Anonym bruker Skrevet 14. desember 2015 #26 Skrevet 14. desember 2015 Etter å ha vært her inne en stund nå så må jeg si at JA! Jeg er helt sjokkert over hvor lite selvstendige barn er "nå til dags". Jeg er ikke mamma selv ennå, men venter mitt første barn. Godt mulig jeg blir en ordentlig hønemor selv, men tror ikke det tjener noen å sy puter under armene på ungene sine slik jeg ser folk gjør her. Anonymous poster hash: 1c3d3...818
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2015 #27 Skrevet 14. desember 2015 Jeg tror det er litt for lettvint å skylde på "dagens barn", og at de er mindre modne og selvstendige enn "vi" var. Hvem er forresten "vi"? Jeg er så gammel at jeg var sju år da jeg begynte på skolen, ikke seks, som barn er i dag. Som du sier, det fantes ikke SFO. Mest fordi det var forutsatt at mødrene var hjemmeværende. De første årene på skolen gikk vi tre dager pr uke, og de første ukene bare halv dag. Det var en selvfølge at alle hadde en mamma å komme hjem til. Ingen hos oss gikk til og fra skolen. Som bygdebarn på en bygdeskole kjørte jeg buss i alle år. Det har også mine barn gjort. Gjør det dem mindre selvstendige enn jeg var? Jeg kjente ingen som gikk alene til og fra skolen, som vekket seg selv og kokte poteter da de gikk i første klasse. Min mor gikk ut i jobb da yngstebror begynte i første klasse, og da passet hun på å ta seg en jobb der hun begynte så sent at hun fikk sendt oss på skolebussen før hun dro på jobb. På ettermiddagene var vi hos bestemor til min mor kom hjem. Jeg synes situasjonen du beskriver høres uansvarlig ut. Og bare for å ha sagt det: Jeg er mest sannsynlig eldre enn deg og har passert førti med god margin. Bare til opplysning så begynte ikke seksåringene på skolen før i 1997. De som er født i 1990 var siste kull som startet på skolen som sjuåringer. Vi er faktisk "bare" 25 år i dag. Gikk i både barnehage og SFO, de fleste av oss. Anonymous poster hash: 2300c...45d
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2015 #28 Skrevet 14. desember 2015 Ja, dette var normalen for en del år siden. Vi har klart oss greit i livet, de fleste av oss.De som ikke kjenner til at det var sånn, er for unge. De fleste her inne er nok for unge til å huske dette. Anonymous poster hash: 9a962...4be Jeg har skrevet første svar og et nok ikke eldst her, men eldre enn mange andre. Er født i 78. Anonymous poster hash: 951a5...d42
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2015 #29 Skrevet 14. desember 2015 Ja, barna mine er MYE mindre selvstendige enn jeg var. Jeg ble sendt i butikken med handleliste og penger fra jeg var 4, gikk alltid alene til skolen, mamma la seg aldri oppi hva jeg hadde i lekser, jeg hadde full oversikt selv. Ble aldri kjørt noe sted, skulle jeg frem måtte jeg gå, sykle eller ta buss. Ingen som avtalte besøk på mine vegne, skulle jeg leke med noen måtte jeg fikse det selv. Ingenting var dubbet, så jeg leste teksting og lærte meg engelsk tidlig. Født i 80, og begynte på skolen når jeg var 6. Da kunne jeg lese, skrive, pluss, minus og gangetabellen. Anonymous poster hash: ca303...e71
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2015 #30 Skrevet 14. desember 2015 Ja, tidene endrer seg. Barn (og ungdom) er nok mye mindre selvstendige nå, og det er vår "feil", som kanskje ikke slipper dem til nok. Min far var gjetergutt for kyr alene på fjellet fra han var fem år. Det fikk heldigvis ikke jeg lov til, og det får naturlig nok ikke barna mine heller, selv om jeg ser at jeg gir dem relativt mye frihet og ansvar sammenlignet med veldig mange her. Samtidig er generasjonen som vokser opp nå generelt svært høflige, flinke, omtenksomme og familiekjære, så noe må vi gjøre riktig Anonymous poster hash: 8fd9b...964
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2015 #31 Skrevet 14. desember 2015 Jeg er 30, og vi måtte selv gå til skolen uansett vær ( var jo fedrene som hadde den ene bilen i familien til jobb), vi lekte ute i store barneflokker i ulik alder fra 3 år ( de eldre passet de yngre, når de ville....), vi badet nakne uten å være redde for kropp og pedohysteri, vi visste det var mat klokken 17 og gikk hjem da og ut igjen etterpå og vi kunne ( gisp) være alene hjemme og vente i bilen på butikken fra ung alder. Synes det er hårreisende når folk på DIB lurer på om 9 åringen kan sitte i bilen mens de handler, om det er for mye forlangt at en 10 åring skal smøre sin egen skolemat og at naboungen har vært ute i 3!!!!timer når han er 8 år, bør vi ringe barnevernet Anonymous poster hash: 0d6d9...a87
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 14. desember 2015 #32 Skrevet 14. desember 2015 Jeg er født i 1980 og startet på førskolen når jeg var 6 år. I førsteklasse gikk jeg til og fra skolen alene og vi bodde på Frogner så måtte igjenom mange lyskryss. Jeg var i tillegg blind og døv på høyre side, men fikk aldri noe spesialbehandling. Jeg lærte å stryke og lærte førstehjelp når jeg var 6 år. Måtte også lage brødskiver ol fra 6 årsalder. Har mange arr på ene fingeren etter brødkniv og brødskjærer. Var ute alene fra jeg var ca 4 år. Jeg mener barn i dag er mindre selvstendig enn før, men det er fordi de ikke får lov til å prøve seg. Min eldste sønn har vært ute alene fra han var 4 år og har gått alene til skolen siden andre uka i 1 kl. Nå er han 8 år og han og kompisen har syklet alene til og fra trening i hele høst.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 14. desember 2015 #33 Skrevet 14. desember 2015 Ja, barna mine er MYE mindre selvstendige enn jeg var. Jeg ble sendt i butikken med handleliste og penger fra jeg var 4, gikk alltid alene til skolen, mamma la seg aldri oppi hva jeg hadde i lekser, jeg hadde full oversikt selv. Ble aldri kjørt noe sted, skulle jeg frem måtte jeg gå, sykle eller ta buss. Ingen som avtalte besøk på mine vegne, skulle jeg leke med noen måtte jeg fikse det selv. Ingenting var dubbet, så jeg leste teksting og lærte meg engelsk tidlig. Født i 80, og begynte på skolen når jeg var 6. Da kunne jeg lese, skrive, pluss, minus og gangetabellen. Anonymous poster hash: ca303...e71 Jeg ble også sendt på butikken med lapp og penger fra 5-6 års alder. Og en røykelapp hvor det sto at jeg fikk lov til å kjøpe røyk for mamma.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå