HvittHus Skrevet 13. desember 2015 #1 Skrevet 13. desember 2015 Det er sikkert noen bønder/grunneiere som kan noe om dette og kanskje kan svare meg. Jeg bor på et lite boligfelt hvor eiendommen vår grenser til skog og to jorder. Det er en skogsbilvei som er tilkomstvei opp til disse jordene, og rundt det dyrkede området er det skog. I alle år har vi gått rett ut døra og ut på tur. Det har naboene også gjort og gjør stadig. Nå har vi sett at området mer og mer blir gjort om til jakt. Det er satt opp en håndfull jakttårn og ellers gjort mye landskapspleie for å gjøre området pent og attraktivt. Sist jeg var ute med valpen var det ingen i området på tur ut, men da vi var på vei hjem satt det en person i et av jakttårnene og plystret/kom med kallelyder. Vi ønsker ikke å ødelegge for grunneier når det gjelder jakten, men ønsker selvfølgelig også å fortsette å bruke området slik vi har gjort de siste mange år. (Jeg ønsker å være i forkant når det gjelder om vi er på trygg grunn juridisk når vi beveger oss i området for jeg fikk grisekjeft av han som forpakter området fordi det var opparbeidet en ny sti sist år. På dette tidspunktet hadde hunden min vært syk i et år, så vi hadde ikke brukt turområdet.) Er det greit å bruke området og er det innenfor allemannsretten? Vi holder oss selvfølgelig til allerede opparbeidede stier, i kanten av jordet og på skogsbilveien.
Roheryn Skrevet 13. desember 2015 #2 Skrevet 13. desember 2015 Dyrka mark (jorder/åkre) er det ikke greit å gå på. I skogen (utmark) gjelder allmannsretten, altså du har lov til å ferdes. Båndtvang gjelder selvsagt hvis du har hund. Det er selvsagt ikke lov til å opparbeide nye stier og sånt på andres eiendom (ikke nødvendigvis på egen heller hvis det er utmark), men såvidt jeg vet kan man fritt ferdes til fots på stier/veier som allerede er der. Man kan ikke på noe vis med loven i hånd jage folk ut av skogen pga jakt, men endel jegere forsøker allikevel. Særlig hvis du har hund.
HvittHus Skrevet 13. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2015 Dyrka mark (jorder/åkre) er det ikke greit å gå på. I skogen (utmark) gjelder allmannsretten, altså du har lov til å ferdes. Båndtvang gjelder selvsagt hvis du har hund. Det er selvsagt ikke lov til å opparbeide nye stier og sånt på andres eiendom (ikke nødvendigvis på egen heller hvis det er utmark), men såvidt jeg vet kan man fritt ferdes til fots på stier/veier som allerede er der. Man kan ikke på noe vis med loven i hånd jage folk ut av skogen pga jakt, men endel jegere forsøker allikevel. Særlig hvis du har hund. Takk for svar. Vi holder strengt på båndtvangen, men utenfor båndtvangtida løper hunden løs, men selvfølgelig i rimelig nærhet til oss. Vi ønsker som sagt ikke å ødelegge for jakten og hadde holdt oss ute av skogen hvis vi fikk beskjed om når den pågår.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #4 Skrevet 13. desember 2015 Det er lurt å holde seg unna skogen i "jakt feber" sesongen. Det er faen meg ikke mye trygt! Anonymous poster hash: 7e7ef...a3f
HvittHus Skrevet 13. desember 2015 Forfatter #5 Skrevet 13. desember 2015 Det er lurt å holde seg unna skogen i "jakt feber" sesongen. Det er faen meg ikke mye trygt! Anonymous poster hash: 7e7ef...a3f Heldigvis sitter de i disse tårnene sine her, og skyter kun på jordene, så nå går det greit. Men vi har vært borte i at skudd er blitt avfyrt i ubehagelig nærhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå