Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #1 Skrevet 12. desember 2015 Har hatt vond rygg i lang tid, men nå har smertene endret seg og kroppen føles annerledes. Jeg er så sliten og frustrert og lurer på om noen har tanker om hva jeg bør gjøre i denne situasjonen: Fysioterapeut har holdt muskelsmertene i sjakk det siste året, men i høst forandret ryggen seg og han mente jeg burde oppsøke kiropraktor isteden. Har hatt flere behandlinger hos kiropraktor nå og hun sier hun hadde forventet bedring mye tidligere. Jeg opplever ikke bedring. Har smerter i ryggrad og muskulatur. Det rare er at smertene blusser opp flere ganger i løpet av et døgn (har ikke hatt det sånn før). Da føles det som om muskulaturen er betent og jeg får en influensafølelse i kroppen. Øynene mine er matte og slitne - ser syk ut. Svært lite energi og blir helt utmattet av små anstrengelser. Denne "oppblussingen" av smertene er en ny opplevelse for meg, har noen lignende erfaringer? Hva kan gjøres? Legen mener det er forventet sykdomsforløp, men det skjønner ikke jeg altså. Selv hadde jeg forventet bedring etter behandlinger hos både fysioterapeut og kiropraktor... 😳 Har noen lignende erfaringer? Anonymous poster hash: d5f25...f0f Anonymous poster hash: 2a9a7...8a1
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #2 Skrevet 13. desember 2015 Ikke ta dette ille opp men er du noe overvektig? Jeg er en jojo-vekter og jeg sliter mer med ryggen når jeg har lagt på meg.. :-/ Anonymous poster hash: d0799...595
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #3 Skrevet 13. desember 2015 Ingen som har erfaringer? Er det leger eller sykepleiere her som har tanker om temaet? Blir frustrert når hverdagen ikke fungerer på grunn av smerter i rygg og nakke😳 Vil ikke ha det sånn! Anonymous poster hash: 2a9a7...8a1
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #4 Skrevet 13. desember 2015 Ikke ta dette ille opp men er du noe overvektig? Jeg er en jojo-vekter og jeg sliter mer med ryggen når jeg har lagt på meg.. :-/ Anonymous poster hash: d0799...595 Ikke overvektig, men kunne sikkert med fordel gått ned 5 - 10 kg og kunne helt sikkert vært flinkere med trening. Takk for innspill! Anonymous poster hash: 2a9a7...8a1
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #5 Skrevet 13. desember 2015 Tatt mr ? Anonymous poster hash: bfafa...c05
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #6 Skrevet 13. desember 2015 Tatt mr ? Anonymous poster hash: bfafa...c05 Nei, har ikke tatt mr. Fastlegen mener dette er forventet sykdomsforløp og ser ingen hensikt i å utrede mer. Jeg forstår ikke det... Jeg hadde forventet bedring etter mange behandlinger. Opplever ingen bedring, men en endring i kroppen. Smertene blusser opp og får influensafølelse i kroppen flere ganger i døgnet. Utmattet... Kjenner jeg blir litt engstelig..😔 Anonymous poster hash: 2a9a7...8a1
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #7 Skrevet 13. desember 2015 Kiropraktoren kan henvise til mr, tror jeg. Høres ut som prolaps eller begynnende prolaps og hvis du har det så kan bildene hjelpe kiropraktor med videre behandling. Jeg har prolapser opp gjennom hele ryggsøylen fra korsrygg til nakke med slitasjeskader og innsnevringer i tillegg. Ett av prolapser er operert, men uten virkning dessverre. Har du en tennisball, tørketrommelball eller lignende kan du bruke den til å massere der du har vondt. Still deg mot en vegg og legg ballen mellom veggen og ryggen der smertene sitter, beveg deg rundt slik at ballen masserer musklene. Gå korte og langsomme turer i skogen og tøy godt i ettertid. Dette er tips jeg lærte på ryggskole på sykehuset. Kiropraktoren din kan gi deg øvelser som er gode for deg. Anonymous poster hash: 353c8...a86
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #8 Skrevet 13. desember 2015 Kiropraktoren kan henvise til mr, tror jeg. Høres ut som prolaps eller begynnende prolaps og hvis du har det så kan bildene hjelpe kiropraktor med videre behandling. Jeg har prolapser opp gjennom hele ryggsøylen fra korsrygg til nakke med slitasjeskader og innsnevringer i tillegg. Ett av prolapser er operert, men uten virkning dessverre. Har du en tennisball, tørketrommelball eller lignende kan du bruke den til å massere der du har vondt. Still deg mot en vegg og legg ballen mellom veggen og ryggen der smertene sitter, beveg deg rundt slik at ballen masserer musklene. Gå korte og langsomme turer i skogen og tøy godt i ettertid. Dette er tips jeg lærte på ryggskole på sykehuset. Kiropraktoren din kan gi deg øvelser som er gode for deg. Anonymous poster hash: 353c8...a86 Takk for innspill! Gir prolaps slik tidvis oppblussing av smertene? Kroppen føles syk og jeg blir kvalm og utmattet... Kanskje ingen ting å bli engstelig for hvis d "bare" er prolaps. Greier du å holde det i sjakk slik at du har en velfungerende hverdag? For det har ikke jeg nå og det er så utrolig frustrerende og slitsomt... Anonymous poster hash: 2a9a7...8a1
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #9 Skrevet 13. desember 2015 Kiropraktoren kan henvise til mr, tror jeg. Høres ut som prolaps eller begynnende prolaps og hvis du har det så kan bildene hjelpe kiropraktor med videre behandling. Jeg har prolapser opp gjennom hele ryggsøylen fra korsrygg til nakke med slitasjeskader og innsnevringer i tillegg. Ett av prolapser er operert, men uten virkning dessverre. Har du en tennisball, tørketrommelball eller lignende kan du bruke den til å massere der du har vondt. Still deg mot en vegg og legg ballen mellom veggen og ryggen der smertene sitter, beveg deg rundt slik at ballen masserer musklene. Gå korte og langsomme turer i skogen og tøy godt i ettertid. Dette er tips jeg lærte på ryggskole på sykehuset. Kiropraktoren din kan gi deg øvelser som er gode for deg. Anonymous poster hash: 353c8...a86 Takk for innspill! Gir prolaps slik tidvis oppblussing av smertene? Kroppen føles syk og jeg blir kvalm og utmattet... Kanskje ingen ting å bli engstelig for hvis d "bare" er prolaps. Greier du å holde det i sjakk slik at du har en velfungerende hverdag? For det har ikke jeg nå og det er så utrolig frustrerende og slitsomt... Anonymous poster hash: 2a9a7...8a1 Prolaps kan gi tidvise smerter som er så intense at man blir kvalm, ja. Det skjer gjerne når man kommer i en stilling hvor prolapsen eller utbukning av skiven presser på nerver. Musklene kan bli vonde rundt prolapsen fordi de jobber overtid med å støtte opp om skaden i ryggsøylen, derfor føler du det er betent. Jeg har som sagt ganske omfattende skader i hele ryggsøylen så fungerer ikke normalt, men har lært meg triks etterhvert som fungerer Mye handler om å løfte riktig, holde seg i bevegelse og unngå visse stillinger. Når jeg får "anfall" så bruker jeg smertestillende og betennelsesdempende, unngår for mye bøying og løft og masserer forsiktig der det er vondt. Prolaps kan gå tilbake, men du bør sjekke om det er det du har. Kunnskap om egen kropp er viktig for å fungere på best mulig måte, det blir litt "prøve og feile" frem til man gjør ting automatisk, hvis du skjønner. Anonymous poster hash: 353c8...a86
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #10 Skrevet 13. desember 2015 Kiropraktoren kan henvise til mr, tror jeg. Høres ut som prolaps eller begynnende prolaps og hvis du har det så kan bildene hjelpe kiropraktor med videre behandling. Jeg har prolapser opp gjennom hele ryggsøylen fra korsrygg til nakke med slitasjeskader og innsnevringer i tillegg. Ett av prolapser er operert, men uten virkning dessverre. Har du en tennisball, tørketrommelball eller lignende kan du bruke den til å massere der du har vondt. Still deg mot en vegg og legg ballen mellom veggen og ryggen der smertene sitter, beveg deg rundt slik at ballen masserer musklene. Gå korte og langsomme turer i skogen og tøy godt i ettertid. Dette er tips jeg lærte på ryggskole på sykehuset. Kiropraktoren din kan gi deg øvelser som er gode for deg. Anonymous poster hash: 353c8...a86 Takk for innspill! Gir prolaps slik tidvis oppblussing av smertene? Kroppen føles syk og jeg blir kvalm og utmattet... Kanskje ingen ting å bli engstelig for hvis d "bare" er prolaps. Greier du å holde det i sjakk slik at du har en velfungerende hverdag? For det har ikke jeg nå og det er så utrolig frustrerende og slitsomt... Anonymous poster hash: 2a9a7...8a1 Prolaps kan gi tidvise smerter som er så intense at man blir kvalm, ja. Det skjer gjerne når man kommer i en stilling hvor prolapsen eller utbukning av skiven presser på nerver. Musklene kan bli vonde rundt prolapsen fordi de jobber overtid med å støtte opp om skaden i ryggsøylen, derfor føler du det er betent. Jeg har som sagt ganske omfattende skader i hele ryggsøylen så fungerer ikke normalt, men har lært meg triks etterhvert som fungerer Mye handler om å løfte riktig, holde seg i bevegelse og unngå visse stillinger. Når jeg får "anfall" så bruker jeg smertestillende og betennelsesdempende, unngår for mye bøying og løft og masserer forsiktig der det er vondt. Prolaps kan gå tilbake, men du bør sjekke om det er det du har. Kunnskap om egen kropp er viktig for å fungere på best mulig måte, det blir litt "prøve og feile" frem til man gjør ting automatisk, hvis du skjønner. Anonymous poster hash: 353c8...a86 Tusen takk for svar!😊 Jeg begynte å bli småbekymret.. Har både reumatisme og krefttilfeller i nær familie og må innrømme at tankene/følelsene har sveipet innom alvorligere diagnoser nå de siste ukene og månedene. Spesielt etter at smertene har begynt å blusse opp i perioder. Kjenner virkelig at kroppen er i ulage og jeg har vært så utmattet at det har skremt meg litt. Derfor er det godt å lese det du skriver. Jeg er alene med tre små barn og har full jobb, så det er virkelig behov for å være frisk. Jeg fungerer dårlig både i jobben og hjemme når smertene er så store over lang tid. Og nå føler jeg at jeg blir stående litt stille midt i disse smertene..😔 Vet ikke hva jeg skal gjøre for å få kroppen til å fungere bedre.. Har brukt store summer på fysioterapeut og kiropraktor uten at det har blitt bedre og det er frustrerende. Men takk for svar - veldig informativt og det trengte jeg👍😊 Anonymous poster hash: 2a9a7...8a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå