Gå til innhold

Jeg har mistet kontroll over hele livet mitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: 6060c...b4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det så jo lurt ut.

Kommer med historien

Skrevet

Her følger jeg du bare må ta kontroll altså å fylle ut de blanke sidene😜

Anonymous poster hash: 1a936...c3d

Skrevet

Er i skikkelig økonomisk uføre. Helt selvforskyldt, med å ikke gjøre opp for meg, utsette betalinger, bruke kredittkort osv. Foreløpig holder jeg anmerkninger unna, men sitter med inkassokrav fra 3-4 ulike nå. Har nesten40000 i kredittgjeld. Og mannen min vet ingenting...

Huset mitt ser bombet ut og jeg klarer ikke ta fatt på noe. Det er snart jul og ungene bør ha et noenlunde ryddig hjem.

Mannen min og mine foreldre snakker ikke lengre sammen ogtradisjonen med at de feirer med oss blir brutt. Jeg er så lei meg for dette.

Føler jeg står på et punkt og vet ikke hvilken vei jeg skal løpe for å komme meg bort fra alt. Og jeg vet ikke hva som kom først av dette.

Jeg skjønner jo at jeg må ta tak i meg selv, men vet ikke hva jeg skal starte med.

Er det noen her inne som har vært gjennom lignende og kommet seg ut av uføret? Hodet mitt er fullstendig kaos og jeg kjenner angsten knyte seg med å skrive her.

Skrevet

Ta kontakt med kommunens økonomiske rådgiver, de kan hjelpe deg overfor de du skylder penger. Du bør også kvitte deg med kredittkort - eller ha det liggende hjemme og ikke i lommeboka.

Og så må du snakke med mannen din.

Man blir deprimert av å ha det slik, og det blir ikke bedre om du ikke tar tak i det, det blir bare verre og verre.

Bestill deg også en legetime og snakk med legen din om dette.

Bestem deg for at NÅ tar du tilbake kontrollen. Det tar tid før du har ryddet opp, men 40.000 er tross alt ikke enorme summer, selv om det føles slik. Du greier fint å rydde opp i dette. Så bestem deg for at du i morgen tidlig ringer kommunen og ber om å få snakke med en økonomisk rådgiver - ring kommunens sentralbord, de setter deg videre.

Anonymous poster hash: ce049...f9e
Skrevet

ta kontakt med en sosionom evt en gjeldsrådgiver hos feks NAV, de kan hjelpe deg i gang og få samlet gjelden din. slik at du ikek har så mye gjeld.

videre høres ut som du er litt sliten, sliten av å rydde og stelle. hva kan grunnen til dette være?

kanskje en samtale med DPS hadde vært noe?

føler du oppturer og nedturer? som ved en feks bipolarlidelse?kan dette være årsaken til gjelden?

tenker at du må starte en plass og nøste opp i trådene dine, før det går for langt. 40 000 er slett ikke mye i gjeld sånn sett og burde være greit å få lett unna, du nevner at du ikke har noe betalingsanmerkning så kanskje du kan ta opp ett lite lån i banken til å betale dette ned, slik at du kun har en "kreditor" å forholde deg til?

Eier du bil eller hus?

har du noe du kan selge unna?

dette ordener seg, det gjør det alltid.

Anonymous poster hash: ba2d8...3cb
Skrevet

Er i skikkelig økonomisk uføre. Helt selvforskyldt, med å ikke gjøre opp for meg, utsette betalinger, bruke kredittkort osv. Foreløpig holder jeg anmerkninger unna, men sitter med inkassokrav fra 3-4 ulike nå. Har nesten40000 i kredittgjeld. Og mannen min vet ingenting...

Huset mitt ser bombet ut og jeg klarer ikke ta fatt på noe. Det er snart jul og ungene bør ha et noenlunde ryddig hjem.

Mannen min og mine foreldre snakker ikke lengre sammen ogtradisjonen med at de feirer med oss blir brutt. Jeg er så lei meg for dette.

Føler jeg står på et punkt og vet ikke hvilken vei jeg skal løpe for å komme meg bort fra alt. Og jeg vet ikke hva som kom først av dette.

Jeg skjønner jo at jeg må ta tak i meg selv, men vet ikke hva jeg skal starte med.

Er det noen her inne som har vært gjennom lignende og kommet seg ut av uføret? Hodet mitt er fullstendig kaos og jeg kjenner angsten knyte seg med å skrive her.

Nå har de andre gitt deg råd om det økonomiske så følg dem. Når det gjelder resten så ble dere som par først bli enige om dere skal prøve å rette opp ting med foreldrene dine og sammen finne ut hvor langt dere skal gå. Ellers så kan du fint ha en dialog med dem om hva du føler rundt det hele.

Nå er det snart jul og din julegave til deg selv kan være en ny start. Hvis dere må feire jul alene så kan det være en god ny start med nye tradisjoner eks gå ut å ake sammen med barna etter middagen, ta med et stjerneskudd å få de til å ønske seg noe så får de en pakke ute i snøen sammen med kakaoen.

Det er masse tid til jul enda så sett av 60-120 min hver dag til å rydde, kast eller gi bort det du/dere ikke trenger. Kanskje noen av klærne eller lekene kan gies bort i gave til noen som har mindre enn dere eller selges for en rimelig penge på din lokale kjøp og salg gruppe.

Sett opp en liste over det som skal gjøre er det eks å rydde i om det er kjøkkenet så skriver du rydde flater på kjøkkenet, rydde skap en, to, tre på kjøkkenet, vaske komfyr, vaske kjøleskapet osv. Så rydder du i avsatt tid før du begynner å stryke ut på listen.

Livet er fult av muligheter du må bare være klar til å ta imot dem og en måte å gjøre det på er å rydde opp i gammelt rot både fysisk og psykisk, det å fysisk rydde noe organiserer også hjernen litt, ting blir faktisk enklere.

Anonymous poster hash: 1a936...c3d

Skrevet

Snakk med mannen din og ta der derfra.

Anonymous poster hash: eef32...e3f
Skrevet

40000 er ikke så mye. Ta kontakt med kreditorene og få på plass en betalingsplan. Kan du klare 300-400 i mnd til hver? Har du noe du kan selge for å betale ned gjelden raskere?

Når det gjelder huset: sett deg daglige små mål, eks:

- Vaske 2 maskiner med klær

- Tørke støv på stua

- Få gamle blad i søppel

O.L.

Anonymous poster hash: bad35...c10

Skrevet

Tusen takk alle som har svart.

Jeg har mange ganger lurt på om det er dette som er å være deprimert, men alltid slått det fra meg med at jeg blir vel ikke deprimert, jeg er sterk.

Men går med en spenning i kroppen hele tiden, som om adrenalinet koker.

Og i dag når heg tenkte at mannen min kom til å kaste meg ut, så var ikke tanken på å reise fra ungene så fæl. Hva skal de med en mamma som ikke får til noe, liksom?

Må tenke på hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Gjør som noen over her skriver. Lag deg små dagsmål. Bli kvitt søppel, vask badet eller brett tøy. Litt av gangen, men ta noe som gjør at du ser resultater med en gang.

Når det gjelder det økonomiske, må du prøve å tenke på at 40 000kr ikke er allverden. Du klarer det fint, så lenge du har en plan og en person å lage planen med (nav, økonomisk rådgiver e.l.).

Jeg vet ikke årsaken til at din mann og dine foreldre ikke snakker sammen, men julen handler jo om familie. Prøv å lag en avtale med mannen din om å "overleve" en dag med dem, både for din del og for barnas.

Kom deg ut! Lek! Få litt frisk luft, og glem alt styret en liten stund. Ta med barna ut i skogen, på julemarked eller parken, og bare vær sammen med dem. Se hvor mye du betyr, og hvor mye de betyr. Vær sprø, vær barnslig! Få tankene over på noe positivt og noe helt annet.

Jeg håper du får en god jul, og at livet blir som du ønsker.

Anonymous poster hash: 733d9...01e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...