Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #1 Skrevet 7. desember 2015 Eller ikke selve leggingen men etterpå. Tre barn fra 3-7 som ikke finner roen da de forstyrrer hverandre og skal hele tiden rope etter noe, bare må fortelle noe, drar fram leker, slår på lys, kommer opp på stua!! Noen ganger pågår det i et par timer! For å være ærlig, jeg klikker snart! Er streng, konsekvent, de mister goder av dårlig oppførsel.. Men jeg kjefter, og noen ganger preller det av, de bare skøyer og skråler, andre ganger blir de lei seg. Vet ikke arme råd lenger. Er student og trenger å lese på kveldstid i disse eksamenstider men det går fullstendig i vasken. Jobber på dagtid så jeg får kun lest etter at barna er i seng. Jeg trenger gode råd, vær så snill håper noen gidder å svare Anonymous poster hash: 0c7f0...d23
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #2 Skrevet 7. desember 2015 Her var legginga også bare kaos og styr som varte lenge etter at de var lagt, før vi gjorde et par enkle justeringer. Den første var å stelle barna hver for seg. Det gir mer ro over kveldsstellet, og mer tid til den enkelte. Vi må begynne litt tidligere for å "rekke" i seng i tide, men det er det vel verdt. Så er det historie på sengekanten. Enten felles bok, eller en liten muntlig historie som vi finner på der og da. Vi har også lagt barna på hvert sitt rom akkurat ved legginga, siden det ble så mye tull dem imellom når de skulle sovne sammen. Så da får mellomste ligge i senga mi, og så bærer vi henne bare over i egen seng etter at de begge har sovnet. Siste tiltak er klistremerke-belønning. Vi har laget en enkel kalender, rutenett med 4* 7 ruter, og så får de velge seg et stort klistremerke hvis de kommer ut null ganger etter legging, og et lite klistremerke hvis de kommer ut én gang. Kommer de ut flere ganger blir det ikke noe klistremerke. Funker veldig bra her, men så har jeg også to jenter- vet ikke hva dine er, og om de bryr seg om klistremerker og sånt... Anonymous poster hash: 244ca...255
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #3 Skrevet 7. desember 2015 Belønning for godt gjennomført legging. Konsekvent. Ignorer uønsket atferd. Anonymous poster hash: af229...91e
Lurifaxa Skrevet 7. desember 2015 #4 Skrevet 7. desember 2015 Hjelper det om du er der til de sovner? Jeg tenker, hvis det kan ta opp til 2 timer før de faller til ro, kan du kanskje bruke f. eks 30 min av tiden din på å være der til de sover?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #5 Skrevet 7. desember 2015 Hva med belønningsystem istede for å fjerne goder? Hvert sitt klistremerke-ark fks. Om de klarer 14 dager (altså 14 klistremerker) så får de velge en aktivitet? Kino, svømmehall ol. Noe i den duren. Anonymous poster hash: 574db...181
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #6 Skrevet 7. desember 2015 Takk for svar og gode råd! Og at dere ikke er for strenge mot meg. Ender opp med dårlig samvittighet hver kveld når det endelig har blitt stille. Har prøvd å sitte med de til de sovner med variert hell. Noe kan fungere en dag, men ikke i det hele tatt neste dag. Vi har lesestund, prater om dagen som har vært, koser og sier god natt. Også starter det. Full fest!! 😑😑 HI Anonymous poster hash: 0c7f0...d23
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #7 Skrevet 7. desember 2015 Her har leggingen vært et mareritt i alle år. Nå driver vi med belønning, det fungerer fint (stort sett). Vi tegner smilefjes hver gang hun legger seg uten tull - minimum 4 smil på ei uke så får hun velge middag en dag. Kravet vil øke når hun blir flinkere, men jeg tenker at det må være et oppnåelig mål. Vi sitter også inne hos henne til hun sovner. Det tar 15 - 45 minutter (tidligere tok det over 2 timer). Anonymous poster hash: c93a6...cdd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå