Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #1 Skrevet 11. desember 2015 Jeg blir ferdig med mastergraden min til sommeren. Har så vidt begynt å sjekke ut arbeidsmarkedet. Men hvorfor lyses det ut vikariater i desember måned med oppstart allerede 01.01? De fleste har oppsigelsestid, så om man feks starter opp 01.03 eller 01.04 så er det jo totalt bortkastet. Eller er det noe en uerfaren arbeidssøker misser her? Anonymous poster hash: e4fdd...19c
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #2 Skrevet 11. desember 2015 Dette har jeg også oppdaget da jeg lette etter jobb. De aller fleste stillingene hadde kort søknadsfrist og kort tid til oppstart. Skjønner heller ikle hvordan det skal gå når man søker ny jobb. Anonymous poster hash: ae10f...615
Merdee Skrevet 11. desember 2015 #3 Skrevet 11. desember 2015 Til slike vikariater ansettes ofte noen som nettopp er ferdig med siste vikariat, nyutdannet, nedbemannet eller annet. I blant så står det: Oppstart snarest, men unntak kan gjøres for særlig kvalifiserte søkere. Da er det snakk om vikariater som kan bli til noe fast, og de strekker seg da dersom en drømmesøker dukker opp.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #4 Skrevet 11. desember 2015 Det kan vere min jobb du ser utlyst;-) har årsvikariat til 31.07. Er gravid og pga at kroppen min ikke er helt samarbeidsvillig blir jeg sykmeldt fra 1. januar og til svangerskapspermisjonene starter. Dette er ikke noe jeg har planlagt å bli, så derfor må sjefen lyse ut stillingen min med så kort startfrist ;-) Anonymous poster hash: 30e27...61d
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #5 Skrevet 11. desember 2015 Men så flott for de som er arbeidsledige og trenger en jobb..helst i går! Da slipper de å gå 3 mnd og vente på oppstart At oppstarten er så tidlig er vel fordi de plutselig ble i akutt behov for en ny ansatt..?? Anonymous poster hash: d6cea...270
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #6 Skrevet 11. desember 2015 Mange arbeidsgivere setter oppstartsdato lenge før den andre ansatte slutter pga. overgangsperiode og opplæring. Jeg begynte i et svangerskapsvikariat og begynte 3 måneder før hun gikk ut i permisjon. Noen ganger trenger de bare folk fort. Når ansatte i prøveperioden slutter er det ofte 14 dager - 4 ukers oppsigelse. Anonymous poster hash: 00466...78a
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #7 Skrevet 11. desember 2015 Behov for ansatte kan komme brått og da spesielt vikariat er typiske akutte behov. Det kan være sykdom hos ansatte, et prosjekt som faste ansatte plutselig må tre inn i, økt kundemasse som de ikke vet om vil generere en fast stilling men som krever ekstra ressurser i starten. Anonymous poster hash: a9819...7bf
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #8 Skrevet 11. desember 2015 noen ganger er søknadsfristen kort fordi de har en søker i kikkerten allerede.. Anonymous poster hash: 3de07...c2d
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #9 Skrevet 11. desember 2015 Og noen ganger oppstår behov brått. Så prøver man og ser om man kan få fyllt posisjonen. Vi har fått inn folk på den måten. Ansatte som har blitt akutt syke og hvor vi forventer at de blir borte en stund. Vi ansetter vikar (for vi har jo noen tidligere sykepengeinntekter som ikke er brukt). Får som regel dyktige folk (dette er i et miljø med høy kompetanse/lang arbeidserfaring som er hovedregelen). Noen av dem har også fått videre engasjement fordi det har oppstått nye vikariater eller ledighet i en stilling. Kjempevei inn for nyutdannede! Anonymous poster hash: e4ee8...234
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #10 Skrevet 11. desember 2015 Men så flott for de som er arbeidsledige og trenger en jobb..helst i går! Da slipper de å gå 3 mnd og vente på oppstart At oppstarten er så tidlig er vel fordi de plutselig ble i akutt behov for en ny ansatt..?? Anonymous poster hash: d6cea...270 Dette er kommunale stillinger hvor det kreves mastergrad. 90% av studentene har jobb før de er ferdig utdannet, så tror ikke det er så mange arbeidsledige da denne mastergraden er ettertraktet de aller fleste steder i landet. Men, det kan jo hende de får inn noen. Anonymous poster hash: e4fdd...19c
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #11 Skrevet 11. desember 2015 Det er da ikke uvanlig at behovet for vikar oppstår akutt...? Anonymous poster hash: 82ec6...2ee
Gjest Muji81 Skrevet 11. desember 2015 #12 Skrevet 11. desember 2015 noen ganger er søknadsfristen kort fordi de har en søker i kikkerten allerede.. Anonymous poster hash: 3de07...c2d Mm...Dette er veldig vanlig der jeg jobber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå