Gå til innhold

kan man ødelegge ullplagg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså... Om jeg vasker ull på 40 grader i stedet for ullvaskprogram, eller ikke bruker milo o.l, men vanlig vaskepulver. Ulla blir ikke synlig ødelagt, men stemmer det at man ødelegger ullas egenskaper? Vil ikke plagget holde barna varme og tørre lengre?

Og evt superundertøy som vaskes feil, vil de miste egenskaper til å transportere fukt feks?

Anonymous poster hash: aa3f1...504

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du bruker vanlig vaskepulver på ull så bryter du ned fibrene i ulla, så ja, den vil miste sin spenst og varmende egenskaper. Ull har et naturlig fettstoff i seg, dette fjerner du med vanlig vaskepulver. Du får kjøpt lanolin (ullfett) som du kan vaske klærne i innimellom for å friske opp akkurat det, men fibrene vil jo likevel bli ødelagt av vanlig vaskepulver. Så er fibrene først skadet av vaskepulver så får du ikke ordentlig tilbake spensten og varmen i dem, er min erfaring.

Vasker du for varmt og ikke på ullprogram så risikerer du at ullen kan krympe og nuppe mye mer.

Mine egne ullsokker (type pierre robert fra matvarebutikken) tåler at jeg vasker dem på 40 grader, og jeg slenger dem også innimellom på 60 grader. De er jeg litt mindre nøye med når det kommer til vaskepulver også, men de har tålt det. Men det er jo mindre ull i dem enn i mange andre ullplagg - selv om det ikke er noen unnskyldning, for jeg vet at de ødelegges fortere uansett.

Ullklær bør du ta godt vare på! Om det er 10 % eller 100 % ull i et plagg så bør det egentlig behandles som 100 % ull.

Superundertøy vet jeg for lite om.

Anonymous poster hash: ec7dc...bce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...