Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #1 Skrevet 7. desember 2015 Jeg var på kontroll hos legen i dag, og fikk spørsmål om å ta influensavaksinen. Og at de anbefalte det på det sterkeste, jeg er 25 uker på vei nå. Jeg har faktisk ikke tenkt tanken tidligere en gang (førstegangsgravid), og var ikke forberedt på å ta stilling til det. Så, er det noen gravide som har tatt vaksinen? Noen bivirkninger? For og i mot? Jeg tok ikke vaksinen som var da det var svineinfluensa. Anonymous poster hash: b2932...2ac
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #2 Skrevet 7. desember 2015 Hva du gjorde ved svineinfluensa er en helt annen sak. Du tar selvfølgelig vaksine. Er du i tvil, googler du konsekvenser av å få influensa som gravid. Tror enhver bivirkning er bedre.... Anonymous poster hash: 17c90...20c
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #3 Skrevet 7. desember 2015 Hei, jeg er også gravid (uke 24), og tok vaksinen for 3 uker siden. Jeg er i samme situasjon som deg ved at jeg ellers aldri pleier å ta influensavaksiner, og synes det er litt skummelt. Men legen anbefalte det, og det samme gjør Folkehelseinstituttet. Hvis du blir syk, kan det være farlig for babyen. (Det var utslagsgivende for meg - hadde det bare vært farlig for meg selv, hadde jeg nok ikke tatt den). Har ikke merket noe til bivirkninger foreløpig. Anonymous poster hash: f6f91...132
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #4 Skrevet 7. desember 2015 Jeg blir helt matt. Hvorfor i himmelens navn vegrer du å følge legens råd??? Og atpåtil ber om råd HER? Akkurat som VI kan noe 😂 Anonymous poster hash: 7f57c...dfb
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #5 Skrevet 7. desember 2015 Jeg blir helt matt. Hvorfor i himmelens navn vegrer du å følge legens råd??? Og atpåtil ber om råd HER? Akkurat som VI kan noe Anonymous poster hash: 7f57c...dfb Jeg sa ikke at jeg vegret meg for å følge legens råd, jeg sa jeg ikke hadde tatt stilling til det og lurte på om noen hadde noe for/mot evt erfaringer å dele selv. Så jeg har verken påstått at jeg SKAL ta den vaksinen, eller IKKE SKAL ta den. Dumme brødnaut som deg vil jeg absolutt ikke ha verken råd eller erfaring fra, som du sier selv kan du jo null nix og nada Anonymous poster hash: b2932...2ac
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #6 Skrevet 7. desember 2015 Hei, jeg er også gravid (uke 24), og tok vaksinen for 3 uker siden. Jeg er i samme situasjon som deg ved at jeg ellers aldri pleier å ta influensavaksiner, og synes det er litt skummelt. Men legen anbefalte det, og det samme gjør Folkehelseinstituttet. Hvis du blir syk, kan det være farlig for babyen. (Det var utslagsgivende for meg - hadde det bare vært farlig for meg selv, hadde jeg nok ikke tatt den). Har ikke merket noe til bivirkninger foreløpig. Anonymous poster hash: f6f91...132 Takk for godt svar! :-) Anonymous poster hash: b2932...2ac
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #7 Skrevet 7. desember 2015 Jeg blir helt matt. Hvorfor i himmelens navn vegrer du å følge legens råd??? Og atpåtil ber om råd HER? Akkurat som VI kan noe Anonymous poster hash: 7f57c...dfb Jeg sa ikke at jeg vegret meg for å følge legens råd, jeg sa jeg ikke hadde tatt stilling til det og lurte på om noen hadde noe for/mot evt erfaringer å dele selv. Så jeg har verken påstått at jeg SKAL ta den vaksinen, eller IKKE SKAL ta den. Dumme brødnaut som deg vil jeg absolutt ikke ha verken råd eller erfaring fra, som du sier selv kan du jo null nix og nada Anonymous poster hash: b2932...2ac Jeg er absolutt ikke noe brødnaut 😉 Hvorfor kaller du meg det? Anonymous poster hash: 7f57c...dfb
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #8 Skrevet 7. desember 2015 Jeg har tatt den hver gang jeg har vært gravid, etter legens anbefaling. Forrige gang døde fosteret et par dager etter vaksinen, så jeg kan ikke unngå å tenke at det kan være en sammenheng. Jeg tør ikke ta den nå når jeg endelig har blitt gravid igjen. Men dette har nok for det første sannsynligvis ingen sammenheng med vaksinen, og i så fall er det utrolig sjelden. Jeg vet bare at JEG ikke kan ta sjansen igjen. Anonymous poster hash: 1620a...02e
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #9 Skrevet 7. desember 2015 Tar ALDRI vaksine som gravid. Hadde influensa sist jeg var gravid. Ikke noe problem... Anonymous poster hash: b154d...a05
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #10 Skrevet 7. desember 2015 Jeg har heller aldri blitt anbefalt å ta vaksinen, snarere tvert imot. Gravide og vaksiner er ikke greit! Anonymous poster hash: b154d...a05
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #11 Skrevet 7. desember 2015 Jeg tok den i forrige svangerskap og i dette, føles trygt å vite at jeg slipper unna influensaen som kan gjøre babyen alvorlig syk og i verste fall føre til fosterdød. babyen er beskyttet 6 mnd etter fødselen og! Anonymous poster hash: 76d06...3b8
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #12 Skrevet 7. desember 2015 Fikk tilbud om å ta svineinfluensavaksinen under første graviditet men valgte å avstå da jeg syntes den var såpass "uprøvd". Under andre svangerskap nevnte de aldri vaksine. Fikk da influensa i ca 3./4. mnd. Kjipt med influensa men merket ingen forskjell på å ha det mens jeg var gravid mot den gangen jeg ikke var gravid. Har i dag en sunn og frisk 3åring med ekstremt god språkmessig utvikling. Er gravid for 3. gang nå og har flyttet, så usikker på om den nye legen/helsesøsteren vil anbefale det. Tror jeg skal Google det for å få litt info Anonymous poster hash: 5b55b...bfe
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #13 Skrevet 7. desember 2015 Når bør gravide ta denne? Jeg er 17 uker nå og har ikke hørt noe om den fra legen når jeg var der i uke 13 og uke 16. Anonymous poster hash: 5ef4e...324
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #14 Skrevet 7. desember 2015 Hvor farlig er det å få influensa når man er gravid? Spørsmål og svar om influensasykdom og -vaksine under graviditet. Hvor «farlig» er det dersom man får influensa som gravid? Når bør man i så fall oppsøke lege?Heldigvis får de fleste av oss sjelden influensa. For gravide er risikoen for komplikasjoner av influensasykdom størst mot slutten av svangerskapet. Nøyaktig hvorfor det er slik vet vi ikke, men det er nok en kombinasjon av at lungekapasiteten er dårligere i tillegg til noen endringer i immunforsvaret til mor. Hvis du blir influensasyk under svangerskapet, bør du gå til legen uansett, særlig hvis du er på slutten av svangerskapet. Hvorfor anbefaler man at gravide bør vaksinere seg?Risikoen for komplikasjoner av influensasykdom er noe større hos gravide enn hos ikke-gravide kvinner, særlig mot slutten av svangerskapet. Hvis du tar vaksinen, vil også barnet ha beskyttelse i tiden etter fødselen. Hva slags sesonginfluensavaksine anbefales til gravide?Det finnes to prinsipielt ulike sesonginfluensavaksiner tilgjengelig her i landet. Det er kun ikke levende vaksine som kan brukes av gravide. Levende nasal (nesespray) influensavaksine skal ikke brukes av gravide. Kan vaksinen være farlig for det ufødte barnet?Det er ikke påvist noen bivirkninger for fosteret av ikke-levende sesonginfluensavaksine. Gravide bør ta vaksinen, fordi de mot slutten av svangerskapet har større risiko for å få komplikasjoner av influensainfeksjon. Hvis du tar vaksinen, vil også barnet ha beskyttelse i tiden etter fødselen. Dette var info fra Folkehelseinstituttet. Tenker jeg skal høre med legen når jeg skal på kontroll jeg! (fra #12) Anonymous poster hash: 5b55b...bfe
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #15 Skrevet 7. desember 2015 Jeg tok den etter legens anbefaling. Ingen bivirkninger. Anonymous poster hash: 2700f...a2a
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #16 Skrevet 7. desember 2015 Ingen leger har anbefalt meg å ta den! Snarere tvert imot. Gynekologen min sa at hun anbefalte meg IKKE å ta den da ingen vet senvirkninger av vaksinen, og dessuten hjelper den kun mot en type virus, og influensaviruset kan komme i hundrevis av forskjellige former, så man vet aldri om vaksinen hjelper mot akkurat det viruset du evt. får. Er på oppfølging på sykehuset en gang i uken i dette svangerskapet og ingen av legene jeg har møtt der har nevnt influensavaksinen med et eneste ord. Anonymous poster hash: 907e3...619
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #17 Skrevet 7. desember 2015 Takk for svar alle! Ser det ble en del forskjellige svar, og det er jo tydelig ikke alle leger/jordmødre som anbefaler denne vaksinen.. Anonymous poster hash: b2932...2ac
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #18 Skrevet 7. desember 2015 Nei, nei og atter nei. Min mor er helsesøster og vaksinerer ikke friske gravide. Det er kun i spesielle tilfeller at hun gjør det, men ALDRI ellers. Anonymous poster hash: f8b3c...016
magica fra tryll Skrevet 7. desember 2015 #19 Skrevet 7. desember 2015 Jeg har født 6 barn iløpet av 24 år, siste for 4 år siden. Aldri tatt eller blitt anbefalt influensavaksine. Ei heller aldri hatt influensa som gravid. Ville ikke vurdert det en gang. Men det er meg...
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #20 Skrevet 7. desember 2015 Tar IKKE noen vaksine som gravid! Er i uke 36 og har ikke tatt den. Skal ikke ta den heller. Har aldri hatt influensa heller *bankibordet* Anonymous poster hash: c9e0e...124
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #21 Skrevet 7. desember 2015 Jeg har tatt den, etter sterk anbefaling fra både jordmor og fastlege (legen gikk så langt som å si at jeg SKAL ta den, men hun korrigerte etterpå med at det selvsagt er opp til meg - hun blir bare litt engasjert ;-) .. men hun understreket at det er sterkt anbefalt, ikke bare fordi jeg som gravid vil tåle en influensa mindre enn normalt, men også fordi babyen kommer midt i forventet verste influensasesong, og den er også beskyttet de første mndene etter fødsel.). :-) Fikk bivirkninger i form av at jeg dagen etter følte meg litt slapp og hadde hodepine (kan likegjerne ha vært pga det var 6.dagen på jobb, trenger ikke ha noe med vaksinen å gjøre heller), men deretter var jeg i helt fin form igjen. Jeg tok også svineinfluensavaksinen når den kom, men det ville jeg IKKE gjort om jeg hadde vært gravid da, pga det er mye mer uprøvd... Den "gamle" influensavaksinen er derimot prøvd ut over lang tid i mange land, og den anser jeg derfor som trygg for både meg og barnet i magen. Anonymous poster hash: 4c19f...b1e
Singelmamma <3 <3 Skrevet 7. desember 2015 #22 Skrevet 7. desember 2015 Jeg tok den da jeg var 18-19 uker på vei. Min 1,5-åring fikk den vinteren influensa med feber og full pakke. Jeg fikk heldigvis bare lette forkjølelsessymptomer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå