Gå til innhold

Hva kan deres fjerdeklassinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått et barn på snart 10 år som skal bo her en stund. Mine egne barn er mye yngre, så jeg vet ikke helt hva jeg kan forvente av barnet. Hva gjør deres fjerdeklassinger selv? Er det for mye forlangt å hente vann selv, hente seg en frukt eller smøre seg en brødskive? Hva med dusj og hygiene?

Anonymous poster hash: 1060a...5fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med barnet, vis før du forventar, så går det nok fint. Mange på den alderen greier det meste sjølv, men treng tett oppfølging av vaksen for å få det gjort skikkeleg.

Anonymous poster hash: b6dcc...6e4

Skrevet

Nå har jeg en 3.klassing da, og hun gjør alle de tingene du nevner selv.

Hun lager seg frokost og kveldsmat selv, dekker gjerne bordet før middag og hjelper med å rydde av. Hun henter drikke når hun er tørst, tar seg frukt når hun har lyst på det osv.

Hun dusjer selv, men jeg hjelper henne med hårvask innimellom for å få det skikkelig gjort (langt hår).

Hun tar hele morgenstellet selv, om kvelden steller hun seg også selv, men jeg pusser fremdeles over tennene hennes annenhver dag. Noe hjelp med håret om det skal settes opp.

Anonymous poster hash: 29561...b9d
Skrevet

Min styrer hygiene selv. Men det hender jeg må minne på at det er tid for å gå i dusjen eller minne om at de må ha med rent undertøy i gymbagen.

De kan smøre mat selv. Jeg gjøre det ofte av bekvemmelighetshensyn fordi det da går fortere. F.eks smører jeg skolemat mens de spiser frokost (som de smører selv)

De pakker sekk selv med matboks, drikke, evt. frukt osv. Jeg minner på og sjekker noen ganger over at de har fått med alt.

De finner fram lær selv. Jenta er mer nøye enn gutten på at ting matcher, er helt rent osv....Tror generelt det er en jentegreie.

Anonymous poster hash: 98f35...3a6

Skrevet

Jeg tenker at du må se an barnet. Hvis det plutselig skal bo hos dere, så er det trygghet som er viktigst. Så får det andre komme etterhvert. Snakk med barnet. Vær tydelig på hva du forventer og gi masse kos!

Anonymous poster hash: 6b6c0...3e3
Skrevet

Jeg tenker at du må se an barnet. Hvis det plutselig skal bo hos dere, så er det trygghet som er viktigst. Så får det andre komme etterhvert. Snakk med barnet. Vær tydelig på hva du forventer og gi masse kos!

Anonymous poster hash: 6b6c0...3e3

Ja, jeg gjør akkurat det. Barnet har vært her noen uker nå og jeg har ikke tenkt over at h*n ikke kan de ulike tingene og er på nivå med min femåring når det gjelder selvstendighet. Derfor tenkte jeg at vi med små museskritt kan begynne med en ting om gangen.

Anonymous poster hash: 1060a...5fd

Skrevet

Min 4. klassing klarer selvsagt å dusje og vaske håret selv, men han må mases på for å gjøre det (prøver å sluntre unna). Han tar frukt, knekkebrød, drikke osv selv, men vil ha hjelp til å skjære brødskiver. Jeg lager nistepakke om morgenen fordi det går raskere. Han er ikke så god på å huske beskjeder selv, så det er jeg som har kontroll på gymtøy, lekser og sånne ting (tror jentene er litt flinkere til dette).  

Anonymous poster hash: 73d30...b67
Skrevet

En 10 åring skal vel klare det neste selv! Min 7 åring smører egen niste, finner frem klær, kler seg, dusjer osv ( litt påminning om å få all shampo utav håret), går selv til venner osv.

Hallo, om 3 åringen min vil ha noe frukt så henter de selv ( er allerede oppskåret). Litt uavhengig 10 åring,eller?

Anonymous poster hash: 2c6b9...d86

Skrevet

Det der er virkelig individuelt. Datteren min på 10 år er veldig selvstendig og gjør alt du nevner selv. Hun kan pakke gymbagen selv og har litt kontroll selv på ulike ting. Jeg smører skolematen, men frokost og kvelds ordner hun selv. Så har jeg en 11-årig stesønn. Han måtte nettopp lære seg å bytte truse hver dag og at han må bruke såpe når han dusjer. Han husker aldri på egen hånd å pusse tenner på morgenen og har rett og slett null kontroll på noe som helst. Han kan ordne seg brødmat selv, men griser ofte med maten, med eller uten vilje. Jeg ser i og for seg ikke på ham som en helt normal 11-åring, men pr idag har han verken vært gjennom utredning eller har diagnose. 

Anonymous poster hash: 0d53e...9db
Skrevet

En 10 åring skal vel klare det neste selv! Min 7 åring smører egen niste, finner frem klær, kler seg, dusjer osv ( litt påminning om å få all shampo utav håret), går selv til venner osv.

Hallo, om 3 åringen min vil ha noe frukt så henter de selv ( er allerede oppskåret). Litt uavhengig 10 åring,eller?

Anonymous poster hash: 2c6b9...d86

Hallo, det er vel det hun sier? At hun har oppdaget at 10-åringen ikke kan noe av dette selv. Og som du ser er dette et barn som skal bo der en stund, fosterbarn kanskje? 

Anonymous poster hash: 0d53e...9db

Skrevet

Min 4. klasing dusjer og vasker håret selv, men må ofte minnes på å gjøre det.

Lekser gjør hun stort sett uoppfordret, men ikke glosepugging. Det må hun ha hjelp til, ellers blir det ikke gjort.

Hun kan ta seg en brødskive og til nød koke seg en suppe, men hun glemmer ofte å spise hvis vi ikke minner henne på det.

Tannpuss klarer hun brukbart, men vi hjelper til innimellom. Samme med å gre håret. (Vi ber henne gå å gre håret og pusse tenner hver dag)

Hun går eller sykler til og fra trening selv så lenge det er lyst, men vi følger henne som regel når det er mørkt. (ca 2 km)

Pakker gymtøy og svømmetøy selv, men vi passer på at hun husker det.

Hun smører skolemat selv mens vi sitter sammen rundt frokostbordet.

Hun bestemmer selv hva hun vil ha på seg, men det hender jeg kommer med protester (som da hun valgte turbukse og ullgenser da vi skulle i operaen)

Hun klipper negler selv.

Hun skal egentlig holde sitt eget rom ryddig, men det skjærer seg stadig vekk. Da må hun ha hjelp for å få det i orden igjen.

Anonymous poster hash: 95c1a...41d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...