Gå til innhold

Hjelp til "uselvstendig" baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 6 måneder. Hun hadde låsning i nakke og rygg i starten, men det er blitt behandlet. På grunn av det er hun noe treg i utviklingen mtp å ligge på magen. Vi har øvd masse hver dag, men hun har hatet det fra dag 1. Vi får god oppfølgning av fysioterapeut nå pga det.

Så løsnet det en dag. Trodde jeg... Hun klarte endelig å være ca 5 min på magen uten å klage. Hun rullet rundt på egenhånd og virket til å synes det var artig.
Så har det vært julehandling, avslutninger her og der for andre barn, og vi har rett og slett knapt vært hjemom, og derfor er det blitt lite/ingenting øvelse en ukes tid. Deretter ble hun syk, og har derfor ikke tålt å være en eneste meter unna meg denne tiden. 

Nå er hun frisk, men "syketilværelsen" bare fortsetter. Hun har hele veien vært veldig avhengig av meg, selv om pappaen har hatt mye med henne å gjøre, men nå er det helt ekstremt. Holder pappaen henne, leter hun etter meg med blikket og hyyyylskriker. Han klarer ofte å avlede henne - i korte perioder. 
Hun vil aldri ligge på gulvet lenger. Ikke om jeg er tilstede heller, prøver å bruke både eget ansikt og leker til oppmuntring, men ingenting hjelper. Å ligge på magen er bare helt krise... Å sitte i egen stol når vi spiser (prøvd både new born seat og vanlig sete med bøyle), skaper bare skriking. 
Klarer pappaen å avlede henne i noen minutter, må jeg passe på at hun ikke ser meg - da er hun i gang igjen. 

Nå er det sånn at vi har flere små barn, så pappaen har henne selvfølgelig en del uansett, og vi er påpasselige med å ikke "trøste" henne når hun er sånn grinete etter meg. Hun har det ikke vondt, hun er frisk, mett og tørr. 

Selvfølgelig kan det være tenner. Det kan være utviklingssprang. Men jeg lurer på hvordan dere her inne ville håndtert et slikt barn? 
For å få det riktig (når jeg er alene med henne på dagtid); jeg kan ikke lage mat, gå på do, dusje, gjøre husarbeid - jeg kan faktisk kun sitte/stå med henne. Trenger ikke stimuli hele tiden hos meg (må det hos pappaen), men kan kose seg litt på egenhånd i fanget mitt, finne tærne osv. Kan godt like vogna, men ingen av oss orker å trille turer hele dagen. 
Bæresele hater hun. 
Får mye nærheten hver eneste dag, av både foreldre og søsken. Vi samsover også store deler av natten pga hyppig nattamming.

Anonymous poster hash: 3f522...bd6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde bare fortsatt slik dere gjør, men ville ignorert hyling ang å ligge på mage osv, ddt blir en vane til slutt.

Anonymous poster hash: 8c522...073

Skrevet

Jeg har også tenkt at det blir en vane til sist, men nå er hun tross alt 6 måneder, og ting er plutselig snudd helt... 

Anonymous poster hash: 68585...575
Skrevet

Flere?

Skrevet

Min erfaring er at jo mer du "skjemmer bort" baby med nærhet, trygghet og kos, jo mer selvstendig blir h*n etter hvert.

Anonymous poster hash: 7f270...915

Skrevet

Drit i husarbeidet! Husk at den kosen som hun vil ha og trenger, den er viktigst! Du ser ikke tilbake og angrer deg for hvor lite husarbeid du gjorde 😉

Skrevet

Vår minstemann var en skikkelig mammadalt! Måtte bli bært på og i nærheten av meg frem til han var 4 mnd. Nå hadde ikke han noen forsinkelse i utviklingen så kunne ligge på matta si, men ble helt knust hvis han ikke så meg. Når ban begynte å forflytte seg og jeg skulle på do eller dusje (med døren igjen og far hjemme) kom han etter meg og satt og skrek utenfor døren til jeg var ferdig. Pappa telte liksom ikke. Dette varte til han ble 1,5 år. Nå har han blitt en skikkelig pappagutt og selvstendig som bare det😊 Måtte starte i BHG da han var 11 mnd og dette hjalp han veldig!

Men når det er sagt- en baby kan aldri får nok kos og nærhet! Fortsett med det mammahjertet ditt føler er rett😊

Anonymous poster hash: 6a0bb...56c

Skrevet

Hun skal selvfølgelig få all kos og nærhet hun vil ha! Det skal overhodet ikke stå på det. 

Problemet er at hun ikke kommer seg videre - hun utvikler seg ikke. Hun klarer knapt ligge på magen lenger. Hodet deiser rett ned med mindre jeg hjelper henne litt (ligger på en passende pute), og selv da er det bare skriking og skriking. Hun ligger der ikke alene, jeg er 20 cm unna ansiktet hennes, jeg snakker og rører ved henne. 

Dilemmaet er at jeg ikke får gjort ting jeg burde, som i det minste å få laget noe mat eller gått på do, uten at det ble helt krise for baby. 

Skrevet

Jeg tenker at det kan være en ide å få inn litt mer nærhet i andre situasjoner, så kanskje hun får dekket behovet uten at man må avsette spesifikk nærhet-til-mamma-tid for at hun deretter ønsker å være selvstendig.

Så, hvilken bæresele har dere prøvd?

Bæring er gull for å gi barnet nærhet selv om du egentlig gjør noe annet som også er nødvendig, som å lage middag, trene litt selv eller brette tøy. Mage mot mage er å foretrekke, men blir hun utålmodig er ryggbæring eller ergonomisk fremover på magen fint også. Manduca og Ergobaby er fine, ellers er sjal mye enklere enn det ser ut til.

Anonymous poster hash: 427dc...255

Skrevet

Har Manduca (magebæring, ryggbæring og også hoftebæring er prøvd), og ellers lånt en Meitai og Caboo (ringsjal eller noe?) for å se om det kunne falle bedre i smak. Lånte dem over en god periode for å se om hun kunne like dem etter hvert... Lånte en Babybjørn også, men bare for et par dager. Den likte verken hun eller jeg... 

Eneste tiden hun ikke er oppi meg(på dagtid, på ettermiddagene hender det hun er hos pappaen sin), er når jeg jeg løper på do og akkurat når jeg kutter brød/grønnsaker. 

Skrevet

Da har dere jo egentlig prøvd det meste der ja. Kan være verdt å prøve igjen nå når hun har blitt litt eldre, kan være hun har endret mening. Cabooen er hun nok for stor til nå snart. Lov å bestikke med smokk mens det bæres. Fordel å være i bevegelse mens det bæres. Står man i ro så gjør opp og ned bevegelser i knebøystil fremfor å vugge fra side til side.

Ellers så har dere bare ei jente som behøver mye kos akkurat nå, før hun plutselig blir selvstendig igjen. Masse lykke til!

Anonymous poster hash: 427dc...255

Skrevet

Skal høre om jeg kan få låne Meitaien igjen :) Står sjeldent stille med henne oppi der, hun sitter der jo for at jeg skal få ordna ting og tang. Jeg har helt klart lært et par triks i løpet av disse månedene; hvordan bruke kun èn hånd til tohåndsaktiviteter. Men hadde vært deilig med to hender igjen... 
Smokk er IKKE lov, i følge henne ;) Bestemt frøken, dette. 

Takk for svar :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...