, du ser ikke for deg og feire mer jul med din mor bare for at hun stresser litt mye! Du skriver at hun bare er 50 men min mor var bare 55 år da hun ble alvorlig syk og døde, en venninnes mor døde nettopp av salg hun var 56 år! Ikke ta din mor forgitt og ikke la Vær og feire jul med henne bare for at hun stresser!

 

Det er i grunn en viktig påminnelse du kommer med. Men ofte så ligger det mer bak et slikt innlegg enn bare det som blir fortalt i innlegget. Jeg vet ikke om det stemmer for meg, men jeg kunne fortalt ting om mine juler med min mor som ville fått deg til å forstå hvorfor jeg tok valget om å ikke ha særlig kontakt med henne. Noen ganger er det dessverre gode grunner til det, og langt mer enn bare det som kommer frem i et lite innlegg på et forum.

 

Enig at man skal ha god takhøyde i julen og at man kan ha litt mer tålmodighet enn ellers. Men også viktig å respektere de som velger anderledes av nødvendighet.

 

Anonymous poster hash: dd533...2fe

Skrevet

Sånn er eg oppvokst også. Stress, kav og søvndeprivert mor. Og det blir ikkje akkurat bedre med åra. Julekaker har ho begrensa til ein sort, og eg kan ærlig talt ikkje forstå kva som tek så uhorvelig med tid. Men det var med nød og neppe ho kunne komme på julefest der barnebarnet opptrådte, og ho kunne vere der i 25 min av dei to timane festen varte. For det nærmar seg jul, må vite.

 

Ho blir fornærma over at eg ikkje gjer det samme, det å ha eit avslappa forhold til jul er å implisere at ho stressar unødig og det er umåtelig provoserande for ho.

 

Anonymous poster hash: ffe70...891

Skrevet

Hørt om "flink pike" syndromet. Kanskje din mor har det? Min mor stelte også veldig veldig mye i stand til jul men stresset heldigvis ikke meg med det. Og hun koste seg med å ordne og fikse til jul. Kanskje du kunne prøvd å snakke litt med moren din om at hun ikke behøver å måtte ha alt så perfekt til jul. At det er lov å nyte tiden også. En dag er hun borte og da kommer det enorme savnet. Åh som jeg savner min mor som gikk bort tidligere i år. Merker det særlig godt nå mot jul siden julen var den høytiden hun elsket aller mest. Sender deg en klem og håper at frustrasjonen kan bli lettere :) og at moren din kanskje en dag kan lære å ta det litt roligere <3

 

Anonymous poster hash: aa151...f11

Gjest Antarctica
Skrevet

Må bare si at å lese ditt innlegg gjorde meg veldig trist, du ser ikke for deg og feire mer jul med din mor bare for at hun stresser litt mye! Du skriver at hun bare er 50 men min mor var bare 55 år da hun ble alvorlig syk og døde, en venninnes mor døde nettopp av salg hun var 56 år! Ikke ta din mor forgitt og ikke la Vær og feire jul med henne bare for at hun stresser!

Synd med din triste familiesituasjon - men syns du ikke egentlig det er moren som burde lese dette innlegget? Å ødelegge julestemningen for alle i stedet for å nyte samvær og fellesskap, det er jo det motsatte av julens budskap!

Skrevet

 

Må bare si at å lese ditt innlegg gjorde meg veldig trist, du ser ikke for deg og feire mer jul med din mor bare for at hun stresser litt mye! Du skriver at hun bare er 50 men min mor var bare 55 år da hun ble alvorlig syk og døde, en venninnes mor døde nettopp av salg hun var 56 år! Ikke ta din mor forgitt og ikke la Vær og feire jul med henne bare for at hun stresser!

Synd med din triste familiesituasjon - men syns du ikke egentlig det er moren som burde lese dette innlegget? Å ødelegge julestemningen for alle i stedet for å nyte samvær og fellesskap, det er jo det motsatte av julens budskap!

Godt sagt Pashla!

Skrevet

Det er akkurat dette jeg snakker om når jeg tar opp tema " den gale norske tradisjonen om nedvasket hus" til jul.

La merke til at det var en dame som la ut tråd igår om hvor flink hun hadde vært nå som huset var nedvasket. Kun inne i et skoskap igjen.

Stakkars....

 

Anonymous poster hash: 2dbbc...38c

Skrevet

Jeg er av dem som vasker ned rubbel og bit til jul - og synes ikke det er stress, imidlertid gir dette meg skikkelig julestemning. Bake gjør jeg imidlertid ikke i særlig grad, synes ikke det er stas, og i tillegg er det nok av andre som fikser dette til jula.

 

Men jeg vokste derimot opp i en familie hvor alt var litt på "halv tolv" til jul (og ellers også). Julepynten kom opp utpå dagen på juleaften, de siste gavene ble typisk pakket inn mens vi gikk rundt juletreet:) Vi har alltid hatt det gøy i jula, det er ikke det, men har nok hatt litt motreaksjon til min egen oppvekst, og vil derfor at alt skal være på "stell" hos meg i jula.

 

Mener ikke at man skal stresse seg i hjel i jula, men jeg synes ikke litt ekstra pes og julevask ødelegger julestemningen, synes faktisk dette er litt koselig. For meg er november mest slitsom, da jobber jeg nemlig så mye ekstra jeg bare kan, for å sikre litt ekstra størrelse på desemberlønna. Og julevask er ingen ting i forhold:)

Skrevet

Jeg er av dem som vasker ned rubbel og bit til jul - og synes ikke det er stress, imidlertid gir dette meg skikkelig julestemning. Bake gjør jeg imidlertid ikke i særlig grad, synes ikke det er stas, og i tillegg er det nok av andre som fikser dette til jula.

 

Men jeg vokste derimot opp i en familie hvor alt var litt på "halv tolv" til jul (og ellers også). Julepynten kom opp utpå dagen på juleaften, de siste gavene ble typisk pakket inn mens vi gikk rundt juletreet:) Vi har alltid hatt det gøy i jula, det er ikke det, men har nok hatt litt motreaksjon til min egen oppvekst, og vil derfor at alt skal være på "stell" hos meg i jula.

 

Mener ikke at man skal stresse seg i hjel i jula, men jeg synes ikke litt ekstra pes og julevask ødelegger julestemningen, synes faktisk dette er litt koselig. For meg er november mest slitsom, da jobber jeg nemlig så mye ekstra jeg bare kan, for å sikre litt ekstra størrelse på desemberlønna. Og julevask er ingen ting i forhold:)

Ja! Det er håp for barna mine ;)

Kanskje de blir ryddige og har alt på stell en dag :)

For jeg er et rotete kreativt hode uten sidestykke.

I fjor pyntet vi juletreet på julaften, jeg pakket inn gaver etter middag, og alt jeg rakk var å støvsuge (på lillejulaften)

Men vet dere, vi har det VELDIG gøy og koselig. Huset er, selv om det kan være kaotisk, fylt av latter, kos og kjærlighet :)

 

Anonymous poster hash: ff931...6d0

Skrevet

 

Jeg er av dem som vasker ned rubbel og bit til jul - og synes ikke det er stress, imidlertid gir dette meg skikkelig julestemning. Bake gjør jeg imidlertid ikke i særlig grad, synes ikke det er stas, og i tillegg er det nok av andre som fikser dette til jula.

Men jeg vokste derimot opp i en familie hvor alt var litt på "halv tolv" til jul (og ellers også). Julepynten kom opp utpå dagen på juleaften, de siste gavene ble typisk pakket inn mens vi gikk rundt juletreet:) Vi har alltid hatt det gøy i jula, det er ikke det, men har nok hatt litt motreaksjon til min egen oppvekst, og vil derfor at alt skal være på "stell" hos meg i jula.

Mener ikke at man skal stresse seg i hjel i jula, men jeg synes ikke litt ekstra pes og julevask ødelegger julestemningen, synes faktisk dette er litt koselig. For meg er november mest slitsom, da jobber jeg nemlig så mye ekstra jeg bare kan, for å sikre litt ekstra størrelse på desemberlønna. Og julevask er ingen ting i forhold:)

Ja! Det er håp for barna mine ;)

Kanskje de blir ryddige og har alt på stell en dag :)

For jeg er et rotete kreativt hode uten sidestykke.

I fjor pyntet vi juletreet på julaften, jeg pakket inn gaver etter middag, og alt jeg rakk var å støvsuge (på lillejulaften)

Men vet dere, vi har det VELDIG gøy og koselig. Huset er, selv om det kan være kaotisk, fylt av latter, kos og kjærlighet :)Anonymous poster hash: ff931...6d0

He he:)

 

Det hørtes kjent ut! Viktigst er det uansett å ha det gøy, noen av oss finner glede i å vaske skap, mens andre finner glede i å løpe rundt som hodeløse kyllinger på juleaften - og jeg må si jeg setter pris på begge variantene! Tiltross for ulikheter, så feirer jeg fremdeles hos familien min, og har det veldig hyggelig:)

Skrevet

Velkommen i klubben "Døtre som blir SPRØ av sine mødre"!

Tror det er mange av oss!

Min mor stresser Heldigvis ikke til jul men legger seg oppi ALT! Og oppdrar meg fremdeles, selv om jeg nærmer meg førti og har bodd for meg selv siden jeg var 16.

Blir sprø.

 

Anonymous poster hash: 09bbf...8bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...