Gå til innhold

Har er dilemma....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far,farfar, svigerfar, samboer, min samboers farfar heter alle olaf/olav. Nå venter jeg gutt og det ligger litt i kortene at vår sønn skal hete olav eller en oppkalling av navnet. Jeg er usikker på om jeg vil dette, men føler på en viss forventning og håp fra familie at dette vil skje. "åja nå blir det en ny olav i rekken". Hva hadde dere gjort her? Har fra før ei Thea. Blir rart med dobbeltnavn på nr to da? Føler heller ikke olav passer til thea.... Hva hadde dere gjort? Kommer dere på et navn som kan være oppkalling av navnet? Synes dere thea og olav passer greit sammen?

Anonymous poster hash: 582cb...24a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et dilemma*

Skrevet

Olai

Anonymous poster hash: 54493...dc4

Skrevet

Jeg valgte å droppe oppkalling, ingen som sa noe på det. Hadde noen sagt noe så hadde de fått klar beskjed om at vi velger navnet pæ vårt barn, ingen andre ;)

Her var det også snakk om mange generasjoner med samme navn.

Anonymous poster hash: 4bd45...2c2

Skrevet

Jeg ville valgt dobbeltnavn hvis jeg ikke var så veldig begeistret for oppkallimgsnavnet. Jeg liker familietradisjoner og tror det tilfører barnet en del ekstra trygghet. Det forutsetter selvfølgelig at det er en god familie.

Anonymous poster hash: 81c80...b11
Skrevet

Jeg ville absolutt brukt navnet når det går igjen i begge familier. Dobbelt navn er ok det.

Søsknenes navn trenger da ikke å matche SÅ mye?

Navnet skjemmer ingen.

Skrevet

Selvsagt kan nummer 2 ha dobbeltnavn.

Dropp navnet om du ikke liker det. Men hva mener far? Han har vel også stemmerett....

Anonymous poster hash: 3350e...be0

Skrevet

...og Olav passer godt til Thea forresten. 😉 Stødige og gode navn ☺

Anonymous poster hash: 3350e...be0

Skrevet

Olav og Thea passer fint sammen. Men det viktige er jo at du og pappaen velger et navn dere begge liker.

Anonymous poster hash: 38af8...57a

Skrevet

Hadde jeg ikke tatt hensyn til. Om DU/DERE vil videreføre navnet, så gjør dere det. Hvis ikke, er du ikke bundet til noe, og dere står fritt til å velge hva som helst. Om noen skulle bli skuffet, går nok det fort over. 

Anonymous poster hash: 98d77...8ca
Skrevet

Ta en variant av Olav da. Olav og Olaf er veldig tunge navn, og dessuten veldig oppbrukt.

Bruk det som andre fornavn? Olai? Oliver?

Ikke bry deg om denne tradisjonen. Jeg ga blaffen i våres tradisjoner der alle heter Kristian/Kristoffer. Døpte gutten Heine, og de er like glad i han likevel 😊

Anonymous poster hash: e0be8...ed8

Skrevet

Ojoj, denne gutten får jo verdens kuleste stamtre da! Med bare Olaf/Olav'er på begge sider. :)

Jeg er i utgangspunktet helt imot ting man er "forventet å måtte gjøre" (om du skjønner), men i dette tilfellet synest jeg du bør oppkalle.

Dette er veldig spesielt og det er kanskje tøft for din sønn å være den som liksom fører begge slektsgrenene sammen. Og for en tilørighet han kan komme til å føle når han blir gammel nok til å reflektere over sånne ting! :)

Olaf/Olav er et knallstilig navn (synest jeg) og passer godt sammen med Thea. Det er to sterke navn.

Skrevet

Olav er et flott navn!

Evnt Ola eller Olai, men synes Olav er finest.

Skrevet

Olav er yndlingsguttenavnet mitt! Stødig, klassisk og fint. Jeg synes også det går fint sammen med Thea (selv om jeg personlig blåser en lang marsj i om søskennavn matcher). Dobbeltnavn går også fint. Men i bunn og grunn er det du og din mann som bestemmer. Liker dere ikke Olav går dere for noe annet.

Anonymous poster hash: 41d60...ba5

Skrevet

Om alle heter Olav/ Olaf er det kanskje på tide med noe nytt blod i rekken? Om alle forventet at ungen skulle hete noe spesielt hadde jeg nesten valgt noe helt annet bare på trass.

Min og mannens unge, vårt valg! ( forøvrig tenker jeg bare på Olaf i Frozen...)

Anonymous poster hash: 9809c...1b4

Skrevet

Eller Olve

Anonymous poster hash: 23b04...0bf
Skrevet

Eller Olve

Anonymous poster hash: 23b04...0bf

Det har jeg aldri hørt før. Da liker jeg olav bedre 😉

Skrevet

Olaves er et gammelt navn her jeg kommer fra. Men skjønner det kan bli krasj om det ikke er/var vanlig i distriktet dere er far

Anonymous poster hash: 1319f...103
Skrevet

Mine barn har navn som er oppkalling fra slekta. De er veldig stolte av det og liker å høre om de ulike de er oppkalt etter.

Anonymous poster hash: 54493...dc4

Skrevet

Dere må gjøre som dere vil. Men jeg hadde valgt å kalle opp, Olav er fint:)

Anonymous poster hash: 6c66b...a2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...