Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #1 Skrevet 13. desember 2015 Er bare 2 mnd på vei med et planlagt barn. Er blitr sveket. Klarer ikke leve med han. Hva skjer nå ang foreldrerett osv? jeg vil ikke bo med han når barnet blir født. Hva gjør jeg med samvær. Barnet er avhengig av meg. Hvor gammelt bør barnet være før det får overnatte? Hvilken fordeling blir narurlig når barnet runder 1 år? Over 3 år? Hva med 3 åringen min? Ønsker ikke å splitte barna 😢 Anonymous poster hash: 000e8...da0
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #2 Skrevet 13. desember 2015 Er dere gift stiller dere likt ifht foreldrerett. Er dere samboere og du flytter før barnet er født er ting opp til deg. Ville ikke latt barnet overnatte før ett år,da bare 1 natt mens 3 åringen også er der. Blir nok å skille barna litt i starten men det går seg til. Sender deg en varm klem,og husk at alt vil ordne seg. Anonymous poster hash: 05a45...423
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #3 Skrevet 13. desember 2015 Det blir vel vanlig samvær(typ annehver helg) med 3 åringen og den nyfødte tas gradvis. Vil tro familievernkontoret vil anbefale at far kommer til dere eller dere til han ofte så han og babyen blir kjent, men ikke overnatter før nærmere året kanskje. Anonymous poster hash: 3dda2...3a9
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #4 Skrevet 13. desember 2015 Er dere gift stiller dere likt ifht foreldrerett. Er dere samboere og du flytter før barnet er født er ting opp til deg. Ville ikke latt barnet overnatte før ett år,da bare 1 natt mens 3 åringen også er der. Blir nok å skille barna litt i starten men det går seg til. Sender deg en varm klem,og husk at alt vil ordne seg. Anonymous poster hash: 05a45...423 En samboende far har prikk like rettigheter som en gift. du må forsøke å bli enig med barnas far om fordeling, i samråd med familievernkontoret. Jo yngre barna er, jo vanskeligere er det med 50%. Med det ufødte barnet er det ikke tilrådelig med overnatting det første året. Dersom dere samarbeider dårlig bør dere ikke ha 50%deling. Anonymous poster hash: b3ae7...01d
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #5 Skrevet 13. desember 2015 Er dere gift stiller dere likt ifht foreldrerett. Er dere samboere og du flytter før barnet er født er ting opp til deg. Ville ikke latt barnet overnatte før ett år,da bare 1 natt mens 3 åringen også er der. Blir nok å skille barna litt i starten men det går seg til. Sender deg en varm klem,og husk at alt vil ordne seg. Anonymous poster hash: 05a45...423 En samboende far har prikk like rettigheter som en gift. du må forsøke å bli enig med barnas far om fordeling, i samråd med familievernkontoret. Jo yngre barna er, jo vanskeligere er det med 50%. Med det ufødte barnet er det ikke tilrådelig med overnatting det første året. Dersom dere samarbeider dårlig bør dere ikke ha 50%deling. Anonymous poster hash: b3ae7...01d Ikke om hun har flyttet før ungen kommer og de da ikke lengre er samboere. Da får hun foreldreansvaret alene og han må gå til retten for å få delt. Anonymous poster hash: 2fa12...29d
Snartmamma2015 Skrevet 13. desember 2015 #6 Skrevet 13. desember 2015 Det stemmer ikke i det hele tatt !! Far er like mye far, gift eller ei ! Forskjellen er at samboere må signere farskapserklæring, i utgangspunktet får mor foreldreansvar alene, hvis ikke det krysses av for delt foreldreansvar. Denne skal signeres av mor og far.
Snartmamma2015 Skrevet 13. desember 2015 #7 Skrevet 13. desember 2015 http://www.skatteetaten.no/Person/Folkeregister/Fodsel-og-navnevalg/Barn-fodt-i-Norge/Farskap-og-foreldreansvar-nar-foreldre-ikke-er-gift/
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #8 Skrevet 13. desember 2015 Det stemmer ikke i det hele tatt !! Far er like mye far, gift eller ei ! Forskjellen er at samboere må signere farskapserklæring, i utgangspunktet får mor foreldreansvar alene, hvis ikke det krysses av for delt foreldreansvar. Denne skal signeres av mor og far. Men, om de IKKE er samboere, slik som situasjonen blir her, er det det er snakk om. Anonymous poster hash: 8c744...784
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #9 Skrevet 13. desember 2015 Først og fremst: Er du virkelig helt sikker på at det må være slutt? Er man sviktet fører dette ofte til et sjokk, og store avgjørelser bør ikke tas i den første fasen. Kanskje det er nødvendig med en liten pause, men jeg vil anbefale å ta et skritt tilbake og betrakte det litt utenfra. Hva må man? Hva er best/verst? Ofte er det en pest/kolera situasjon, men forsøk å tenke i den store sammenhengen. Jeg ble grovt sviktet. To ganger. Fikk hjelp utenfra og tok tid, og i ettertid er jeg utrolig glad for at vi sto i det. Bare du vet svaret, men det høres ut som at dette er ferske sår. Anonymous poster hash: c1c17...dac
Snartmamma2015 Skrevet 13. desember 2015 #10 Skrevet 13. desember 2015 Du skriver at far må gå til retten for foreldreansvar, er det jeg mener er feil !
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #11 Skrevet 13. desember 2015 Jeg regner ikke mer du har tenkt til å føre opp "far ukjent", og så lenge du oppgir far vil han har foreldreansvar på lik linje som deg. For et spedbarn anbefales hyppig og korte samvær fremfor sjeldne og lange, babyen skal bli kjent med sin far og trenger møte han flere ganger i uken. Han bør komme hjem til dere eller dere møtes på en nøytral plass så har får en stund med barnet jevnlig. Regelmessig overnatting er ikke anbefalt før de er ihvertfall året, helst ikke før de blir enda litt eldre. Men en overnatting i ny og ne er selvfølgelig helt greit, på lik linje som man bruker besteforeldre som barnevakt kan man selvfølgelig la pappa ha barnet også. Anonymous poster hash: 9b638...842
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #12 Skrevet 13. desember 2015 Takk for svar. Hva tenker dere ang jenta vår da, på 3,5? Hun vil være 4 år når barnet kommer. Jeg ønsker ikke 50/50. Jeg har hatt hovedansvaret til nå + jeg ønsker at hun skal få bo mest mulig med sin bror eller søster. Ex vil ha 50%. Råd? Til deg som lurte på om det er sjanse for oss, nei. Dette klarer jeg ikke tilgi, jeg kjenner meg selv og det vil ikke gå. Hi Anonymous poster hash: 000e8...da0
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #13 Skrevet 13. desember 2015 Dere må jo bare til mekling. Der vil dere få gode råd angående dette. Jeg skjønner veldig godt at du ikke ønsker 50/50, og det behøver du nok ikke bekymre deg for med minsten. Når det gjelder eldste, er det vel ikke like soleklart, men antar at d vil veie tungt dette med søsken som bor fast hos deg. Kan jo forsåvidt hende det kan være bra med litt avlastning, da. Det blir tøft med nyfødt og fireåring alene, men du klarer det! Anonymous poster hash: c1c17...dac
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #14 Skrevet 13. desember 2015 Takk for svar. Hva tenker dere ang jenta vår da, på 3,5? Hun vil være 4 år når barnet kommer. Jeg ønsker ikke 50/50. Jeg har hatt hovedansvaret til nå + jeg ønsker at hun skal få bo mest mulig med sin bror eller søster. Ex vil ha 50%. Råd? Til deg som lurte på om det er sjanse for oss, nei. Dette klarer jeg ikke tilgi, jeg kjenner meg selv og det vil ikke gå. Hi Anonymous poster hash: 000e8...da0 50/50 er ikke anbefalt for barn under skolealder. Anbefalingen rundt 50/50 er skolebarn, bosted i nærheten av hverandre og godt samarbeid, er ikke disse kriteriene på plass anbefales det ikke. At du også snart får en baby og ønsker at søsknene skal være mest mulig sammen taler også imot 50/50. Men dere må til melking, og vil få hjelp til å snakke sammen og finne en løsning på samværet der. Det naturlige i mine øyne er at far har 4-åringen kanskje 30-40%, besøker babyen ofte og etterhvert har babyen på lenger og lenger besøk når han også har eldste. Da tenker jeg man begynner med 1-2 timer lange besøk for babyen og utvider etterhvert som han/hun blir eldre. Overnatting er ikke særlig aktuelt før babyen er over året gammel. Anonymous poster hash: 9b638...842
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå