Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #1 Skrevet 7. desember 2015 Fireåringen min er ekstremt treg av seg, somler og diller til den store gullmedalje. Om hun ikke står opp av seg selv bare ligger hun i senga og ser på at vi andre gjør oss klar uansett hvor mange ganger hun får beskjed om å stå opp. Når hun først kommer seg opp så stiller hun seg midt på gulvet og bare står det. Blir hun bedt om å gjøre noe så kommer det bare en trasselyd, men hun beveger seg ikke. Får hun flere beskjeder kommer tårene. Som oftest må man enten bli tydelig sint eller ta henne i armen og fysisk geleide henne inn på badet for at det skal skje noe. Så kan hun fint sitte et kvarter på do, vaske hendene i ti minutter, nekte å finne tannbørsten, bruke fem minutter per klesplagg osv. Det som i utgangspunktet var en morgen med god tid blir stress fordi hun bruker så ekstremt lang tid! Dette skjer også hver gang vi skal noe, om vi skal ut, i butikken æ, hva som helst. Jeg og lillesøster kan måtte stå fullt påkledd i evigheter fordi storesøster somler. Dette har ingenting med hvor god tid vi har å gjøre for i utgangspunktet har vi jo god tid. Det er bare det at med en gang vi begynner å ha et bittelite tidspress så skrur hun ned tempoet til sneglefart. Andre med slike små? Tips til hvordan vi kan få henne til å samle litt mindre? Anonymous poster hash: 18582...717
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #2 Skrevet 7. desember 2015 Har en gutt på samme alder som også er sånn. Men han er et skikkelig konkurransemenneske, så her fungerer det ofte med "førstemann å kle på seg" osv. De gangene det ikke virker så gjør jeg bare tingene for ham, men jeg har bare ham da, det er sikkert ikke like enkelt med to. Anonymous poster hash: 0c3a5...5e0
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #3 Skrevet 7. desember 2015 Akkurat slik er min femåring også, så håper noen har noen gode råd 😉. Kunne selvfølgelig gjort alt sammen for henne, men synes hun er stor nok til å kle seg selv. Anonymous poster hash: 84afd...3fa
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #4 Skrevet 7. desember 2015 Legge henne tidligere ? Anonymous poster hash: 52de2...422
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #5 Skrevet 7. desember 2015 Kjenner mg veldig igjen! Han bare tuller,tøyser og ler nå han skal kle på seg! Så han kan fort bruke 15 minutter MINST på å bare kle på seg! Jeg gir han tusen beskjeder om å slutte å tulle å kle fint på seg,men jo sintere jeg blir jo morsommere er det visst. Går jeg ut av rommet så han får kle på seg selv,så gjør han alt mulig annet på badet enn å kle på seg. Ender en del ganger med at jeg bare må kle på han for at vi skal rekke bussen til barnehagen. Vi står også opp i god tid men hjelper ikke når hver minste ting han skal gjøre tar så ekstremt lang tid! Å sånn som i dag så brukte han ca 20 minutter på bare EN skive! Jeg blir snart gal her! Anonymous poster hash: b1d5b...4a7
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #6 Skrevet 7. desember 2015 Kjenner mg veldig igjen! Han bare tuller,tøyser og ler nå han skal kle på seg! Så han kan fort bruke 15 minutter MINST på å bare kle på seg! Jeg gir han tusen beskjeder om å slutte å tulle å kle fint på seg,men jo sintere jeg blir jo morsommere er det visst. Går jeg ut av rommet så han får kle på seg selv,så gjør han alt mulig annet på badet enn å kle på seg. Ender en del ganger med at jeg bare må kle på han for at vi skal rekke bussen til barnehagen. Vi står også opp i god tid men hjelper ikke når hver minste ting han skal gjøre tar så ekstremt lang tid! Å sånn som i dag så brukte han ca 20 minutter på bare EN skive! Jeg blir snart gal her! Anonymous poster hash: b1d5b...4a7 Haha den dagen min gutt spiser en hel brødskive på bare 20 minutter setter jeg kryss i taket! Anonymous poster hash: 0c3a5...5e0
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #7 Skrevet 7. desember 2015 Det kan være lurt å huske på at barns snegletempo er det naturlige tempoet vi er født med. De tar livet med ro, fordi de lever i øyeblikket og ikke tenker på konsekvenser. Det kan vi nok alle lære noe av. Når det er sagt, så skal jo hverdagen gå opp og jeg lurer på om du kanskje hjelper litt for lite til? En fireåring vil gjerne at mamma kommer inn, gir litt kos og at dere står opp sammen. Du må være tett på og gjerne gjøre påkledningen til en lek. Det nytter ikke med tusen beskjeder. Fireåringen vil bli sett og søker din bekreftelse. Når fireåringen ikke får det, så blir det gjerne somling, helt til barnet får den kontakten han/hun trenger. Anonymous poster hash: dcd36...478
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #8 Skrevet 7. desember 2015 Her hadde jeg definitivt kledd på jenta med makt. La henne gråte og trasse, på med klærne innen et visst klokkeslett ellers så fikk hun gå i banrehagen med pysj. Ferdig med det. Tipper denne jenta vet nøyaktig hvilken makt hun har over mor og lillesøster, siden hun kan få de til å stå fullt påkledd å vente på seg hver gang de skal noe. Fortell henne en ettermiddag at imorgen skal vi ha kledd på oss før viseren på klokken er "der og der", om hun ikke klarer det selv så blir du nødt å kle på henne. Og gjennomfør det! Anonymous poster hash: c09a2...4bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå