Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #1 Skrevet 9. desember 2015 Den sikringen som hører til vaskemaskinen har slått seg av tre ganger i dag. Hver gang når klesvasken var ferdig. Siste gang jeg skulle vippe den opp igjen, vil den ikke 'henge'. Jeg får altså ikke skrudd den på igjen. Nå har jeg tatt ut kontakten på maskinen, men den er likevel nede. Eneste som går på den sikringen er vaskemaskinen, en kontakt som ikke er i bruk og strøm til et kjellerrom hvor det ikke står på noen ting. Kan det være brudd el, og må jeg få tak i en elektriker? Anonymous poster hash: 47598...e82
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #2 Skrevet 9. desember 2015 Om du vil bruke vaskemaskinen må du nok det. Eller kjøpe ny maskin. Litt usikker på hva som er billigst Anonymous poster hash: 7961e...9e8
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #3 Skrevet 9. desember 2015 Om du vil bruke vaskemaskinen må du nok det. Eller kjøpe ny maskin. Litt usikker på hva som er billigst Anonymous poster hash: 7961e...9e8 Vaskemaskinen er et år, så jeg tviler på at det er den som har skylden. Det hjelper jo ikke å trekke ut kontakten heller... Jeg har ikke lyst å svi av tusenvis på elektriker nå rett før jul. Anonymous poster hash: 47598...e82
Phyllis Skrevet 9. desember 2015 #4 Skrevet 9. desember 2015 høres ut som en jordfeil et sted på kursen. når du tar ut kontakten - og prøver å vippe opp sikring - så vil den fortsatt ikke "stå" ? og det er ingen andre apparater tilsluttet ? f. eks en panelovn, varmekabler, lys?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #5 Skrevet 9. desember 2015 høres ut som en jordfeil et sted på kursen. når du tar ut kontakten - og prøver å vippe opp sikring - så vil den fortsatt ikke "stå" ? og det er ingen andre apparater tilsluttet ? f. eks en panelovn, varmekabler, lys? Stemmer. Det er kun vaskemaskinen som er tilknyttet foruten lampen i kjellerboden (som ikke står på) og en kontakt som ikke er i bruk. Er det omfattende å ordne en sånn jordfeil? Anonymous poster hash: 47598...e82
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #6 Skrevet 9. desember 2015 Kanskje det har vært en søt liten mus som har gnaget hull på isolasjonen til lederene. Anonymous poster hash: 7c80e...ac4
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #7 Skrevet 9. desember 2015 Eller har dere skrudd en skrue i veggen i det siste og truffet et elektrikerrør? Anonymous poster hash: 7c80e...ac4
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #8 Skrevet 9. desember 2015 Dere kan jo begynne med å åpne stikkontakten og se om noen kordelene til lederene er godt inne i skruen. Anonymous poster hash: 7c80e...ac4
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #9 Skrevet 9. desember 2015 Har du automatsikringer med jordfeilbryter integrert, eller har du en jordfeilbryter i sikringsskapet ditt? Anonymous poster hash: 70d0a...31f
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #10 Skrevet 9. desember 2015 Å, nå spør dere om all slags vanskelige ting! Jeg er alene hjemme (selvsagt) og vet absolutt ingenting om dette. Jeg finner ingen jordfeilbryter, så da er den kanskje integrert da? Vi har ikke skrudd noe i vegger og ikke gjort noen endringer. Det gikk jo fint å vippe den opp to ganger i dag, men hvorfor den slo ut i utgangspunktet vet jeg ikke. Velvel, jeg får ringe elektriker i morgen, for vaskemaskinen må jeg ha i orden. Takk for svar, alle sammen. Hi Anonymous poster hash: 47598...e82
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #11 Skrevet 9. desember 2015 Du får bruke en skøyteledning fra en annen stikkontakt hvis du ikke har råd til elektriker før jul. Feilsøking kan ta litt tid..og han koster sikkert 500-600 kr timen. Anonymous poster hash: 7c80e...ac4
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #12 Skrevet 9. desember 2015 Men det kommer jo selvsagt an på om feilen er lett å finne. Anonymous poster hash: 7c80e...ac4
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #13 Skrevet 9. desember 2015 Du får bruke en skøyteledning fra en annen stikkontakt hvis du ikke har råd til elektriker før jul. Feilsøking kan ta litt tid..og han koster sikkert 500-600 kr timen. Anonymous poster hash: 7c80e...ac4 Det kan være verdt pengene hvis det er overslag eller kortslutning en plass da dette kan være ekstremt brannfarlig... Anonymous poster hash: 70d0a...31f
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #14 Skrevet 9. desember 2015 Ikke hvis sikringen er av vel.. Anonymous poster hash: 7c80e...ac4
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #15 Skrevet 9. desember 2015 Ikke hvis sikringen er av vel.. Anonymous poster hash: 7c80e...ac4 I utgangspunktet ikke. Men, jeg er ikke kapabel til å sitte på nette og feilsøke på anlegget til HI og vurdere hvor vidt dette er noe som bør utbedres eller ikke, eventuelt når. Bruk av skjøteledning er også noe som bør reduseres til det minimale, så det er heller ikke en optimal løsning. Ryker sikringen i en kurs er dette noe som stort sett er et resultat av noe som er galt. Derfor bør man ha kyndig personell inn å sjekker... Anonymous poster hash: 70d0a...31f
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #16 Skrevet 9. desember 2015 Ikke hvis sikringen er av vel.. Anonymous poster hash: 7c80e...ac4 I utgangspunktet ikke. Men, jeg er ikke kapabel til å sitte på nette og feilsøke på anlegget til HI og vurdere hvor vidt dette er noe som bør utbedres eller ikke, eventuelt når. Bruk av skjøteledning er også noe som bør reduseres til det minimale, så det er heller ikke en optimal løsning. Ryker sikringen i en kurs er dette noe som stort sett er et resultat av noe som er galt. Derfor bør man ha kyndig personell inn å sjekker... Anonymous poster hash: 70d0a...31f Takk for svar. Jeg våger ikke å la dette vente, så jeg ringer elektriker i morgen. Anonymous poster hash: 47598...e82
Phyllis Skrevet 9. desember 2015 #17 Skrevet 9. desember 2015 en times feilsøking pluss evt. utbedring vil jeg tro. Hvis der er så få ting på kursen Bør det Være fort gjort... koster nok mer 1000,-/timen pluss evt. materiell, dokumentasjon etc. men det må man bare ta, som noen andre og sa - brannfarlig kan det også Være! jordfeilbryter er forresten en gul liten "kbapp" på automatsikringer, når man trykker inn den så skal sikringen slå seg ut/av :-) på litt eldre anlegg er det en separat jordfeilbryter som tar flere kurser som igjen Gjør det vanskelig å lokalisere jordfeil på en av de gjeldende kursene..
Phyllis Skrevet 9. desember 2015 #18 Skrevet 9. desember 2015 Det kan forresten være (jord)feil på lampen, selv om den ikke er på.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2015 #19 Skrevet 9. desember 2015 Jordfeilbryteren er der av en grunn, den skal avdekke feil på det elektriske anlegget... Anonymous poster hash: ad60a...36f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå