Gå til innhold

PTSD - ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her som har PTSD, og kan/vil fortelle litt om hvordan det ble "oppdaget", hvordan veien ble videre og i hverdagen?

Jeg spør her, fordi jeg ikke har så mange å prate med. :)

Anonymous poster hash: 3aa6f...fb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Er det noen her som har PTSD, og kan/vil fortelle litt om hvordan det ble "oppdaget", hvordan veien ble videre og i hverdagen?

Ble oppdaget fordi jeg trodfe jeg var blitt gal i hode.. Hørte stemmer å så syner :( .. Da ble jeg tvangsinnlagt fordi de trodde jeg var i psykose.. Men var jo egentlig PTSD. Var innlagt over 1 år. Det hjalp meg masse :)

Anonymous poster hash: 1fe9c...29c

Skrevet

Hei!

Ble oppdaget fordi jeg trodfe jeg var blitt gal i hode.. Hørte stemmer å så syner :( .. Da ble jeg tvangsinnlagt fordi de trodde jeg var i psykose.. Men var jo egentlig PTSD. Var innlagt over 1 år. Det hjalp meg masse :)

Oi, det var ganske heftige saker.. Takk for svar :) hvordan går det med deg nå?

Skrevet

Hei!

Jeg brukte flere år på å komme meg til legen.. Var 15 år når jeg ble utsatt for noe dramatisk.. Kom meg ikke til legen før jeg var 19... Så lurt å ta tak i ting fort før det går for langt.

Idag har jeg det super bra med barn å mann! Jobber 2 ganger i uken. Jeg tåler ikke så godt stress.. Blir fort urolig å får angst. Men ellers så har jeg det supert:) håper på å komme i full jobb en dag. Heldigvis er jeg fortsatt ung :)

Har du PTSD?

Skrevet

Hei!

Jeg brukte flere år på å komme meg til legen.. Var 15 år når jeg ble utsatt for noe dramatisk.. Kom meg ikke til legen før jeg var 19... Så lurt å ta tak i ting fort før det går for langt.

Idag har jeg det super bra med barn å mann! Jobber 2 ganger i uken. Jeg tåler ikke så godt stress.. Blir fort urolig å får angst. Men ellers så har jeg det supert:) håper på å komme i full jobb en dag. Heldigvis er jeg fortsatt ung :)

Har du PTSD?

Dørstokkmila er lang ja...

Så fint å høre at du har det bra med familien din. Og at du tar ting i eget tempo :)

Jeg er i "utredning", om jeg kan kalle prosessen for det. Har slitt med angst lenge. Derfor lurer jeg rett og slett på hva utfallet ble til de som har vært igjennom det selv. Skjønner at det er forskjellige grader av PTSD, ellers er jeg grønn. Fint å få snakke med noen utenforstående, som i tillegg ikke er legen min :).

Tok meg laaang tid å i det heletatt oppsøke lege, fordi jeg synes det var (og er) flaut med angsten..

Skrevet

Jeg oppdaget det selv, tok kontakt med psykolog selv, betalte for den selv og etter et år med intens jobbing med meg selv var jeg forholdsvis "kurert". MEN selv nå mange år senere sier "djevelskapen" tittei til meg innimellom. Jeg klarer nå stort sett å takle alle situasjoner.

Anonymous poster hash: 246ab...9f5
Skrevet

Det begynte for ti år siden da det dukket opp mange bilder i hodet mitt. Det var veldig skremmende og jeg var utrolig usikker på om det var minner eller bare syke fantasier. Jeg forsto etterhvert at det selvsagt var minner og fikk henvisning til dps. Jeg var litt av og på behandling. Så ble jeg bra etterhvert. Var så og si frisk i fem år. Jeg visste derimot hele tiden i de fem årene at en smell kom til å komme igjen, jeg visste at jeg ikke hadde bearbeidet dette. 

Smellen kom for 1,5 år siden. Da hadde jeg hatt et veldig stressende år først, så kom smellen. Da kjente jeg igjen symptomene. Depresjon, angst, sosial skjerming etc. Jeg kom raskt til psykolog og fikk begynne relativt raskt i en gruppe. Nå har jeg gått i behandling i et år og det går saaakte, men sikkert fremover. Jeg har derimot store problemer med å se for meg at jeg jobber bortimot 75% igjen, som jeg gjorde før smellen. Ei heller i samme jobb, som er et selvstendig arbeid med mye menneskekontakt. 

Anonymous poster hash: d2442...41a
Skrevet

Takk for flere svar :)

Finner ikke mye "erfaringer" rundt det å ha PTSD på nettet, utenom fra sider om selve sykdommen. Misforstå meg rett, men det er litt godt å lese hva dere forteller her. Da føler jeg meg ikke så alene.

Skrevet

Jeg har ptsd. Kompleks type etter gjentatte traumer for mange år siden. Har vært "psyk" lenge, men fikk diagnose og rett behandling først nå.

Det krevende. Kroppen er sliten etter mange år med angst. Men jeg har troen!

Lykke til!

Anonymous poster hash: 2c84c...d40

Skrevet

Jeg hadde en barndom hvor jeg hadde en mor som nok hadde nok å stri med i den tiden, enn å være den beste moren. Så når jeg opplevde traume så hadde jeg ikke så mange verktøy i meg selv for å takle det på en god måte. 

Hanglet meg igjennom vgs med mye fravær mye festing og dårlige valg, for når jeg så flyttet til en annen by og begynte å studere å gå skikkelig på trynet. Mange år med selvskading, selvmordsproblematikk, depresjoner og bare drit. Og masse sykehus og dps og behandling. 

For meg utviklet ptsd`en seg til å romme mange symptomer og kanskje også andre diagnoser, som tilbakevendene depresjon, ustabil personelighetsforstyrrelse, men det var traumet som lå i bunn som var "roten til alt vondt".

Sakte men sikkert begynte jeg å få noen verktøy å bruke i livet, jeg begynte å annerkjenne verdien av å utsette å handle på hver minste impuls, jeg begynte å stole på at jeg hadde verdi, at jeg også kunne klare livet. Mange fall i veien tilbake, men til syvende og sist kom jeg meg på beina, og der står jeg ganske støtt nå. Kanskje støere enn jeg hadde gjort uten min brokete fortid - selv om jeg ville gjort alt for å være den foruten.

Anonymous poster hash: c229c...1a0
Skrevet

Angst, angst, angst.. Vokst opp med mye styr, syk søster, foreldre som kranglet og en meget truende far. Visste ikke at det var PTSD jeg hadde, men diagnose for et år siden.

Anonymous poster hash: 983d3...cc6

Skrevet

Etter en svært traumatisk barndom har jeg slitt veldig med livet. Jeg har kompleks PTSD (som ikke offisielt er i diagnosesystemet enda, men det er på vei inn), som i mitt tilfelle betyr at det er snakk om langvarige rekker med traumer som er påført meg i relasjonen til min mor. Det er litt annerledes enn "vanlig" PTSD som gjerne er knytta til en spesifikk hendelse.

Jeg var i DPS-systemet for 9 år siden, men da misforstod de meg totalt og feilbehandling meg. Jeg søkte hjelp igjen i januar i 2014, og i dag hadde jeg min siste psykologtime på DPS. Jeg har lært noen verktøy for å takle livet, og å ikke la meg vippe av pinnen av bagasjen min.

Jeg har alltid skjønt hva som er problemet mitt, men ikke visst hvordan jeg skal takle det. Det har gått hardt ut over livet mitt.

Det er fullt overkommelig, men supertøft å behandle traumer. Ønsker deg lykke til!

Anonymous poster hash: 64116...4b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...