Gå til innhold

Melkallergi? Eller kødder hun bare med meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som skal komme på grøtfest og hun sier hun har melkallergi, men at jeg ikke skal behøve å ta hensyn til dette. Hun spiser litt grøt, selv om hun blir dårlig av det. Det er hyggelig og delta og hun syns grøt er veldig godt. Selv om hun ikke tåler grøten.

Fant laktosefrimelk på butikken og foreslo at jeg kunne bruke den. Hun syns det var en hyggelig tanke, men at det skulle jeg ikke gjøre. Det var proteinet i melka hun ikke tåler, ikke laktosen. Kødder hun med meg eller? Syns det høres merkelig ut, men jeg har ikke peiling på allergi. Informer meg før jeg trakker i salaten her.

Anonymous poster hash: 182c7...5fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange med melkeintoleranse tåler LITT melk. Skal du lage grøt hun tåler må du lage på kokosmelk, soyamelk (om det tåles) osv, ikke laktosefri melk.

Hun kødder ikke med deg, hun vil nok bare ikke være til bry.

Skrevet

Jeg lager grøt med havremelk. Koster ca 23 kr for en liter.

Bruker 7 dl melk i en sånn blå pakke med grøt. Snarkokt.

Den blir litt gulere i fargen, men smaker akkurat det samme.

Skrevet

Melkeproteinallergi. Mest vanlig hos barn. Man får gjerne endel luftsmerter.

Skrevet

Siden flere her har peiling... har dere fått diagnosen som voksne? Jeg er under utredning for noe annet for tiden, og i den anledning så er det relevant å få bekreftet at jeg har melkeproteinallergi. Fikk tatt slike tester for mange år siden som bekreftet at jeg hadde det, men ingen finner papirene på det. Sykehuset jeg har vært til utredning for siste par årene nekter imidlertid å ta blodprøver for å sjekke om jeg har melkeproteinallergi, og vil heller ikke sjekke det på annen måte. De sier bare at testene er altfor dyre og for usikre. Jeg spør da hvordan de diagnostiserer det, det har de fremdeles ikke villet svare på, sier bare at de ikke diagnostiserer det på voksne.

Anonymous poster hash: ee73e...945
Skrevet

Hvorfor skulle hun kødde med deg? Melkeprotein er vanlig å være allergisk mot, og da hjelper det ikke om melken er laktosefri.

Anonymous poster hash: 7639d...1f8

Skrevet

Det er da godt mulig.

Jenta vår tåler ikke melk. Blir tett i halsen og snorker som en gris hvis hun får i seg melk, men en sjelden gang så tillater jeg at hun spiser litt selv om hun blir dømt til å sove utrolig dårlig en natt. 

Anonymous poster hash: 1921b...e6d
Skrevet

Takk og takk folkens, veldig kjekkt å få informasjon. For meg ikke har peiling og trodde det kun var en type ble det veldig merkelig. Derfor jeg begynnte å tro det bare var kødd, men vil ikke gjøre det ubehagelig for henne med å stille en masse spørsmål. Særlig når hun påpeker at jeg ikke skal gjøre noe ekstra for hennes del.

Hun liker ikke å være til bry og liker ikke å legge ekstra arbeid på andre. Kanskje jeg skal lage den grøten som du over her forteller om, som en overraskelse til henne. :) ser jo ikke ut som det er noe særlig ekstra arbeid. Bare hun ikke syns det blir ubehagelig da :/ Er en nokså ny venninne dette, så kjenner henne ikke godt nok til å vite.

Anonymous poster hash: 182c7...5fc

Skrevet

Husk at hun ikke kan ha vanlig smør heller, må ha melkefri margarin (blå soft).

Skrevet

Siden flere her har peiling... har dere fått diagnosen som voksne? Jeg er under utredning for noe annet for tiden, og i den anledning så er det relevant å få bekreftet at jeg har melkeproteinallergi. Fikk tatt slike tester for mange år siden som bekreftet at jeg hadde det, men ingen finner papirene på det. Sykehuset jeg har vært til utredning for siste par årene nekter imidlertid å ta blodprøver for å sjekke om jeg har melkeproteinallergi, og vil heller ikke sjekke det på annen måte. De sier bare at testene er altfor dyre og for usikre. Jeg spør da hvordan de diagnostiserer det, det har de fremdeles ikke villet svare på, sier bare at de ikke diagnostiserer det på voksne.

Min mann fikk påvist melkeproteinallergi for noen år siden. Han har hatt flere matallergier hele livet (egg, skalldyr, nøtter, steinfrukt, banan, erter, sitrus osv.), men ble tiltakende dårligere i magen. I den forbindelse ble det sjekket om han var allergisk mot melk. De tok blodprøver som bekreftet  det. Det var aldri snakk om at de ikke gjorde dette hos voksne, eller at testen var dyr. Høres ut som et dårlig argument.

Han kan også spise melkeprodukter uten å bli akutt syk. Han merker det på fordøyelsen og allmenntilstanden hvis han ignorerer dette over tid. Dvs at han tar seg et stykke pizza i ny og ne, en sjokolade av og til osv. Han vurderer om han synes det er verdt å ha vondt i magen ;)

Anonymous poster hash: b7ef5...092

Skrevet

Hvis du skal lage et melkefritt alternativ, er det utrolig godt med grøt kokt på soyamelk med vanilje. Faktisk bedre enn vanlig grøt spør du meg 😊

Skrevet

Jeg har melkeallergi og kan fint tåle en bolle grøt og litt saus med melk. Blir veldig oppblåst og får løs mage av det.

Så lenge jeg spiser det innimellom så gjør det ikke noe.

Jeg har ikke sagt det til så mange for å slippe spesialbehandling. Synes det kan bli mye styr å finne ting jeg kan spise.

Anonymous poster hash: 54237...85c

Skrevet

Det fungerer forunderlig bra å koke risengrynsgrøt på havre- og kokosmelk. Lukter kokos under kokingen, men smaker helt strålende. Vi har servert det til folk som er vant med tradisjonell grøt og ikke opplevde noen forskjell.

Anonymous poster hash: fa782...861
Skrevet

Min mann fikk påvist melkeproteinallergi for noen år siden. Han har hatt flere matallergier hele livet (egg, skalldyr, nøtter, steinfrukt, banan, erter, sitrus osv.), men ble tiltakende dårligere i magen. I den forbindelse ble det sjekket om han var allergisk mot melk. De tok blodprøver som bekreftet  det. Det var aldri snakk om at de ikke gjorde dette hos voksne, eller at testen var dyr. Høres ut som et dårlig argument.

Han kan også spise melkeprodukter uten å bli akutt syk. Han merker det på fordøyelsen og allmenntilstanden hvis han ignorerer dette over tid. Dvs at han tar seg et stykke pizza i ny og ne, en sjokolade av og til osv. Han vurderer om han synes det er verdt å ha vondt i magen ;)

Takk for svar. Det er Ullevål som nekter i dette tilfellet. To ganger har en lege likevel gått med på å krysse av på blodprøvearket at slik prøve skal tas, men hver gang kommer det beskjed tilbake fra ansvarlig på laben at testen ikke er nok til å stole på, så de vil ikke lenger ta den, og at testen er så dyr at det ikke kan forsvares av den grunn heller. Jeg har sett ene svaret skriftlig, så det er ikke tvil om at de mener det. Jeg har tatt opp med dem at de tester barn (jeg vet om barn som er testet for det sist få år), men det vil de bare ikke diskutere. En mumlet noe en gang at barn kunne ha melkeallergi, men at alle vokser det av seg - noe vi jo vet ikke stemmer.

Fastlege sier at han ikke kan gjøre annet enn sjekke for laktose fordi han vil få samme svar som sykehuset gir.

Hvor fikk din mann påvist det? (hvor i landet?)

Skrevet

Sjeldent at melkeallergi vises på noen tester.

Men om du reagerer på både vanlig melk, og laktosefri melk. Og kun det. Vil det jo si at du er allergisk mot proteinet. Eller overfølsom mot det.

Anonymous poster hash: ef7c6...4f1

Skrevet

Sjeldent at melkeallergi vises på noen tester.

Men om du reagerer på både vanlig melk, og laktosefri melk. Og kun det. Vil det jo si at du er allergisk mot proteinet. Eller overfølsom mot det.

Jeg vet jeg ikke tåler laktosen lenger, det er testet av fastlegen. Men jeg tåler ikke laktosefritt heller. Jeg kan ikke forstå at det tas tester av barn, men at man som voksen skal nektes å ta disse testene. Det å få det påvist ville bl.a. vært med på at jeg pga. andre ting også kunne fått grunnstønad, selv om melkeallergi i seg selv ikke løser det ut. Og når jeg pr. i dag ikke har råd til å føre et kosthold som jeg tåler så er dette viktig for meg. Uten dette i tillegg får jeg ikke grunnstønad.

I tillegg så ville det vært viktig med tanke på den andre utredningen jeg er i, men får altså ikke tatt prøvene.

Det jeg reagerer på er at noen steder i landet så tester de voksne fremdeles, og det synes som om de tester barn alle steder - da er ikke helsehjelpen lik i landet, og det skal den jo egentlig være.

Skrevet

Min mann fikk påvist melkeproteinallergi for noen år siden. Han har hatt flere matallergier hele livet (egg, skalldyr, nøtter, steinfrukt, banan, erter, sitrus osv.), men ble tiltakende dårligere i magen. I den forbindelse ble det sjekket om han var allergisk mot melk. De tok blodprøver som bekreftet det. Det var aldri snakk om at de ikke gjorde dette hos voksne, eller at testen var dyr. Høres ut som et dårlig argument.

Takk for svar. Det er Ullevål som nekter i dette tilfellet. To ganger har en lege likevel gått med på å krysse av på blodprøvearket at slik prøve skal tas, men hver gang kommer det beskjed tilbake fra ansvarlig på laben at testen ikke er nok til å stole på, så de vil ikke lenger ta den, og at testen er så dyr at det ikke kan forsvares av den grunn heller. Jeg har sett ene svaret skriftlig, så det er ikke tvil om at de mener det. Jeg har tatt opp med dem at de tester barn (jeg vet om barn som er testet for det sist få år), men det vil de bare ikke diskutere. En mumlet noe en gang at barn kunne ha melkeallergi, men at alle vokser det av seg - noe vi jo vet ikke stemmer.

Fastlege sier at han ikke kan gjøre annet enn sjekke for laktose fordi han vil få samme svar som sykehuset gir.

Prøven ble tatt hos fastlege. Sendes vel til st. Olavs

Skrevet

Prøven ble tatt hos fastlege. Sendes vel til st. Olavs

Takk for svar igjen. Kanskje jeg kan prøve å få fastlegen til å sende prøven direkte til St. Olavs da, for her jeg bor får jeg i hvert fall ikke sjekket det.

Skrevet

Jeg sparer masse på å ikke spise melkeprodukter.

Fikk akutt melkeallergi for noen år siden. Det var veldig slitsomt i begynnelsen å finne gode alternativer. Men nå går det veldig fint!

Vi, en familie på 3, handler mat for Max 1000 kr uka. Og da kjøper vi det vi vel ha. Kunne godt ha ligget under 1000 for å si det mildt!

Hjemmelaget mat er billigere enn vanlig mat.

Når det kommer til blodprøvene, så kan du få tatt de hos fastlege, og de sender de videre. Men det er som sagt veldig sjeldent at de faktisk gir utslag på både melkallergi og laktoseintoleranse.

Skrevet

Hvorfor skulle hun kødde med deg? Melkeprotein er vanlig å være allergisk mot, og da hjelper det ikke om melken er laktosefri.

Det er ikke vanlig med melkeproteinallergi. Det er sjelden hos voksne.

Har du melkeproteinallergi kan du ikke spise grøt laget på melk. Du vil få en allergisk reaksjon.

Anonymous poster hash: 1ac4e...847

Skrevet

Jeg tåler ikke melk i større mengder men jeg er ikke allergisk mot laktose, legen mener det er melkeproteiner jeg reagerer på. Har aldri tatt tester på det. Holder for meg i mitt liv å vite at ren melk og produkter med mye melk gjør at jeg blir fryktelig dårlig, (men ikke dødelig da) og at det går greit i små mengder.

Skjønner ikke hvorfor du ikke bare kan ta venninna di på ordet, hvorfor skal du mistro det hun sier?

Anonymous poster hash: 4a0b1...39a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...