Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #1 Skrevet 6. desember 2015 Dere som er så livredd for at flyktningene skal ta over landet og sparke nordmenn på dør, klager fordi vi "drar rasistkortet", omtrent samtidig som dere selv alltid (for å bruke deres språk) drar naivkortet. Dere er rasister. Enkelt og greit. Dere orker ikke tanken på å måtte dele godene dere har "fortent". (Dere har vel strengt tatt ikke fortent det, dere hadde griseflaks da dere ble født). Dere vil heller at andre mennesker skal dø enn å betale noen hundrelapper ekstra i skatt. Dere mener at dere selv er mer verdt enn de som prøver desperat å redde livet ved å flykte fra familie, hus og hjem. Og så klager dere på at flyktningene klager. Hvem er det som klager mest? Jeg hører kun nordmenn som klager. Hele tiden. Uansett hvor bra de har det, klager de. Enten på været, naboen, sjefen, skatten, legen, skolen, barnehagen, bikkja, kollegaer... Kunne ha fortsatt i en evighet. Tenk at dere i det hele tatt har en jobb å klage på, dere har et hus om det skulle være ruskevær, barna deres går på skole, og dere er født i et av verdens beste land. Ok, jeg vet jeg sa en ting i overskriften, men her kommer enda en til. Dere klager til og med på at "disse utlendingene lærer seg jo aldri norsk". Og det mens dere selv skriver så man knapt klarer å forstå det. Lær dere i det minste norsk rettskriving selv før dere klager på det. Dere kaster jo bautasteiner i glasshus! Det er lov med noen slurvefeil her og der (det har sikkert jeg også), men og/å reglen, tegnsetting, særskriving og sammenskiving hadde vært greit å lære seg før man hakker løs på andre. Puh. Deilig å få det ut av verden. Kom igjen, hakk løs på meg. 👍🐓 Anonymous poster hash: 095f2...ce6
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #2 Skrevet 6. desember 2015 Jeg skal ikke hakke. Jeg er så enig med deg som det overhode går ann å være 👏🏼👏🏼👏🏼 Anonymous poster hash: b2d77...fd9
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #3 Skrevet 6. desember 2015 Enig jeg å 👏👏👏👏 flott innlegg👏👏👏 Anonymous poster hash: f0a6a...616
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #4 Skrevet 6. desember 2015 Fantastisk, og helt sant! Anonymous poster hash: 02a16...493
Gjest Antarctica Skrevet 6. desember 2015 #5 Skrevet 6. desember 2015 Det stemmer ganske bra - dessverre!!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #6 Skrevet 6. desember 2015 Hør hør! Anonymous poster hash: 322fe...452
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #7 Skrevet 7. desember 2015 Endelig! Jeg er SÅ enig med deg, men har ikke fått formulert det! Takk! Anonymous poster hash: 9045b...cf5
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #8 Skrevet 7. desember 2015 Du setter i gang en polarisering som er helt nyttesløs, Hi. Faktisk ganske meningsløs. Du forutsetter at det er to leire som står steilt mot hverandre, at alt er svart eller hvitt. Og da er du dessverre ikke bedre enn de du kritiserer. Slik skaper du ingen god debatt og du har ikke sjanse i havet til å få en konstruktiv diskusjon om temaet. Men det er du heller ikke ute etter - for du har bestemt deg for at alle som er skeptiske er rasister som ikke kan rettskrivning og som generelt sett ikke gjør annet enn å klage på alt og alle i hverdagen og som stiller seg over alle andre. Men hva gjør du, Hi? Du stiller deg i hvert fall over alle som ikke er 100 % enig med deg... Du skriver at "dere" heller vil at andre skal dø for at "dere" skal slippe å betale noen hundrelapper mer i skatt. Hvem skal dø, mener du? De som er virkelig i nød, de har ikke sjanse å komme seg til Norge. Det er to grupper som i hovedsak kommer til Norge i dag. Den minste gruppen er de som forholdsvis er priveligerte nok til å ha nok ressurser til å reise gjennom en hel verdensdel for å komme hit. Den største gruppen som kommer nå er lykkejegere som ikke har behov for beskyttelse og derfor heller ikke har rett til opphold her. Ved at Norge nå omprioriterer måten bistandspengene våre brukes så betyr det at de få (tross alt) priveligerte som kommer seg hit får hjelp på bekostningen av millioner av andre mennesker i nærområdene. Fordi jeg er skeptisk til at vi skal bruke ressurser på flertallet som har kommet - som ikke en gang har beskyttelsesbehov - på bekostning av millioner i nærområdene ute.... så er jeg altså rasist. Men vet du, jeg har snakket med folk som jobber i disse nærområdene, og som jobber der i dag. Tilstandene der - for de aller svakeste - er forferdelige. Og nå blir det enda verre fremover, for flere land velger å definere midler brukt på de relativt sett svært få som kommer til Europa nå, som bistandsmidler - på bekostning av bistand til nærområdene. Det betyr at millioner vil sulte, ikke få medisinsk hjelp, færre får rent vann og akseptable sanitærforhold. Så fordi jeg er skeptisk til måten vi prioriterer på er jeg altså rasist. Men vet du, hvis det er kriteriene dine for å kalles rasist så kan jeg godt kalle meg rasist hvis det får deg til å føle deg bedre enn meg. Vi har tydeligvis veldig forskjellig oppfatning av hva en rasist er. Jeg har vært sammen med en inder, en afrikaner (jada, jeg vet det ikke er korrekt å si afrikaner, men han selv brukte betegnelsen, han syntes det var lettere å si enn et land de fleste nordmenn knapt vet hvor er), en italiener, en amerikaner. Har endt opp med en nordmann, men det er tilfeldig. Jeg har venner som er kommet fra India, Iran og Irak, og et par afrikanske land. Jeg har støttet en del nye landsmenn i både språklæring og annet. Jeg tar meg tid til å snakke med flyktninger som viser at de er positive eller som ønsker kontakt. Men jeg kalles gjerne rasist av en som deg, Hi.... for du driver med en polarisering og generalisering som gir inntrykk av et heller lavt kunnskapsnivå når det kommer til kompleksiteten av den situasjonen vi står ovenfor i dag, og jeg greier derfor ikke å ta deg seriøst. Anonymous poster hash: ff5db...047
soleia Skrevet 7. desember 2015 #9 Skrevet 7. desember 2015 Det har diverre blitt ein veldig polarisert debatt, noko du bidreg til med dette innlegget. Vi vil ikkje ha slike tilstandar som det har vore i Sverige, der alle som har hatt litt kritiske innvendingar har vorte hetsa og undertrykte i mange år, og der det difor har ulma mykje i det stille. Det er på den måten ein får ekstremisme. Eg meiner det må vere lov å debattere innvandringspolitikken vår utan at det skal vere anten stengde grenser og "norge for nordmenn" eller fri flyt og velkomen til alle snille innvandrarar. Det må vere lov å debattere at ikkje alle som ynskjer det kan få opphald i landet vårt, det er ting i måten vi tek i mot innvandrarar på som ikkje fungerar like godt, og at det er innvandrarar som kjem hit av heilt feil årsaker og som driv kriminell verksemd. Vi kjem ingen veg med å lukke augene for alle problem. Men eg vert kvalm av alt skitsnakket og hatet som florerer i kommentarfelta og sosiale media i desse tider. Det er lite respekt for menneskeverdet. Menneske i andre deler av verda prøver på same måte som oss å gjere det beste ut av livet sitt. Alle er vi vel "lykkejegerar" i livet vårt, men vi er så heldige å ha vorte fødde i eit rikt og velfungerande land. (Likevel er det mange nordmenn som flyttar feks til Spania eller Thailand, men det er jo sjølvsagt noko heilt anna) Europa står overfor ei stor mengde menneske på vandring, og vi må gjere vår del for å vere med å hanskast med saka på best mogleg måte. Eg trur og at å ta i mot desse menneska på ein venleg og inkluderande måte vil demme opp for ein del av problema mange er redde for. Så eg seier "ja" til ein åpen debatt, men "nei" til skitkasting og hatefulle ytringar.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #10 Skrevet 7. desember 2015 Jeg er litt enig, samtidig synes jeg teksten din er litt sneversynt. Verden er ikke så enkel. Jeh synes det må brukes mer på bistand der majoriteten er enn på de som kommer hit. Det er de som trenger mest hjelp som blir igjen. Jeg jobber som frivillig og har donert, og jeg har også stilt min person til rådighet for strømmen av flyktninger. De, som deg og meg er forskjellige og har forskjellige motiv. Tro meg når jeg forteller om forventninger noen av disse flyktningene har. De vil ha egen leilighet med alle fasiliteter, de skal ikke vaske selv, er det ikke Internett tilgjengelig er det krise. Jeg forstår at nett er en viktig måte å kommunisere med familie på, jeg er i sikkerhet, er en viktig beskjed å gi. Likevel, når du har rømt fra den ytterste nød så lurer jeg litt når de etter ett døgn har like mange krav som en verdenskjent rockestjerne. Når det er sagt, vi skal hjelpe. Selvsagt skal vi det, men vi må bli strengere på hvem vi slipper inn. Norge er et rikt land, men vi har ikke en uendelig strøm av penger. De må forvaltes riktig. Og jeg mener (uten at jeg er FrP sympatisør, som også er et kort som blir dratt) at vi må bidra med alt vi kan for å hjelpe de som ikke har ressurser til å reise. Jeg er ikke rasist, jeg er ikke naiv jeg er meg, og jeg har reflektert over dette lenge. Jeg har opplevd strømmen som kommer, og jeg har hilst på mange. Masse flotte ressurssterke folk, og desverre noen som gir meg en dårlig magefølelse. La folk få reflektere og mene som de vil uten å stemple de ut fra deres ståsted i denne debatten. Til sist, nordmenn er verdensmestere i å klage, der er vi ganske enig. 😊 Anonymous poster hash: bd529...b3c
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #11 Skrevet 7. desember 2015 En ting som går igjen er misbruk av ordet rasisme. Rasisme har med verdi pga hudfarge å gjøre, det er ikke et begrep som skal brukes på alle mulige utslag av intoleranse, av ulike årsaker. En homofob er ikke en rasist, og intoleranse av religion er ikke rasisme. Politisk uenighet er ikke rasisme. Når det er sagt er jeg for både ekteskap mellom samme kjønn, og jeg er for å hjelpe flyktninger, både de som er kommet hit, de som kommer i fremtiden og ikke minst de som er i flyktningeleirer i grenselandene til Syria. Jeg er i mot ideologien til IS, Taliban og andre med tilsvarende syn på menneskeverd. Det er et vanskelig verdensbilde, vi må nok prioritere pengebruken. Akkurat hvordan ting best skal løses vet jeg ikke. Jeg sitter ikke på svaret. Polarisert debatt og ideologi løser så lite. Anonymous poster hash: f8807...ef9
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #12 Skrevet 7. desember 2015 Anonymous poster hash: d0256...111
Mammaentilknollogtott Skrevet 7. desember 2015 #13 Skrevet 7. desember 2015 Jeg vil ha stengte grenser! Jeg mener at de fleste som kommer nå ikke har behov for trygghet. Vi har ikke råd til å hjelpe disse lykkegjegerne, vi må hjelpe våre egne som sliter først. Eldre, fattige barn, trygda, narkomane, psykisk syke osv osv. Når vi har gjort alt vi kan og vårt beste for disse menneskene, da kan vi kanskje hjelpe mennesker fra andre land! Jeg er glad for at vi bor på et sted der innvandrere og flyktninger ikke er og de kommer heller ikke hit da det ikke finnes plass. Vi slipper å være redd for barna våre når de er på skolen eller når de leker ute. Hvis du mener at jeg er rasist fordi jeg ikke vil hjelpe andre før vårt eget folk så får du jo bare mene det. Gudskjelov er det flere og flere som åpner øynene slik at vi får håpe det stopper. Siden det er blitt tatt opp i denne debatten så er jeg også lokalpolitiker i FrP.
the amazing spidermamma Skrevet 7. desember 2015 #14 Skrevet 7. desember 2015 Jeg vil ha stengte grenser! Jeg mener at de fleste som kommer nå ikke har behov for trygghet. Vi har ikke råd til å hjelpe disse lykkegjegerne, vi må hjelpe våre egne som sliter først. Eldre, fattige barn, trygda, narkomane, psykisk syke osv osv. Når vi har gjort alt vi kan og vårt beste for disse menneskene, da kan vi kanskje hjelpe mennesker fra andre land! Jeg er glad for at vi bor på et sted der innvandrere og flyktninger ikke er og de kommer heller ikke hit da det ikke finnes plass. Vi slipper å være redd for barna våre når de er på skolen eller når de leker ute. Hvis du mener at jeg er rasist fordi jeg ikke vil hjelpe andre før vårt eget folk så får du jo bare mene det. Gudskjelov er det flere og flere som åpner øynene slik at vi får håpe det stopper. Siden det er blitt tatt opp i denne debatten så er jeg også lokalpolitiker i FrP. Jeg har folk fra hele verden rundt meg, både hjemme og på jobben. Hvorfor er du redd, som ikke har en eneste utlending i bygda redd, og ikke jeg?
Mammaentilknollogtott Skrevet 7. desember 2015 #15 Skrevet 7. desember 2015 Jeg vil ha stengte grenser! Jeg mener at de fleste som kommer nå ikke har behov for trygghet. Vi har ikke råd til å hjelpe disse lykkegjegerne, vi må hjelpe våre egne som sliter først. Eldre, fattige barn, trygda, narkomane, psykisk syke osv osv. Når vi har gjort alt vi kan og vårt beste for disse menneskene, da kan vi kanskje hjelpe mennesker fra andre land! Jeg er glad for at vi bor på et sted der innvandrere og flyktninger ikke er og de kommer heller ikke hit da det ikke finnes plass. Vi slipper å være redd for barna våre når de er på skolen eller når de leker ute. Hvis du mener at jeg er rasist fordi jeg ikke vil hjelpe andre før vårt eget folk så får du jo bare mene det. Gudskjelov er det flere og flere som åpner øynene slik at vi får håpe det stopper. Siden det er blitt tatt opp i denne debatten så er jeg også lokalpolitiker i FrP. Jeg har folk fra hele verden rundt meg, både hjemme og på jobben. Hvorfor er du redd, som ikke har en eneste utlending i bygda redd, og ikke jeg? Fordi jeg ser hvilken vei dette går, det blir mindre hjelp til nordmenn som sliter og det kommer til å bli terror her også. Gudskjelov så er det nok i de store byene det smeller og ikke her i bygda. Men jeg har familie i blandt annet Oslo og det er klart jeg er redd for at det skal skje noe med dem.
Gjest Antarctica Skrevet 8. desember 2015 #16 Skrevet 8. desember 2015 "Ja, så begyner det i bergen, VELKOMEN LANDSMEN. REIS TIL HELVETE HJEM Å BREN I HELVETE!!! !!!" ...presterer en tulling å skrive etter Lindåsbrannen. Skal man vise respekt for et sånt ståsted? Skal en "debatt" liksom starte der? Når folk har så grundig diskvalifisert seg fra å bli tatt på alvor kan de ikke vente å møte annet enn avsky. http://www.vepsen.no/2015/12/jubler-over-asylbrann/
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2015 #17 Skrevet 8. desember 2015 Tror dere det på noen måte hjelper Norge med all denne debatten deres? Hvis dere har så sterke meninger for eller i mot så gjør verden og deg selv en tjeneste! Kanaliser alt engasjement i en retning der ting kan skje! Feks politisk eller som ansatte i flyktningmottak, i UDI osv osv. I det minste kan frivillig engasjement i feks røde kors etc gi deg mulighet til å gjøre noe konstruktivt i saken istedenfor å sitte med den uendelige argumentrekka de for eller i mot. For det hjelper hverken Ola eller kari eller Fatima eller Muhammed at vi debatterer dette høylytt i tide og utide i det offentlige rom! Som vanlige mennesker i et samfunn (du og jeg) bør vi ha respekt for hvordan lovene i dag påvirker vårt land og de enkeltindivider som pr nå er i dette landet. Har de ikke gjort seg ansvarlige for noe kriminelt, har vi heller ingen grunn til å mislike de! Det skaper så uendelig mye mer harmoni og gode oppvekstvilkår for våre barn om vi ikke alltid på død og liv må åpne kjeften! Engasjer deg "rett vei" og gjør noe med det isteden for all denne klagingen som ikke tjener til noe som helst Anonymous poster hash: 22e5e...b5b
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2015 #18 Skrevet 8. desember 2015 Tror dere det på noen måte hjelper Norge med all denne debatten deres? Hvis dere har så sterke meninger for eller i mot så gjør verden og deg selv en tjeneste! Kanaliser alt engasjement i en retning der ting kan skje! Feks politisk eller som ansatte i flyktningmottak, i UDI osv osv. I det minste kan frivillig engasjement i feks røde kors etc gi deg mulighet til å gjøre noe konstruktivt i saken istedenfor å sitte med den uendelige argumentrekka de for eller i mot. For det hjelper hverken Ola eller kari eller Fatima eller Muhammed at vi debatterer dette høylytt i tide og utide i det offentlige rom! Som vanlige mennesker i et samfunn (du og jeg) bør vi ha respekt for hvordan lovene i dag påvirker vårt land og de enkeltindivider som pr nå er i dette landet. Har de ikke gjort seg ansvarlige for noe kriminelt, har vi heller ingen grunn til å mislike de! Det skaper så uendelig mye mer harmoni og gode oppvekstvilkår for våre barn om vi ikke alltid på død og liv må åpne kjeften! Engasjer deg "rett vei" og gjør noe med det isteden for all denne klagingen som ikke tjener til noe som helst Anonymous poster hash: 22e5e...b5b Enig, vi har en tendens til å legge meningene våre altfor stor verdi. De gjør lite fra eller til, handling er det som utgjør forskjellen. Anonymous poster hash: 009c1...246
sug lut Skrevet 8. desember 2015 #19 Skrevet 8. desember 2015 Jeg vil ha stengte grenser! Jeg mener at de fleste som kommer nå ikke har behov for trygghet. Vi har ikke råd til å hjelpe disse lykkegjegerne, vi må hjelpe våre egne som sliter først. Eldre, fattige barn, trygda, narkomane, psykisk syke osv osv. Når vi har gjort alt vi kan og vårt beste for disse menneskene, da kan vi kanskje hjelpe mennesker fra andre land! Jeg er glad for at vi bor på et sted der innvandrere og flyktninger ikke er og de kommer heller ikke hit da det ikke finnes plass. Vi slipper å være redd for barna våre når de er på skolen eller når de leker ute. Hvis du mener at jeg er rasist fordi jeg ikke vil hjelpe andre før vårt eget folk så får du jo bare mene det. Gudskjelov er det flere og flere som åpner øynene slik at vi får håpe det stopper. Siden det er blitt tatt opp i denne debatten så er jeg også lokalpolitiker i FrP. Ja, det er du vel.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2015 #20 Skrevet 8. desember 2015 Ojda... Er verden så svart/hvit, HI? Og ja, har noen skrivefeil du også. Faktisk ikke bare slurv heller, siden du skriver ordet feil hver gang. 😂 Anonymous poster hash: f2439...2d3
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2015 #21 Skrevet 8. desember 2015 Ojda... Er verden så svart/hvit, HI? Og ja, har noen skrivefeil du også. Faktisk ikke bare slurv heller, siden du skriver ordet feil hver gang. 😂 Anonymous poster hash: f2439...2d3 Ordet fortent? Skriver mest nynorsk, så mobilen min insisterer på at det skal stå fortent, ikke fortjent. Nei, verden er absolutt ikke svart/hvit. Jeg bare skriver det jeg har sett gå igjen. Har ikke sagt at alle er sånn. Anonymous poster hash: 095f2...ce6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå