Gå til innhold

Dere med barn som bruker briller.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor mange par man kan få dekket året?

Her er glassene til 4 åringen så ripete at han nesten like godt kunne gått uten. Det er dyre progressive glass og de kan ikke slipes på noen måte. Får jeg dekket noe ved nytt kjøp under et år siden vi fikk disse?

Innfatningen har også fått litt juling i bhg så alt må byttes.

Anonymous poster hash: 440ca...d04
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min har fått 4 stk nå siste året. Mistet 2 par( fisketur, kjøpesenter), 1 ripet og et knekt av annet barn i mange mange deler.

Skal ganske mange riper til før de byttes.

Anonymous poster hash: 02049...620

Skrevet

Jeg har ikke betalt noe. Vi kjøper briller som koster 450 + glass.

Anonymous poster hash: 02049...620

Skrevet

Hvorfor har dere ikke betalt selv?

Har ei venninne med to småskolebarn som begge bruker briller, hun sa det ble dyrt.

Anonymous poster hash: 35076...285

Skrevet

Det er ingen begrensning på hvor mange briller som kan dekkes. Optiker må bekrefte at de ikke kan repareres så kan dere enten bytte kun glass eller både glass og innfatning etter hva din trengs.

Briller til barn dekkes av nav når viser kriterier er oppfylt, feks ved skjeling. Briller pga vanlig nærsynthet blir ikke dekt og normalt ikke svake lesebriller heller.

Anonymous poster hash: f168a...9b0

Skrevet

Min 8 åring får dekket et par briller i året. Han bruker 6+

Nav dekker glass og kr 450 av innfatningen. Innfatningen koster omtrent 3000, så vi betaler ca 2590 selv. Hvis man har to brillebarn blir det jo penger

Skrevet

Jeg har to barn som er nærsynt, mye nok til at de aldri kan gå uten briller. Får ikke dekket noe.

Anonymous poster hash: c916e...9a5

Skrevet

Det er ingen begrensning på hvor mange briller som kan dekkes. Optiker må bekrefte at de ikke kan repareres så kan dere enten bytte kun glass eller både glass og innfatning etter hva din trengs.

Briller til barn dekkes av nav når viser kriterier er oppfylt, feks ved skjeling. Briller pga vanlig nærsynthet blir ikke dekt og normalt ikke svake lesebriller heller.

Hennes har lesebriller tror jeg. Så da er det nok derfor.

Anonymous poster hash: 35076...285

Skrevet

Ok, da tror jeg det blir nye glass/briller her. Vet ikke når han evnt skal endre styrke så å betale over 8000 for nye glass nå, også risikere å måtte ut med det samme igjen snart blir for mye for min lommebok.

Skrevet

Har to brillebarn. Storesøster har -4,75 og -7,25, får ikke dekket noe. Lillesøster har 9 prismer og -3,50 på begge øyne. Hun får dekket glass og 550 eller noe sånt av innfatning. Hun har fått to par briller i år og byttet glass på det siste paret i forrige uke. Vi betalte ingenting.

Anonymous poster hash: df0c0...3bb

Skrevet

Har to brillebarn. Storesøster har -4,75 og -7,25, får ikke dekket noe. Lillesøster har 9 prismer og -3,50 på begge øyne. Hun får dekket glass og 550 eller noe sånt av innfatning. Hun har fått to par briller i år og byttet glass på det siste paret i forrige uke. Vi betalte ingenting. Anonymous poster hash: df0c0...3bb

Sendte litt tidlig. Grunnen til at vi får dekket lillesøster sine er pga samsynsfeilen. Jeg tror ikke det er noen regel på hvor mange par man kan få i året, det er vel optiker/øyelege som ser om det er nødvendig med nye.

Anonymous poster hash: df0c0...3bb

Skrevet

Jenta ni får dekket via Nav.

Vi har fått beskjed om at glass kan vi skifte så ofte vi har behov. Da betaler vi ingenting selv. Vi kan bytte ut innfatningen en gang i året, da får vi dekt 420 kr tror jeg, resten dekker vi selv.

Jenta mi kom under en regel der øyelegen mente at synet hennes ville fortsette å forverre seg om hun ikke startet behandling gjennom å bruke briller.

Hun har nå hatt briller i 5 år.

Anonymous poster hash: 1497c...76c

Skrevet

Er det noen som vet hvor mange par man kan få dekket året?

Her er glassene til 4 åringen så ripete at han nesten like godt kunne gått uten. Det er dyre progressive glass og de kan ikke slipes på noen måte. Får jeg dekket noe ved nytt kjøp under et år siden vi fikk disse?

Innfatningen har også fått litt juling i bhg så alt må byttes.

Dette vil gå som en reparasjon, og det dekkes av nav etter behov. Optiker må signere på papirer som de sender til nav at set er en nødvendig reparasjon.

Det heter seg at nav dekker et sett briller i året, men betaler også for reparasjoner og fornyelser pga endringer i styrke eller behandlingsmetode.

Skrevet

Aldri jeg visst, min er 17 år nå.. og vi har alltid betalt selv :frustrert: Nå bruker hun linser da.. hmmmmm

Skrevet

Aldri jeg visst, min er 17 år nå.. og vi har alltid betalt selv :frustrert: Nå bruker hun linser da.. hmmmmm

Ikke alle barn får dekt briller, det er øyelegen som søker om dette for pasienten, da det er øyelegen som stiller diagnose og dermed vet om det er i samsvar med NAVs retningslinjer.

Anonymous poster hash: 9b913...be4

Skrevet

Ok takk for svar! Her er det "godkjent" av nav med briller, fått dekket glassene hittil. Da spør vi om en reparasjon med blanke glass man kan se igjennom :) 

Skrevet

Min treåring har sikkert hatt atten par på to år... Både fordi brillene knekker og glassene er ripete. Velger en billig innfatning og betaler dermed ingenting selv :()

Anonymous poster hash: 73276...9d6

Skrevet

Ikke alle barn får dekt briller, det er øyelegen som søker om dette for pasienten, da det er øyelegen som stiller diagnose og dermed vet om det er i samsvar med NAVs retningslinjer.

Vi var aldri hos øyelege, men brilleland.. Hun har hatt veldig dårlig syn... Men det er ikke det som har noe å si kanskje

Skrevet

Min fikk vel to par i året, fikk dekket glassene + 400,- av innfatningen.

Nå bruker hun linser og får dekket alt der. Har månedslinser og henter nye to ganger i året.

Skrevet

Vi var aldri hos øyelege, men brilleland.. Hun har hatt veldig dårlig syn... Men det er ikke det som har noe å si kanskje

Dere burde bedt helsesøster sende henvisning til øyelege da hun var mindre. Vet ikke om hun får det gratis nå som hun er så gammel, men det kan du sjekke opp. 

Øyelegen kan ser mer ordentlig inn i øynene enn en optiker.

Vår yngste har nettopp vært der og når han tok første sjekken kompanserte hun mye og han fikk ikke rett svar. Hun fikk øyedråper som skulle virke 30-60 min og ny sjekk. Da fikk vi rett resultat og hun har 1,5 + med lite skjeve hornhinner.

Vi får ikke dekket noe, men har ei jente som allerede syns det er lettere å lese på skolen. 2.klassing.

Anonymous poster hash: e82c0...079

Skrevet

Dere burde bedt helsesøster sende henvisning til øyelege da hun var mindre. Vet ikke om hun får det gratis nå som hun er så gammel, men det kan du sjekke opp.

Øyelegen kan ser mer ordentlig inn i øynene enn en optiker.

Vår yngste har nettopp vært der og når han tok første sjekken kompanserte hun mye og han fikk ikke rett svar. Hun fikk øyedråper som skulle virke 30-60 min og ny sjekk. Da fikk vi rett resultat og hun har 1,5 + med lite skjeve hornhinner.

Vi får ikke dekket noe, men har ei jente som allerede syns det er lettere å lese på skolen. 2.klassing.

Anonymous poster hash: e82c0...079

Så lenge barnet ikke et under skolealder et der ikke noe problem å gå til optiker i stedet for øyelege. Optikeren kan bruke de samme dryppende, hvis det er behov for det, og skal henvise til øyelege hvis barnet oppfyller kravene som skal til for at man får briller dekt. Senere trenger man ingen bekreftelse fra øyelege, kun første gang.

Men nærsynthet alene er ikke nok til at nav dekker briller,selv om man da også et helt avhengig av briller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...