Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #1 Skrevet 11. desember 2015 Fortell! Kan hendejeg får tips til nye tradisjoner. For oss starter det lillejulaften. Da har vi invitert mine 3 og mannens 3 søsken med familie på koldtbord/kveldsmat. Koser oss rundt langbord og søskenbarna leker. Noen skal videre mens sndre blir hele kvelden. Får byttet julegaver før de går. Så rydder vi hele familien og når alt er klart legges pakkene under juletreet. Så er det hovmesteren og leggetid for barna. Meg og mannen koser oss med et glass rødvin! Julaften starter med at barna finner nye pysjamaser og får sokker med små gaver (puslespill og andre småting å holde på med. De har ikke pakkekalender). Tv står på hele dagen! Dette året skal vi 5 være alene. Vi er invitert til mine foreldre, men der blir det så mange og trangt. Svigers og noen andre slektninger til mannen kommer innom på litt kaker før de drar videre i sine juleselskap. Kl 17 er det pinnekjøtt og så riskrem. Vi rydder kjøkken mens barna ser julekalender på tv. Så ringer det på døra og nissen kommer og deler ut en litengave til hver. Etterpå åpnes gavene. En og en gave og alle ser på når en åpner. Jeg gjetter at barna får ca 12 gaver hver. Etterpå spiser vi godteri og frukt og leker/bygger med gavene. Når minstemann er i seng spiller vi brettspill med de eldste (de får alltid et nytt av meg til jul). Ungene legges sent og etter litt rydding er det i seng for oss også. 1. Juledag er det middag hos mine foreldre med mine søsken og familier. 2. Juledag er det middag hos svigers med hans søsken med familie. 3. Juledag middag hos hans bror. 4. Juledag får vi to vennepar med unger på middag hos oss. Anonymous poster hash: 37071...1e3
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #2 Skrevet 11. desember 2015 Lille julaften er vi ute på ettermiddag/kveld. Alle i nabolaget samles og griller pølser i bålpanne, ungene leker mørkesisten med reflekser og lommelykter, stjerneskudd, gløgg og kakao. Veldig koselig tradisjon. Kommer hjem og legger de minste barna, de eldste ser på grevinnen. Alle barn i seng også begynner "nissearbeidet". Vi finner frem gjemte gaver og fyller opp under juletreet, fyller strømpene til ungene og spiser av maten som er satt frem til nissen. Når ungene våkner på julaften henger strømpa der full, de løper ut i stuen og finner fullt av pakker under juletreet. Nissen har vært her, nissen har vært her Dagen går uten stress og mas, ungene må gjerne ut å leke litt med noen nabobarn midt på dagen for å få timene til å gå mens vi vokse forbereder middagen. Litt utpå dagen kommer foreldrene til mannen, hans enslige bror, min mamma og min enslige søster. Spiser middag klokken 17. Rydder av bordet og starter pakkegaloppen. Når vi er ca til bunns i pakkene har middagen sunket i magen og vi har plass til dessert og kaker/kaffe. Ungene legges når de ikke orker mer, gjestene reiser hjem og roen senker seg. Anonymous poster hash: cb68f...d1a
skinnfilla Skrevet 11. desember 2015 #3 Skrevet 11. desember 2015 Starter lillejulaften her også😊 Lager masse deilig pålegg på ettermiddagen og har koldtbord til kvelds. Bare oss hjemme,2 voksne, 2 tenåringer og 3 barn. Ser kvelden før kvelden og grevinnen og hovmesteren. Setter ut grøt til nissen. Etter ungene har lagt seg ,gjør jeg klar julestrømper og finner en gave de får når de står opp. Julaften står jeg op først og fjerner grøtrestene før jentene kommer rausende ned😂 Spiser sen fokost med svigers i 10/10.30 tida her hjemme. Starter å forberede middag, sette Alt klart. 3 nøtter til askepott er et must, mann og unger over hele sofaen og mor på kjøkkenet😁 Nissen kommer innom i 14 tida Gjestene begynner å ramle inn fra ca15 Ribba inntas i 16-17 tida, etterfulgt av dessert. Ungene velger en gave mens vi rydder av. Starter gaveåpning i 18 tida 😊 Har en pause for å rydde ut papir og esker, dekker på med kake og kaffe. Fortsetter på gavene etterpå. Når alt er åpnet pleier ungene å ta gavene i nærmere ettersyn og jeg og mannen rydder sv stua og kjøkken. Når ungene er lagt , slenger vi oss på sofaen i pysj med TV/bok og konfekteska☺️ 1.dag er det koldtbord og varmmat hos svigers. 2.dag middag hos pappa og kona 3.dag hjemme Turdag Middag hos mamma Nyttår blir jeg hjemme med baby , mann og barn tar en tur til svigerinne og samboer. Gleder meg til den kvelden i fred og ro👍
megmegmeg Skrevet 11. desember 2015 #4 Skrevet 11. desember 2015 Her blir det feiring i utlandet (London), så aner ikke ennå
soleia Skrevet 11. desember 2015 #5 Skrevet 11. desember 2015 Vetlejulafta er vi på jobb på dagen, før vi gjer i stand i huset med å pynte juletre, henge opp julestrømper og legge på juledukar. Så kosar vi oss med litt gløgg og julekaker når alt er klart, og legg oss ganske trøtte og spente, etter å ha vore julenisse og fylt på i strømpene. Julaftan er julestrømpene klare for dei som står tidlegast opp her i huset, og så ser dei på barne-tv medan vi vaksne dreg oss litt lengre i senga. Så er det god frukost, tv-kikking på ungane, legge gåvene under treet om vi ikkje gjorde det kvelden før, før vi et graut med mandel i hjå svigers saman med tante,onkel og søskenbarn. Etter kyrkjebesøk er det julemiddag og gåveåpning. Svigers og/eller foreldra mine pleier å vere saman med oss. Når ungane er i seng er det godt å slappe av med julemusikk og stearinlys. I juledagane vert det besøk hjå mine foreldre og søsken, julebesøk hjå svigerinne m familie, middag hjå svigers osv. Vi må jobbe litt og inni alt dette, så det er litt begrensa kva vi når over. Ungane kosar seg med dei nye gåvene sine, og synes det er spennande å sjå gåvene til andre barn. På nyttårsafta går ungane jule/nyttårsbukk før vi feirar saman med to andre familiar. Det går på omgang, og alle har med seg litt kvar. Søndagen etter nyttår har vi gjerne middagsbesøk av venefamilie og går rundt juletreet, som siste innspurt før jula vert rydda vekk.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #6 Skrevet 11. desember 2015 Vi startet også på lille julaften. Samles hos svigers med søsken til samboer og deres barn. Broren hans har også et vennepar med barn som også blir med. Vi spiser pizza og julekaker, alle barna får lov til å pynte treet med svigermor som ser helt kræsjet og helt perfekt ut etter hvert Svigerfar ligger på alle fire mens resten av oss står i to meters avstand fra treet og skriker, for at treet skal bli heeelt rett. Mange kokker, men det hører med Barna leker, og får gjerne åpne én gave hver, mens vi voksne steller og ordner mens Kvelden før kvelden står på på TV. Når Grevinnen kommer sitter alle seg i sofaen for å se det, men ingen ser jo eegentlig på det. Men, tradisjon er tradisjon. Etter det kommer det an på om barna er klar for sengen eller ikke. Vi voksne sitter gjerne og snakker eller spiller et brettspill (som regel Trivial pursuit), men vi får ungene i seng når de er klar for det. Dette har vi gjort siden før vi fikk barn, og jeg synes egentlig det er koseligere enn på julaften. Vi har pleid å sove over hos svigers eller drar dit tidlig på julaften, med felles frokost og pakke fra nissen under treet. Det gikk opp for eldstemann i fjor at nissen gir gaver til alle andre enn svigermor, så i år har vi fikset en pakke til henne også. Vi ser Tre nøtter til Askepott og får unna de siste tingene, før vi drar til mine foreldre på julegrøt, der mine søsken også kommer. Etter det, når mørket er på vei, drar jeg og mamma på to av kirkegårdene her for å tenne lys ved gravene. Det er så vakkert å se alle lysene skinne i mørket. Så er det hjem og få på fine klær, pakke gaver og barn med seg til der vi skal feire. I år blir det hos svigers, med tanter og onkler til samboer og deres barn og barnebarn. Jeg er vant til å ha en rolig julaften med maks åtte stykker, så det er en helt ny verden å plutselig være over 20 stykker rundt middagsbordet og juletreet. Gavene åpnes én og én - en ting jeg egentlig hater, siden det tar laang tid og jeg er ukomfortabel med at alle skal se meg åpne gaver. Heldigvis får vi unna barnas gaver først, så vi voksne må åpne gavene ganske sent og da går det gjerne fortere unna Nissen pleier ikke å komme, for han har jo vært der på natten og lagt gaver under juletreet. Like greit, siden minst to av barna er livredd nisser. Kvelden blir lang, selv om det går ganske fort. Barna går enten i seng, leker med gaver de har fått eller siger sammen i sofaen med Disney-filmer. Vi voksne spiller spill og snakker, hjelper barna med å montere/forklare gaver gjennom kvelden. Tar ting som de kommer, og ser an hva barna vil og trenger. Kjempekoselig både lillejulaften og julaften synes jeg. I romjulen tilbringes dagene i pysjen noen dager og finklær i middagsbesøk andre dager. Eneste dagen vi har fast er julebesøk hos min farmor andre juledag. Nyttårsaften er litt som julaften, med fyrverkeri istedenfor gaver, og de eldste barna går nyttårsbukk. I år skal vi feire nyttår hos svigers også. Gud, som jeg gleder meg til disse dagene Anonymous poster hash: baf1b...3e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå