Gå til innhold

Dere som har flyttet sammen med en som har gård;

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min driver gård, og vi planlegger nå å flytte sammen.

Men, det er et stort men for meg og det er hvordan jeg skal sikre meg økonomisk dersom det skulle bli slutt.

Jeg har tidligere eid hus med min eksmann som vi solgte i bruddet men hadde mye lån så satt bare igjen med 30 000 da alle utgifter var trykket fra.

Så nå leier jeg, har da ingen verdier utenom bil.

Han har en ganske stor gård som har vært i familien lenge, mange generasjoner bakover.

Når det er odel og sånt så er de vel ikke så lett å kjøpe seg inn, jeg har heller ikke økonomi til det. Og det er vel heller ikke så vanlig?

Men om det skulle bli brudd (bank i bordet) så sitter jeg ikke igjen med noe.. og det skremmer meg litt.

Hva har dere gjort for å sikre dere? Hvordan har dere fordelt økonomi og sånt? Han sier jeg skal slippe å betale noe leie, men bidra med mat og sånt på lik linje.

Skal jeg sette av det jeg normalt ville brukt på husleie på en sperret konto? Eller skal jeg investere en hytte kanskje? Har tenkt litt på å kjøpe en hytte på hjemstedet mitt, så da har jeg i det minste noe med verdi.

Anonymous poster hash: 07c3c...4a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan dere nok snakke med en advokat om.. Ellers, så kan det jo være lurt at du invisterer penger en plass, men om det da er i gården, eller hytte\leilighet en plass er noe annet, men det kan jo banken hjelpe dere med. :)

Anonymous poster hash: ac40e...f61
Skrevet

du sitter jo ikke igjen med noe nå heller, så tenker det ikke ikke spiller noen rolle i den situasjoenne du er i nå. flytter du inn med han vil jo ikke boutgiftenen være like høye, og du kan kanskje legge til siden de pengene?

du kan jo evt på sikt, kjøpe en leilighet å leie ut?

Mat hadde du måttet kjøpe uansett så det skulle bare mangle at du ikke skulle bidra med.

Anonymous poster hash: 40456...234
Skrevet

Det er ikke vanlig å kjøpe seg inn i en gård. Den går på odel og kan jo ikke selges ved et brudd slik man kan med et hus.

Anonymous poster hash: 8aa35...ac9

Skrevet

Jeg ville snakket med banken og hør hva du evt kunne få i lån. og ut ifra det sett hva du kunne kjøpt, evt hytte som du selv sier. eller leilighet som en annen nevner, og leid ut.

Eller somdu sier selv, spart noe tilsvarende som du leier for nå.

Anonymous poster hash: ed213...acc
Skrevet

du sitter jo ikke igjen med noe nå heller, så tenker det ikke ikke spiller noen rolle i den situasjoenne du er i nå. flytter du inn med han vil jo ikke boutgiftenen være like høye, og du kan kanskje legge til siden de pengene?

du kan jo evt på sikt, kjøpe en leilighet å leie ut?

Mat hadde du måttet kjøpe uansett så det skulle bare mangle at du ikke skulle bidra med.

Anonymous poster hash: 40456...234

Nå kunne jeg kjøpt meg et hus alene, ikke så stort hus men hadde hatt mulighet til å kjøpe noe men valgte å leie litt fordi jeg ikke har funnet det rette huset.

Såklart måtte jeg uansett kjøpt mat, har heller ikke forventet at han skal forsørge meg, jeg vil bare at dette skal være rettferdig.

Kan sette av noe på en konto, men det blir ikke så mye avkastning på rente kontra om vi skulle eid en bolig sammen.

Ser for meg at det kanskje er bedre å kjøpe en leilighet ja, eller hytte.

Skrevet

Det er ikke vanlig å kjøpe seg inn i en gård. Den går på odel og kan jo ikke selges ved et brudd slik man kan med et hus.

Anonymous poster hash: 8aa35...ac9

Ja, det er nettopp det, så da lurer jeg på hva andre i tilsvarende situasjon har gjort?

:-)

Hi

Skrevet

Har en venninne som var i den situasjonen.

Hun kjøpte en leilighet med 2 soverom i nærmeste studentby. Hun tok opp lån, men når hun leide ut til to studenter drev den seg nesten selv, leieinntektene betalte ned på lånet. Nå er vi over 40 år gamle og den leiligheten er nedbetalt for lenge siden. Hun leier den fremdeles ut til studenter og har en grei inntekt på det. Hun har også kjøpt en hytte som står i hennes navn.

Skulle det bli slutt med hennes bonde sitter hun veldig greit i det, hun eier en nedbetalt leilighet, en hytte og har spart en del penger også, selv om hun har en helt vanlig lærerlønn.

Anonymous poster hash: 66642...60d
Skrevet

Er det egentlig en annen løsning du vil høre om siden folk har fortalt deg hvordan det løses og du likevel vil ha innspill?

Hvis du får bo gratis hos han skal du jo prise deg lykkelig.

Anonymous poster hash: 299cc...ce6

Skrevet

Selv om han eier en gård som har vært lenge i familien kan det være mye gjeld på den.

Det er ikke noe problem at du blir medeier i gården hvis du har penger eller arbeidskraft å spytte inn. Ved et brudd vil han da måtte betale deg ut. Du vil da kunne få glede av eventuell verdistigning på gården.

Hvis du ønsker noe sikkrere kan dere bli enige om å bidra omtrent likt til fellesutgiftene. Det vil si at du bør betale husleie og din del av alle andre utgifter og han står for vedlikehold og faste utgifter på gården. Hvis du da har penger igjen kan du investere disse i eiendom, verdipapirer eller noe annet du tror du vil tjene penger på. Ved et brudd får han da gården uten å måtte betale deg ut og du har dine sparepenger som han ikke får noe av. Det er en grei løsning hvis dere er flinke til å dele på utgiftene og har god økonomi. Hvis dere får det trangt vil det ikke fungere.

Anonymous poster hash: 5e031...ef2
Skrevet

Jeg mener det hadde vært rimelig å dele på felles utgifter som mat, strøm og lignende. At su får bo der helt gratis er jo veldig heldig.

Jeg hadde kjøpt en leilighet et sted ikke alt for langt unna og leid den ut. Gjerne med minst to soverom så du eventuelt kan disponere den selv ved et brudd.

Anonymous poster hash: 4541c...b06

Skrevet

Jeg mener det hadde vært rimelig å dele på felles utgifter som mat, strøm og lignende. At su får bo der helt gratis er jo veldig heldig.

Jeg hadde kjøpt en leilighet et sted ikke alt for langt unna og leid den ut. Gjerne med minst to soverom så du eventuelt kan disponere den selv ved et brudd.

Hvordan skal HI få lån til det med en egenkapital på 30.000,- og hvorfor skal hun ikke være med å betale husleie på den boligen hun bor i? Hun kan jo ikke forvente at bonden holder alt av vedlikehold, avgifter, forsikkringer, renter ol på det huset de bor i sammen, mens hun bare betaler sin del av mat, strøm ol og legger resten av lønnen i sin private bolig.

Skrevet

Hvordan skal HI få lån til det med en egenkapital på 30.000,- og hvorfor skal hun ikke være med å betale husleie på den boligen hun bor i? Hun kan jo ikke forvente at bonden holder alt av vedlikehold, avgifter, forsikkringer, renter ol på det huset de bor i sammen, mens hun bare betaler sin del av mat, strøm ol og legger resten av lønnen i sin private bolig.

Jeg skrev at hun var heldig som slapp husleie. Det hadde vært rimelig å betale noe for å bo også, men det var liksom allerede utelukket. Husleien skulle jo da ha dekket slikt som utgifter på huset, hun skal da ikke betale vedlikehold eller andre avgifter på noe hun ikke eier. Det er jo det som kalles samboerfella.

Finnes faktisk en del som får lån med veldig lav eller ingen EK, men så klart er det ikke alle. Jeg skrev hva jeg hadde gjort.

Skrevet

Jeg synes det kommer an på mange ting. Kommer du til å bidra med arbeidskraft på gården? Har du snakket med kjæresten om dette? Har han barn?

Skal du ikke eie noe av gården, så høres det smart ut å kjøpe noe og leie ut.

Et par jeg kjenner, dama jobber utenom, eier ingenting av gården, bidrar lite der og har et hus utenom som hun leier ut.

Et annet par valgte odelsjenta å føre over halve gården på ektefellen. Begge jobber på gården og har felles barn.

Et annet par, kjøpte gård på åpent marked, eier en del hver, begge jobber på gården, ikke felles barn.

Par nr 2 virker som å ha funnet den beste løsningen gen synes jeg.

Anonymous poster hash: a19e7...190

Skrevet

Hvordan skal HI få lån til det med en egenkapital på 30.000,- og hvorfor skal hun ikke være med å betale husleie på den boligen hun bor i? Hun kan jo ikke forvente at bonden holder alt av vedlikehold, avgifter, forsikkringer, renter ol på det huset de bor i sammen, mens hun bare betaler sin del av mat, strøm ol og legger resten av lønnen i sin private bolig.

Jeg skrev at hun var heldig som slapp husleie. Det hadde vært rimelig å betale noe for å bo også, men det var liksom allerede utelukket. Husleien skulle jo da ha dekket slikt som utgifter på huset, hun skal da ikke betale vedlikehold eller andre avgifter på noe hun ikke eier. Det er jo det som kalles samboerfella.

Finnes faktisk en del som får lån med veldig lav eller ingen EK, men så klart er det ikke alle. Jeg skrev hva jeg hadde gjort.

Jeg har mer enn 30 000 ek, det var det jeg fikk med meg fra forrige hussalg. Men jeg har ikke nok ek til å kjøpe meg inn i gården, og det vil jeg heller ikke gjøre tror jeg. Satser heller på å kjøpe en hytte tror jeg.

Hi

Skrevet

Jeg synes det kommer an på mange ting. Kommer du til å bidra med arbeidskraft på gården? Har du snakket med kjæresten om dette? Har han barn?

Skal du ikke eie noe av gården, så høres det smart ut å kjøpe noe og leie ut.

Et par jeg kjenner, dama jobber utenom, eier ingenting av gården, bidrar lite der og har et hus utenom som hun leier ut.

Et annet par valgte odelsjenta å føre over halve gården på ektefellen. Begge jobber på gården og har felles barn.

Et annet par, kjøpte gård på åpent marked, eier en del hver, begge jobber på gården, ikke felles barn.

Par nr 2 virker som å ha funnet den beste løsningen gen synes jeg.

Anonymous poster hash: a19e7...190

Jeg håper å kunne bidra noe ja, jeg har jobbet på gård og er oppvokst på landet så kan en god del. Vi har snakket en del om det, så jeg satser på å bidra i de mest travle periodene i det minste. Men om han skal ansette meg og lønne meg, eller om det skal inngå som arbeid mot husrom eller hva vi skal kalle det har vi ikke snakket om. Jeg har full jobb på kontor. Ingen av oss har barn.

(Jeg er på dette forumet fordi jeg og min eksmann prøve å få barn da vi var sammen for å ha sagt det før noen pirker på det)

Hi

Skrevet

Hæ? Sa ikke du i den andre tråden at du kom til å ta med deg barnet du har fra før?

Anonymous poster hash: 299cc...ce6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...