Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #1 Skrevet 12. desember 2015 Har en toåring. Min første. Han er akkurat 24 mnd nå men klarer nesten ikke å si noen ord. Han klarer å si: Mamma Pappa Bam (ball) Vam (varmt eller vann) Bei (bleie) Bæsj der Mine Den E mine (den er min) Mamma sine Pappa sine Diddi (smokk) Der Den Ja Nei Ojojoj Pluss noen få ord til jeg ikke kommer på i farten. Jeg synes alle andre toåringer snakker så mye. Han har gått i barnehage i over ett år, og de andre virker som om de snakker så veldig mye mer. Jeg kan nevne at min forstår to og nesten 3 språk. Men det er snakking som er problemet. Anonymous poster hash: 8fef1...fbf
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #2 Skrevet 12. desember 2015 Helt normalt. Min 2.5 åring har vært veldig tidlig ute språklig, og mitt inntrykk er at toåringer generelt slettes ikke prater så mye mer enn din. De på min sønns avdeling i barnehagen osv ligger langt bak språklig i forhold til sønnen min, men det meste er normalt, og jevner seg ut. De fleste prater fint når de begynner på skolen er det bekymring etterhvert sier de i fra i barnehagen eller helsestasjonen. Anonymous poster hash: ff1d7...269
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #3 Skrevet 12. desember 2015 Normalt! Anonymous poster hash: 1c8d5...67e
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #4 Skrevet 12. desember 2015 Flerkulturell sier du? Stakkars barn, der har du årsaken. Sannsynligvis prater han ikke før han er 4. Har mange eksempler på det Anonymous poster hash: ea01b...305
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #5 Skrevet 12. desember 2015 Jeg har også et barn som vokste opp med to/tre forskjellige språk, han kunne veldig få ord som toåring. Nå er han ni og snakker norsk like godt som alle andre barn her Og han henger ikke etter med noe, hadde nesten ingen feil på nasjonale prøver i norsk, engelsk og matte og leser masse bøker frivillig Anonymous poster hash: 4f778...d13
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #6 Skrevet 12. desember 2015 Han har jo en treordssetning! Når barn er under tre år er det språkforståelsen som er det viktige så hvis han forstår trenger du ikke å bekymre deg. Barn med flere språk er noen ganger litt senere med språkproduksjonen, men de lærer å reflektere over språket på en annen måte enn barn med bare ett språk så på lang sikt er flerspråklighet en fordel og ikke "stakkars" som noen skrev over! Anonymous poster hash: 92444...329
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #7 Skrevet 12. desember 2015 Flerkulturell sier du? Stakkars barn, der har du årsaken. Sannsynligvis prater han ikke før han er 4. Har mange eksempler på det Anonymous poster hash: ea01b...305 Dette er ikke riktig. Foreldre oppmuntres til å snakke hvert sitt språk til barna. At han ikke snakker så mye ennå kan ha flere årsaker. Noen barn øver gjerne på egen hånd og snakker ikke før de mestrer uttalen. Til HI: Så lenge språkforståelsen er der, er det neppe noe i veien. Men ta en prat med helsesøster om du uroer deg. Kan være greit å få tatt en liten hørselstest bl.a. Anonymous poster hash: 3229c...e7f
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #8 Skrevet 12. desember 2015 Flerkulturell sier du? Stakkars barn, der har du årsaken. Sannsynligvis prater han ikke før han er 4. Har mange eksempler på det Anonymous poster hash: ea01b...305 Dette er ikke riktig. Foreldre oppmuntres til å snakke hvert sitt språk til barna. At han ikke snakker så mye ennå kan ha flere årsaker. Noen barn øver gjerne på egen hånd og snakker ikke før de mestrer uttalen. Til HI: Så lenge språkforståelsen er der, er det neppe noe i veien. Men ta en prat med helsesøster om du uroer deg. Kan være greit å få tatt en liten hørselstest bl.a. Anonymous poster hash: 3229c...e7f Han er absolutt ikke flerkulturell. Vi har begge samme kultur. Norsk mor, og tysk/engelsk far. Så han forstår norsk og tysk helt. Jeg kan be ham hente ting, peke på kroppsdeler, peke på riktig frukt etc på begge språk. Og han gjør det. Han forstår litt engelsk og men det brukes mest mellom oss voksne. Til de andre som har svart. Tusen takk. Som førstegangs har man mange bekymringer. Hi Anonymous poster hash: 8fef1...fbf
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #9 Skrevet 12. desember 2015 Flerkulturell sier du? Stakkars barn, der har du årsaken. Sannsynligvis prater han ikke før han er 4. Har mange eksempler på det Anonymous poster hash: ea01b...305 Dette er ikke riktig. Foreldre oppmuntres til å snakke hvert sitt språk til barna. At han ikke snakker så mye ennå kan ha flere årsaker. Noen barn øver gjerne på egen hånd og snakker ikke før de mestrer uttalen. Til HI: Så lenge språkforståelsen er der, er det neppe noe i veien. Men ta en prat med helsesøster om du uroer deg. Kan være greit å få tatt en liten hørselstest bl.a. Anonymous poster hash: 3229c...e7f Han er absolutt ikke flerkulturell. Vi har begge samme kultur. Norsk mor, og tysk/engelsk far. Så han forstår norsk og tysk helt. Jeg kan be ham hente ting, peke på kroppsdeler, peke på riktig frukt etc på begge språk. Og han gjør det. Han forstår litt engelsk og men det brukes mest mellom oss voksne. Til de andre som har svart. Tusen takk. Som førstegangs har man mange bekymringer. Hi Anonymous poster hash: 8fef1...fbf
soleia Skrevet 12. desember 2015 #10 Skrevet 12. desember 2015 Han snakkar meir enn min eldste gjorde som 2 åring. Han blei kalla inn ekstra ved 2,5 fordi han hadde snakka så lite på to års kontrollen, man då hadde det løsna. No er han 6 år, og har uvanleg stort ordforråd, og har snakka reint lenge.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #11 Skrevet 12. desember 2015 Flerkulturell sier du? Stakkars barn, der har du årsaken. Sannsynligvis prater han ikke før han er 4. Har mange eksempler på det Anonymous poster hash: ea01b...305 Ikke uttal deg om noe du så tydelig ikke har peiling på!!! Det er helt normalt, hi. Ikke bekymre deg. Barnehagen hadde nok sagt noe hvis de var bekymra. Anonymous poster hash: 7bafe...409
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #12 Skrevet 12. desember 2015 Min eldste snakka ikkje før han var ca 2.5år. Då han begynte å snakke, snakka han reint og setningar med mange ord. Han tok igjen dei andre som hadde snakka lenge på null komma niks. Han er framleis ein perfeksjonist og litt forsiktig kar som helst ikkje gjere noko før han kan det. Eg tenker at så lenge han forstår deg er alt bra Anonymous poster hash: 4473a...ef1
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #13 Skrevet 12. desember 2015 Normalt. Og flerspråklige snakker gjerne litt senere enn enspråklige. Så lenge han har en utvikling så skal du ikke bekymre deg. Anonymous poster hash: 482d8...29f
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #14 Skrevet 12. desember 2015 Oi det er mye mer enn sønnen min sa på den alderen! Småen begynte i barnehage rett før han ble to år å sa omtrent bare "mamma og "pappa" å ellers noen få ord som bare vi foreldre skjønte. Når han var 2.5 år å var på kontroll hos helsesøster så kunne han si omtrent alle ordene på skjemaet og snakket setninger som: "Det blåser og regner ute" , "min pc er hjemme", å sånne småsetninger. Anonymous poster hash: d11e9...8b7
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #15 Skrevet 12. desember 2015 Nå er forresten 4 år å de sier at han er helt gjennomsnittlig når det gjelder språket. Anonymous poster hash: d11e9...8b7
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #16 Skrevet 12. desember 2015 Jeg kjente en i USA som ikke sa noe før han var nesten fem år. Ingenting. Men plutselig en dag snakket han både amerikansk og tysk flytende. Han ble spurt hvorfor han ikke hadde snakket før. Han sa han hadde øvd seg alene, han ville ikke snakke før han kunne gjøre det ordentlig Intelligent og velfungerende mann som i dag har høy utdanning og fungerer veldig bra sosialt. Han hadde heller ikke noe særlig problemer sosialt selv da han ikke snakket, han var svært så oppfinnsom i andre måter å kommunisere på. Vet også om et annet barn som ikke sa annet enn mamma og babba (pappa) før han var godt over to år. Snakker to spåk flytende i dag (foreldre med to svært forskjellige språk og kultur), nå er han vel 9-10 år. Anonymous poster hash: bcac9...05c
februarprins2013 Skrevet 12. desember 2015 #17 Skrevet 12. desember 2015 helt normalt, min var over 2,5 år før han snakket masse, nå skravler han som en foss ,blir 3 i feb
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #18 Skrevet 12. desember 2015 Takk for mange svar. Får ofte litt den feelingen fra enkelte at det er noe vi har gjort feil. Har en kollega som har en jente født samme året som min bare i april, og hun skryter dag inn og ut om hvor flink jenta er å snakke. Hun avslutter alltid med å spørre om min snakker noe mer enda. Hvorpå jeg må enten svare nei eller at det er kommet et nytt ord. Da får jeg alltid et litt nedlatende "uffda, det kommer nok etterhvert, noen er bare veldig sene" Hi. Hat også en kollega som påstår at flerspråklighet ikke er noe problem. Hennes unger snakket arabisk, engelsk og norsk omtrent flytende fra de var 1.5 år. Og de forstod alt fra de var 9 måneder (veldig sannsynlig sant?). Så hun mener det er tull at de med flere språk snakker senere. Hi Anonymous poster hash: 8fef1...fbf
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #19 Skrevet 12. desember 2015 Takk for mange svar. Får ofte litt den feelingen fra enkelte at det er noe vi har gjort feil. Har en kollega som har en jente født samme året som min bare i april, og hun skryter dag inn og ut om hvor flink jenta er å snakke. Hun avslutter alltid med å spørre om min snakker noe mer enda. Hvorpå jeg må enten svare nei eller at det er kommet et nytt ord. Da får jeg alltid et litt nedlatende "uffda, det kommer nok etterhvert, noen er bare veldig sene" Hi. Hat også en kollega som påstår at flerspråklighet ikke er noe problem. Hennes unger snakket arabisk, engelsk og norsk omtrent flytende fra de var 1.5 år. Og de forstod alt fra de var 9 måneder (veldig sannsynlig sant?). Så hun mener det er tull at de med flere språk snakker senere. Hi Anonymous poster hash: 8fef1...fbf Tviler på at hun mener det som nedlatende. Har selv fått kommentaren " det kommer nok etter vært,noen er bare sene" veldig mange ganger å har tenkt en eneste gang at de mente noe vondt med det. De er nok bare oppriktig intressert i å høre om det har vært noe fremgang. Anonymous poster hash: d11e9...8b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå