Gå til innhold

Må jeg invitere søster på julefeiring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen er enebarn og hans foreldre har ingen andre enn oss å feire jul sammen med. 

Min mor er enke. Hun har to barn. Min søster og meg som begge har mann og hhv 2 og 3 barn hver.

Vi har stort hus og har til nå invitert min mor og søster med familie annenhvert år og mannens foreldre annenhvert år.

Vi kunne ha invitert alle, men mannens foreldre ønsker ikke å komme når det blir så mange samlet. Da sier de at de foretrekker en rolig jul bare de to.

Jeg begynner å kjenne på at jeg syns det blir for mye når både mamma og søsteren min med familie er hos oss. Ønsker å kunne ha fokus på egne barn. Med 5 barn blir det vanvittige gavemengder. Barna er heller ikke på samme alder. 

Jeg ønsker å invitere mamma og mannens foreldre hvert år, så får de komme de som vil. Går det an å gjøre det slik?

Søsteren min vil nok bli fornærmet. De har aldri feiret jul hjemme hos seg selv. Det året de ikke er her er de hos mamma.

Anonymous poster hash: e9567...049
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du inviterer din mor hvert år, og aldri din søster, så fratar du din søster å feire jul med sin mor. Hvorfor har du større rett på din mor i jula, enn hva din søster har?

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt hjerte til å la mannens foreldre sitte alene på julaften, om det ikke er det de ønsker. Din søster har familie, og om din mor og din søster feirer sammen uansett, ville jeg prioritert svigers. Skjønner at noen blir for opphengt i annet hver år-tradisjonen, men JEG vil ikke risikere at to mennesker sitter alene, selv om de tilsynelatende velger det selv (det at de ikke vil komme til dere om det er for mange folk - jeg skjønner dem godt!) 

Så, nei, du må ikke invitere søster, etter min mening =)

Anonymous poster hash: ab070...93c
Skrevet

Hvis du inviterer din mor hvert år, og aldri din søster, så fratar du din søster å feire jul med sin mor. Hvorfor har du større rett på din mor i jula, enn hva din søster har?

Jeg skriver jo at de kan komme de som vil. Jeg regner da med at mamma ville ha kommet annenhvert år og feiret annenhvert med min søster og hennes familie.

Skrevet

Huff, jeg hadde blitt veldig trist hvis min søster aldri ville feire jul med meg mer. Men det er jo enda verre å være der og ikke være ønsket... Så nei, du må ingenting.

Anonymous poster hash: 0d511...1e8
Skrevet

Så du vil ikke feire jul med din søster lenger ?

Har en søster og vi Gjør alt vi kan for å feire jul med hverandre. Gleder oss utrolig Vært år. Og vi snakker sammen sikkert hver dag og.

For min del høres du litt sær ut. Gjør jo slik at søskenbarn ikke får feiret sammen heller.

Jeg skjønner det ikke helt for jeg har alltid vokst opp med feiring med søskenbarn og slikt.

Anonymous poster hash: 4bdef...39e

Skrevet

Jeg skriver jo at de kan komme de som vil. Jeg regner da med at mamma ville ha kommet annenhvert år og feiret annenhvert med min søster og hennes familie.

Jo, men din mor vil ha en åpen invitasjon for alltid mens din søster ikle får invitasjon mer. Ser du greia?

Anonymous poster hash: 62dcb...c30

Skrevet

Jeg kommer aldri til å forstå din tankegang... Jeg elsker masse familie, kaos og styr på julaften... Derfor vil jeg alltid ha julen hjemme, for da kan jeg be absolutt alle jeg vil=) 

Skrevet

Hadde kanskje sett litt annerledes på det om hun hadde invitert av og til. Men hun foretrekker å komme til duk og dekket bord og inviterer aldri. Kan telle på èn hånd de gangene vi har spist et måltid hos henne. De har hus og god økonomi.

Hi

Skrevet

Hadde kanskje sett litt annerledes på det om hun hadde invitert av og til. Men hun foretrekker å komme til duk og dekket bord og inviterer aldri. Kan telle på èn hånd de gangene vi har spist et måltid hos henne. De har hus og god økonomi.

Hi

Kanskje hun ikke kan lage mat? :P

Hva med å foreslå for henne at dere tar annenhver gang hos dere og annenhver gang hos dem? (Altså hvert fjerde år hos hver av dere siden annenhvert år er med svigers.)

Anonymous poster hash: 0d511...1e8

Skrevet

Jeg har tre voksne søsken, til sammen har vi 9 barn. Foreldrene våre er skilt, begge er gift på nytt. Mannen til mamma har to barn og to barnebarn, kona til pappa har tre barn, to barnebarn også har de fått felles barn. Vi har alle et godt forhold, og vi er alle glad i storfamilien, kaos, mennesker og lyd, men vi kan ikke feire julaften sammen alle sammen, det går bare ikke.

Så vi feirer hjemme hvert år, det gjør også mine søsken. Vi søsken feirer altså aldri julaften sammen (men vi er alltid sammen minst en gang i løpet av romjulen og/eller på nyttårsaften).

Foreldrene til mannen min har bare oss de kan komme til, så de er her hvert år. Min pappa som har en ny småbarnstid med sin nye kone feirer alltid hjemme så han feirer vi aldri med, men min mamma og hennes nye mann går på rundgang blant hennes og hans barn. 

I år kommer både foreldrene til mannen og min mamma med mann hit, det blir koselig.

Jeg har ikke noe annet råd enn å snakke med søsteren din, si helt ærlig at du synes det blir for mye. For mye stress, for mye kav, for mye folk og si at enten må dere dele på jobben eller dele dere på akkurat julaften. Hadde jeg hatt bare en søster hadde jeg nok ønsket å feire med henne, men mine søstre er veldig hjelpsomme da og ville garantert kommet hit dagen før eller senest tidlig på morgenen julaften og gjort sin del og vel så det av forberedelser og jobb.

Anonymous poster hash: f317b...57f
Skrevet (endret)

Kan du ikke snakke med henne? Si at det blir for mye, at du blir sliten. Spørre om dere ikke kan dele på det. Hun har INGEN grunn til å bli fornærmet. Blir hun sur, må du heve deg over det. Det er ikke naturlig at du alltid skal ordne i stand og at hun aldri skal.

Endret av hysterika
Skrevet

Snakk med henne, si at du synes det blir for mye styr når dere er så mange.

Jeg skjønner deg godt, liker også best rolige julaftener.

Skrevet

Er det ikke bare å legge lista litt lavere da? Her kan vi godt være 30 pers på juleaften, inkludert en haug med unger. Feiringen blir selvfølgelig ikke "perfekt" - jeg har begynt med papp og plast og gjestene tar med seg en rett eller to eller bidrag til drikke. Når det er gaveutdeling blir det fullstendig kaos men det har jo sin sjarm det også?

Skjønner ikke helt problemstillingen, men så er jeg kanskje litt annerledes (og har bodd utenfor Norge for lenge...)

Anonymous poster hash: a51a5...750
Skrevet

Dette er hva jeg ville gjort..tror jeg :P

Jeg ville avtalt med mamma og søster at vi feirer sammen annenhver jul, de andre feirer dere med svigers. Dere kan fortsatt invitere svigers hver jul, men da må de finne seg i at din familie også er der. Da velger de selv om de ønsker å feire med familien eller sitte alene.

Jeg har selv to søstre, og vi har "fordelt" oss på julaften. Er så lenge siden vi alle tre har feiret sammen. Og det savner jeg :(

Hadde jeg kunnet velge ville vi feiret sammen hvert år :)

Anonymous poster hash: a599c...c2c

Skrevet (endret)

Vi feirer så og si aldri jul sammen med søsken etter at vi alle har fått barn og egne familier, her går foreldrene på begge sider på omgang.  Jeg synes godt at du kan snakke med din søster og si at du ikke orker å ha alle hvert år lenger og foreslå at hun og dere bytter på å være sammen med din mor.  I min familie hadde det vært en selvfølge.  Ikke alle liker / orke å være mange på julaften , og da trenger man ikke det så lenge det ikke betyr at noen blir sittende alene.  

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet

Gjelder dette jula i år?

Nå er det så kort tid igjen at jeg ikke ville endret på de planene som allerede foreligger. Du kan ikke av-invitere noen en drøy uke før julaften?

Hvem skal dere feire med i år?

Jeg ville gjennomført jula i år etter planen, og så tatt en prat med søsteren din etter jul og spurt om dere kanskje kan bytte på hvem som har jula eller si at dere begynner å bli så mange at dere kanskje har lyst til å ha en mindre feiring neste år.

Det må være greit, men ta ikke den praten rett før jul!

Anonymous poster hash: 23b79...8bd

Skrevet

Jeg er så glad jeg og mannen er så bundet til familietradisjon at vi begge var innstilt på at når vi selv ble familie (Fikk barn) så skulle vi feire som familie med EGNE tradisjoner. Om vi begge skulle holdt på "vår jul", han med sin mat, sin familie osv,- og jeg med min familie osv,- så ville jo ingen bli 100% fornøyd hver juleaften... Så vi er bare oss i familien på juleaften, slik hadde vi det hjemme begge to,- også har besteforeldre av barna stående invitasjon hvert år,- våre søsken har gjort det likedann,- så besteforeldre rullerer. Noen gang har vi fire besteforeldre, andre gang et par,- også er det bare oss andre gang... Funker fint! Vi har søsken som er skilt, disse har,- om det har kommet jul de IKKE har hatt barna,- feiret sammen,- HJEMME hos sine foreldre. Ikke hjemme hos andre søsken.

Vi treffer søsknene våre gjennom hele året, i bursdager og bare "på besøk",- så vi ser jo hverandre hele tiden. Og stresse med og samle alle/mange på juleaften er så unødvendig. Nå er vi heldige,- og har to "like familier" når det kommer til jula,- og tradisjoner. Så en dag i jula er vi hos min manns foreldre med hans søsken og ektefeller og barn,- en annen dag er det min side. Og det er de dagene i jula vi har "opplegg".. Alle får truffet alle,- uten at det blir en dag her, en dag der osv og vips er jula over og man har ikke gjort annet enn og løpe fra middagsbord til middagsbord.... Også er juleaften stille og rolig til kun den aller nærmeste familie (3generasjoner..),- og barna bli alltid "midtpunktet" i alle familiene når gaver deles ut. Og ikke minst,- hele kvelden går ikke med til gaveoppakking,- men mye til snakk, mimring, kos, film, og barna kan leke med gavene de har fått!

Anonymous poster hash: 08303...0f8
Skrevet

I år må dere gjøre som planlagt/forventet, men fra neste år kan du gjøre det sånn du vil.

Jeg liker ikke å være for mange på julaften. I år blir vi 9stk og det syns jeg egentlig er for mange. Søsteren min feirer jeg aldri med og det syns jeg er greit. Ser henne og familien hennes både til lunsj julaften og på 1.juledag, så selve kvelden er ikke så viktig.

Snakk med søsteren din allerede nå i jula eller rett på nyåret,så har hun god tid til å forberede jula neste år.

Anonymous poster hash: 1e468...960

Skrevet

Vi inviterer alle vi, sjeldent alle kommer, men også sjeldent færre enn 12 rundt bordet. Jeg har dog sluttet å stri til jul! Handler gaver på nett, kjøper alt av mat (lager ikke noe), kjøper kaker og får huset vasket av ei dame som jobber med det. Alle betaler litt og har de lyst på hjemmebakst, hjemmelagde medisterkaker etc tar de det med selv. På julaften er det et sabla kaos for alle må hjelpe til, ellers blir det ikke jul. Ikke min beste juleopplevelse disse julaftene, men det er bare for noen år og barna trives, det er det viktigste! Resten av jula passer jeg på å gjøre det slik jeg vil, med langt mere ro, langt mellom juleselskapene og mye tid til bare barna mine :) Jula er til for å deles med familie, ikke noe annet ❤️ God jul!

Anonymous poster hash: ca6a1...ba5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...