Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #1 Skrevet 11. desember 2015 Og hvor lenge er den som spyr smittebærer? Jepp, jeg er hysterisk!!! men jeg har helt nyfødt og vil ikke på sykehuset med babyen i jula. De tåler ikke sånt noe særlig, blir fort dehydrerte. Dessuten blir jeg alltid veldig syk selv. De to siste tåler det greit. Jeg har aldri hatt omg.syken i hus og ikke blitt smittet (vi hadde to runder i fjor høst..) Selv med god håndhygiene. Skifter dere tøy heletiden? hva med håret? Hvordan vasker dere spy uten å bli smittet? Skifte bleie uten å bli smittet? Anonymous poster hash: 20fdc...cbe
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #2 Skrevet 11. desember 2015 Tenker "Ikke spy, ikke spy, ikke spy" og det funker hver gang. I fjor spøy babyen, gubben og 5 åringen. Jeg tørka opp spy. Ble litt rar i magen bare. Anonymous poster hash: bc050...a0f
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #3 Skrevet 11. desember 2015 Jeg jobber i barnehage, så det klarer jeg ikke Anonymous poster hash: e41eb...971
MarianeA Skrevet 11. desember 2015 #4 Skrevet 11. desember 2015 Skifter ikke tøy og er ikke hysterisk. Tar det som det kommer. Babyer får oftest ikke omgangssyke selv om mor får det. Skifter bleier,ammer,tørker spy etter storesøster. Og eventuelt spyr selv. Det går oftest bra,selv om det er ubehagelig. Verre å gå rundt å være redd synes jeg. Bedre å gjøre seg ferdig.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #5 Skrevet 11. desember 2015 Jeg har ikke hatt omgangssyken på 10 år. Har barn i skole og bhg,og de blir syke. Jeg bruker dobbelt munnbind,hansker når jeg er i kontakt med den syke og oppkast.Barnet må være på rommet sitt en dag etter siste oppkast/diaré. Vasker mye med klorin,spriter hender osv. Med disse tiltakene har vi klart å "isolere" sykdommen til kun det barnet som er smittet. Anonymous poster hash: 51363...77a
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #6 Skrevet 11. desember 2015 Liker og tro at det jeg gjør, hjelper,- men til syvende og sist er det nok litt flaks" 1; holder meg sunn og frisk. Spiser passe sundt og trener 2; ok på hygiene, men ikke hysterisk. Tror det er fordel og ha litt "toleranse" for skitt. 3; Har noen i omgangskrets omgangssyke og man må omgås bittelitt, er det ekstra vask av hender, bevisst på og holde hender unna nese, øye og munn (dråpesmitte vet dere, har man en dråpe på hendene er det viktig at den ikke kommer over på slimhinner. Som jo finnes disse steder..Ikke bare munnen altså! 4; får vi det i hus, hyppig omgang med klorspray og vaskefilla. Vasker hender, OFTE, med såpe og et par spruter av klorsprayen,- og går over vask, toalett og dårhåndtak etter personen som er/var syk har brukt dette... Sprayer noen spruter med spray og fuktig klut og tørker over... Ekstra omgang med klor og vask av kjøkken før matlaging. Såpe og vann er bedre enn sprit, klor er det eneste midlet som tar livet at de fleste magevirus vi har her som går "på omgang"...Derfor bruker jeg det. Lukter svømmehall noen dager da,- men takler det! Klorspray lukter mindre enn om man kjøper klor og blander ut selv,- synes jeg iallefall Anonymous poster hash: bd154...de5
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #7 Skrevet 11. desember 2015 Prøver så godt vi kan å være nøye med håndhygiene. Alle vasker hender med en gang vi kommer hjem fra skole, jobb og barnehage. Om noen mot formodning blir syke, er det lurt å holde den personen så isolert som mulig, vi har to bad. Den syke bruker det ene badet. Vi andre bruker det sndre badet. Ikke så lett med små barn, men den som er syk holder seg ihvertfall unna kjøkkenet og mest mulig unna stua og resten av familien. Badet vaskes nøye med klorin ved sykdom. Vask da også dørhåndtak, kraner, knappen man trekker ned med på do etc. Og den som er syk sover alene på rom. Vi andre flytter heller litt rundt. Jeg deler ikke dobbeltseng med mannen om han har omgangssyke! Og både barn og voksne holder seg hjemme fra jobb, skole og bhg i ca 48 timer etter siste oppkast for å hindre å spre smitte! Anonymous poster hash: 68dc9...242
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #8 Skrevet 11. desember 2015 Jeg er ikke hysterisk, og bruker faktisk å unngå det. De få gangene jeg har det tar jeg paracet stikkpiller, etter å ha lest om det her inne, og det hjelper litt. Går ikke an å gå rundt og hele tiden frykte sykdom. Anonymous poster hash: c1280...e0d
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #9 Skrevet 11. desember 2015 Jeg er trolig immun, og det ser ut til at gutten min er det. Faren er det verre med, men han henter bøtten med en gang han kjenner noe. Vi er ikke overhygieniske heller. Vasker hender jevnlig gjennom dagen, men det er vel det. Jeg har hatt det en gang, da jeg var fem år, men siden det var på julaften vil jeg tro det heller var for mye godteri. Sønnen min går i tredje klasse, og har aldri hatt det. Leste nettopp at så mye som 30 prosent av oss faktisk er immune, men det er kjedelig at vi likevel kan være smittebærere. Anonymous poster hash: 56e0a...60a
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #10 Skrevet 11. desember 2015 Jeg har ikke hatt omgangssyken på 10 år. Har barn i skole og bhg,og de blir syke. Jeg bruker dobbelt munnbind,hansker når jeg er i kontakt med den syke og oppkast.Barnet må være på rommet sitt en dag etter siste oppkast/diaré. Vasker mye med klorin,spriter hender osv. Med disse tiltakene har vi klart å "isolere" sykdommen til kun det barnet som er smittet. Anonymous poster hash: 51363...77a Må barnet være isolert på rommet sitt? Anonymous poster hash: e7bb3...6f6
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #11 Skrevet 11. desember 2015 Drar ikke på lekeland mellom november og mars! Kjenner en som jobber i et lekeland, og med tepper og mye mennesker setter omgangssyken seg over alt. De har spy-episoder hver uke, gjerne flere på 1 uke også. Tenk smitten som sprer seg da! Usj! Anonymous poster hash: 75c3e...19b
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #12 Skrevet 11. desember 2015 Jeg gjør ikke så mye, men har unngått det de siste gangene likevel. Vasker spy, trøster, koser og håper på det beste. Og overholder 48-timersregelen og satser på god karma. Anonymous poster hash: 1b5bc...c8c
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #13 Skrevet 11. desember 2015 Jobber også med å unngå smitte fra sept til mai Her i barnehagen kan enkelte ha det 5 ganger på 1 vinter. Hurra for godt renhold! I hverdagen: - Gir biola til ungene - Vasker hender og bytter klær etter bhg - Nøye med vask av bad Ved utbrudd - Vi voksne tar idoform - Far tar seg av de som er syke, da han har best imunforsvar - Bruker engangshansker når vi vasker og skifter på barn - Vasker med klorin - De syke på 1 bad, friske på det andre - Bytter ut tannkoster - Papir isteden for håndklær - Klær og kopper kokes, isteden for vanlig vask - Klorer alle dørhåndtak Av og til klarer vi å holde oss unna.. andre ganger blir hele gjengen syke. Er som regel smittet allerede når 1 mann får det. Hadde vi hatt baby hadde jeg nok reist til en av mine søsken og bodd der mens det sto på. Anonymous poster hash: 324f3...41d
TPK Skrevet 11. desember 2015 #14 Skrevet 11. desember 2015 Jeg pleier sjelden å få den selv om ungene spyr omtrent på meg. Jeg får alt mulig annet, så jeg kan ikke skryte på meg eksepsjonelt immunforsvar heller. Prøver å ikke klemme så veldig (hjerterått ja), stryker og koser heller med hendene. Vasker hendene nøye og ofte, vasker med våtservietter med klor eller vann med klor overalt hvor de har spydd. Tørker over doen med klor hver gang de bæsjer. Utspydde klær og sengetøy skylles godt enten i hageslangen eller utslagsvasken og vaskes i maskina så snart ungen er prikkevert på sofaen/senga med nytt tøy. Vasken vaskes selvsagt med klor også. Når jeg ser det sånn høres det litt voldsomt ut med klor overalt, men det ser ut som det funker ganske bra. Ene gutten var nettopp syk, og smittet ingen av oss andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå