Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #1 Skrevet 9. desember 2015 Jeg, og sikkert mange andre, kunne nok hatt godt av litt påfyll av allmennkunnskap. Hva om vi skriver ned noe som kanskje er selvsagt for oss, men som andre kanskje ikke vet? Så lærer vi alle noe som egentlig er litt flaut å ikke vite? Som f.eks. hvem de mest profilerte politikerene i de ulike partiene er, eller at vi har 428 kommuner og 19 fylker i Norge, eller at "De Fire Store" er Bjørnson, Ibsen, Lie og Kielland. Noen som har noe å bidra med? Anonymous poster hash: 92771...ccf
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #2 Skrevet 9. desember 2015 Spill brettspill med spørsmål 👍 Anonymous poster hash: 0c31a...202
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #3 Skrevet 9. desember 2015 Månen er en ost. Det er helt sant. Anonymous poster hash: 26259...23c
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #4 Skrevet 9. desember 2015 Rasister er dumme. True story! Anonymous poster hash: 8dde6...fd9
Magehus Skrevet 9. desember 2015 #6 Skrevet 9. desember 2015 (endret) De ti ordklassene man bruker i norsk er: Substantiv Adjektiv Verb Adverb Pronomen Determinativ Konjunksjoner Subjunksjoner Interjeksjoner Preposisjoner 👍 Endret 9. desember 2015 av Magehus
Gjest Skrevet 9. desember 2015 #7 Skrevet 9. desember 2015 ...... og at man IKKE finner de Langerhanske øyer i Stillehavet
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #8 Skrevet 9. desember 2015 De ti ordklassene man bruker i norsk er: Substantiv Adjektiv Verb Adverb Pronomen Determinativ Konjunksjoner Subjunksjoner Interjeksjoner Preposisjoner 👍 Jeg lærte noe nytt nå som jeg googlet "subjunksjoner" Anonymous poster hash: 92771...ccf
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #9 Skrevet 9. desember 2015 Man skal alltid bruke "dem" etter preposisjon. Så det heter ikke "på de", "etter de" eller "under de", men på/under/over/ved/i/inni DEM. Anonymous poster hash: 8703f...18e
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #10 Skrevet 9. desember 2015 Sveits var et av de siste europeiske landene til å gi kvinner stemmerett. Det skjedde så sent som i 1971. Anonymous poster hash: b4ee4...97d
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #11 Skrevet 9. desember 2015 Sognefjorden er norges lengste fjord. Et adjektiv beskriver substantivet. Anonymous poster hash: dd739...7a5
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #12 Skrevet 9. desember 2015 Man skal alltid bruke "dem" etter preposisjon. Så det heter ikke "på de", "etter de" eller "under de", men på/under/over/ved/i/inni DEM.Anonymous poster hash: 8703f...18e Å, er det sånn det er! Jeg har lurt på det mange ganger, og skriver/sier DEM når det føles rett, bare. Takk for info! Anonymous poster hash: 32e5d...87f
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #13 Skrevet 9. desember 2015 Kanskje ikkje akkurat allmennkunnskap, men eit heimesnekra råd eg gir til elevane mine: Om du slit med og/å-regelen, omset setninga til engelsk, og høyr om du skal bruke "to" (å) eller "and" (og). Anonymous poster hash: 6e627...697
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #14 Skrevet 9. desember 2015 Alltid komma foran ordet, "men". Anonymous poster hash: e4a5d...887
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #15 Skrevet 9. desember 2015 Katter mjauer kun til mennesker. Kattemor "kurrer" til ungene sine, og når de sloss kan de ule og hyle, men vanlig mjauing skjer kun fra katt til menneske. Anonymous poster hash: 8703f...18e
Bustetroll Skrevet 9. desember 2015 #16 Skrevet 9. desember 2015 Jeg, og sikkert mange andre, kunne nok hatt godt av litt påfyll av allmennkunnskap. Hva om vi skriver ned noe som kanskje er selvsagt for oss, men som andre kanskje ikke vet? Så lærer vi alle noe som egentlig er litt flaut å ikke vite? Som f.eks. hvem de mest profilerte politikerene i de ulike partiene er, eller at vi har 428 kommuner og 19 fylker i Norge, eller at "De Fire Store" er Bjørnson, Ibsen, Lie og Kielland. Noen som har noe å bidra med? Anonymous poster hash: 92771...ccf De fire store er da virkelig Jokke, Raga Rockers, Dum Dum boys og De lillos
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #17 Skrevet 9. desember 2015 Jeg, og sikkert mange andre, kunne nok hatt godt av litt påfyll av allmennkunnskap. Hva om vi skriver ned noe som kanskje er selvsagt for oss, men som andre kanskje ikke vet? Så lærer vi alle noe som egentlig er litt flaut å ikke vite? Som f.eks. hvem de mest profilerte politikerene i de ulike partiene er, eller at vi har 428 kommuner og 19 fylker i Norge, eller at "De Fire Store" er Bjørnson, Ibsen, Lie og Kielland. Noen som har noe å bidra med? Anonymous poster hash: 92771...ccf De fire store er da virkelig Jokke, Raga Rockers, Dum Dum boys og De lillos Kan jo ikke glemme postgirobygget Anonymous poster hash: 248b0...8ca
MammantilNurket Skrevet 9. desember 2015 #18 Skrevet 9. desember 2015 Jeg, og sikkert mange andre, kunne nok hatt godt av litt påfyll av allmennkunnskap. Hva om vi skriver ned noe som kanskje er selvsagt for oss, men som andre kanskje ikke vet? Så lærer vi alle noe som egentlig er litt flaut å ikke vite? Som f.eks. hvem de mest profilerte politikerene i de ulike partiene er, eller at vi har 428 kommuner og 19 fylker i Norge, eller at "De Fire Store" er Bjørnson, Ibsen, Lie og Kielland. Noen som har noe å bidra med? Anonymous poster hash: 92771...ccf De fire store er da virkelig Jokke, Raga Rockers, Dum Dum boys og De lillos Kan jo ikke glemme postgirobygget Anonymous poster hash: 248b0...8ca De fire store? Chanel, Prada, Gucci og Dior.
Gjest Antarctica Skrevet 9. desember 2015 #19 Skrevet 9. desember 2015 De ti ordklassene man bruker i norsk er: Substantiv Adjektiv Verb Adverb Pronomen Determinativ Konjunksjoner Subjunksjoner Interjeksjoner Preposisjoner 👍 Tallord er også en ordklasse!
Fandens Oldemor Skrevet 9. desember 2015 #20 Skrevet 9. desember 2015 De ti ordklassene man bruker i norsk er: Substantiv Adjektiv Verb Adverb Pronomen Determinativ Konjunksjoner Subjunksjoner Interjeksjoner Preposisjoner 👍 Tallord er også en ordklasse! Tror tallord er ute av gamet nå, hvis jeg husker rett!
Plutselig_gravid Skrevet 10. desember 2015 #21 Skrevet 10. desember 2015 Hornindalsvatnet er Europas dypeste innsjø. Sitter som støpt den der barneskolegeografien 😜
Miss Honey Skrevet 10. desember 2015 #22 Skrevet 10. desember 2015 De ti ordklassene man bruker i norsk er: Substantiv Adjektiv Verb Adverb Pronomen Determinativ Konjunksjoner Subjunksjoner Interjeksjoner Preposisjoner 👍 Tallord er også en ordklasse!Tror tallord er ute av gamet nå, hvis jeg husker rett! Stemmer, tallord er ikke en ordklasse lenger. Går nå under determinativer 😊👍
Gjest Antarctica Skrevet 10. desember 2015 #23 Skrevet 10. desember 2015 De ti ordklassene man bruker i norsk er: Substantiv Adjektiv Verb Adverb Pronomen Determinativ Konjunksjoner Subjunksjoner Interjeksjoner Preposisjoner 👍 Tallord er også en ordklasse!Tror tallord er ute av gamet nå, hvis jeg husker rett!Stemmer, tallord er ikke en ordklasse lenger. Går nå under determinativer 😊👍 Argh. Ingen konstanter mer her i verden! Som om det ikke var nok at perfektum partisipp ble til presens perfektum. Da tar vi noe som ikke kan endres så fort: Huskeregelen for fjordene i Finnmark er "All den porsen laksen tar i vrangen."
Miss Honey Skrevet 10. desember 2015 #24 Skrevet 10. desember 2015 De ti ordklassene man bruker i norsk er: Substantiv Adjektiv Verb Adverb Pronomen Determinativ Konjunksjoner Subjunksjoner Interjeksjoner Preposisjoner 👍 Tallord er også en ordklasse!Tror tallord er ute av gamet nå, hvis jeg husker rett!Stemmer, tallord er ikke en ordklasse lenger. Går nå under determinativer 😊👍Argh. Ingen konstanter mer her i verden! Som om det ikke var nok at perfektum partisipp ble til presens perfektum. Da tar vi noe som ikke kan endres så fort: Huskeregelen for fjordene i Finnmark er "All den porsen laksen tar i vrangen." Hehe.. Men så ble jo tallord delt i grunntall og ordenstall. Ordenstall er adjektiv nå. Ganske logisk egentlig.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2015 #25 Skrevet 10. desember 2015 Jeg, og sikkert mange andre, kunne nok hatt godt av litt påfyll av allmennkunnskap. Hva om vi skriver ned noe som kanskje er selvsagt for oss, men som andre kanskje ikke vet? Så lærer vi alle noe som egentlig er litt flaut å ikke vite? Som f.eks. hvem de mest profilerte politikerene i de ulike partiene er, eller at vi har 428 kommuner og 19 fylker i Norge, eller at "De Fire Store" er Bjørnson, Ibsen, Lie og Kielland. Noen som har noe å bidra med? Anonymous poster hash: 92771...ccf De fire store var egentlig fem. Den femte var en kvinne. Amalie Skram, men hun var kvinne og fikk ikke være med på lista. Anonymous poster hash: f8ae0...f35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå