Gå til innhold

Frihet til barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir av og til sjokkert over hvordan verden har tatt flere steg tilbake når det gjelder å likestille barn og hvordan samfunnet påvirker deres preferanser for blant annet leker, farger, interesser, bøker og klær. Aldri hadde jeg trodd at vi skulle befinne oss i en slik rosa-blå verden som nå. 

Når ei stakkars mor må spør om det er greit med rød jakke til en gutt, så blir jeg lei meg når jeg tenker på hvor unødvendig det er å sette barn i bås fra de blir født. Går man inn i de fleste klesbutikker, så er det veldig delt. I bokhandlerne selges eventyrbøker for gutter og eventyrbøker for jenter... 

Hvorfor bryr ikke flere seg? Jeg går rett ut av slike butikker og kjenner at jeg vemmes. 

Se på klassebildet på denne sida: 

http://www.norskfolkemuseum.no/no/utstillinger/Tidligere-utstillinger/Den-skal-tidlig-krokes/

- Herlige barn som ikke trengte å føle på presset om å se ut sånn eller sånn, pynte seg og kle seg fint i barnehage eller skole! I dag tripper jentene inn i barnehagen med sine lilla tyllskjørt, og guttene i  tradisjonelle farger. 

Anonymous poster hash: e5be0...3a8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk.

Jeg kunne ikke vært mer enig!!!!

Anonymous poster hash: 0c1b7...d0a

Skrevet

Ha-ha... det klassebildet - jeg trodde et øyeblikk at de var mitt andreklassebilde ;)

Jepp, slik gikk vi kledd. Hva vi hadde på oss spilte liten rolle. De årene der var det herlig lite mote! Å arve var helt naturlig, og som regel også litt stas.

Anonymous poster hash: 420ec...892
Skrevet

Ha-ha... det klassebildet - jeg trodde et øyeblikk at de var mitt andreklassebilde ;)

Jepp, slik gikk vi kledd. Hva vi hadde på oss spilte liten rolle. De årene der var det herlig lite mote! Å arve var helt naturlig, og som regel også litt stas.

Anonymous poster hash: 420ec...892

Vi også! (Jeg begynte på skolen samme år det bildet var tatt og kjenner meg igjen...)

Anonymous poster hash: 80585...64d

Skrevet

Vi har aldri styrt våre barn og gutten vår hadde en periode i barnehagen der rosa var yndlingsfargen. I barnehagen fikk guttene kle seg ut i det de ville av utkledningsklærne og gutten vår valgte ofte det rosa tyllskjørtet. Han fikk noen spørsmål fra de større barna da han sa at rosa var yndlingsfargen for det var mange som ikke kunne forstå at en gutt likte en jentefarge. Han er ikke en feminin gutt. Han liker å lekeslåss og frese rundt som de fleste andre gutter. 

Nå er yndlingsfargen rød. Han synes også det er kjekt med neglelakk på fingrene, men velger da en mørk farge (svart, mørk lilla, mørk blå e.l) når de andre jentene i familien pynter seg. Han har det ikke på så ofte - 1- 2 ganger i året kanskje. Han synes det er dumt at alle blir så forskrekket på skolen og stiller så mange spørsmål ved det for han har lyst å ha neglelakk på i fred. 

Storesøsteren sin yndlingsfarge var lenge blå. 

Det er helt tydelig på de andre barna at der er gutte- og jentefarger. De har ikke ertet, men reagert veldig med undring på at en gutt velger farger (eller pynt) de forbinder med jenter. De blir da veldig nysgjerrig og lurer fælt på hvorfor. Sønnen vår synes det er litt rart for han har jo bare det samme svaret som de andre har - han har det på fordi han synes det er fint :)

Anonymous poster hash: d3de3...824
Skrevet

Vi har aldri styrt våre barn og gutten vår hadde en periode i barnehagen der rosa var yndlingsfargen. I barnehagen fikk guttene kle seg ut i det de ville av utkledningsklærne og gutten vår valgte ofte det rosa tyllskjørtet. Han fikk noen spørsmål fra de større barna da han sa at rosa var yndlingsfargen for det var mange som ikke kunne forstå at en gutt likte en jentefarge. Han er ikke en feminin gutt. Han liker å lekeslåss og frese rundt som de fleste andre gutter. 

Nå er yndlingsfargen rød. Han synes også det er kjekt med neglelakk på fingrene, men velger da en mørk farge (svart, mørk lilla, mørk blå e.l) når de andre jentene i familien pynter seg. Han har det ikke på så ofte - 1- 2 ganger i året kanskje. Han synes det er dumt at alle blir så forskrekket på skolen og stiller så mange spørsmål ved det for han har lyst å ha neglelakk på i fred. 

Storesøsteren sin yndlingsfarge var lenge blå. 

Det er helt tydelig på de andre barna at der er gutte- og jentefarger. De har ikke ertet, men reagert veldig med undring på at en gutt velger farger (eller pynt) de forbinder med jenter. De blir da veldig nysgjerrig og lurer fælt på hvorfor. Sønnen vår synes det er litt rart for han har jo bare det samme svaret som de andre har - han har det på fordi han synes det er fint :)

Anonymous poster hash: d3de3...824

Jeg kjenner det du forteller igjen. Sønnen min elsket rosa mer enn alt, og i en utlodning vant han gaven han ønska seg mer enn noen annet: rosa kjole og rosa pensko... Så ble han eldre og skulle begynne på skolen: Mamma, nå skal jeg bli normal og ikke lenger bruke rosa... De ordene glemmer jeg ikke. Vondt langt inni hjertet mitt fordi han følte at han ikke kunne være seg selv ute blant andre. (Jeg godtok det jo, men faren kom med noen kommentarer om at han ikke kunne gå sånn og sånn, det gjorde også andre barn. "Er du homo eller?" .....) 

Anonymous poster hash: e5be0...3a8

Skrevet

Jeg er født på slutten av 70 tallet, og har alltid hatt flest guttevenner, både i barnehagen og på skolen. Og yndlingsfargen min var marineblå. Det var først på ungdomskolen det ble mer jentevenner, og man startet å bry seg mer om hvordan man så ut. Men fortsatt ikke noe rosa da.

Ser sønnen min likte godt rosa i barnehagen, og hans bestevenn i barnehagen var en jente. De lekte alltid sammen. Han lekte med både biler og dukker. Hjemme hadde han en storesøster, så det var bra tilgang på jenteleker, og de ble og lekt med. Men så startet han på skole, og selv om han fortsatt leker litt med jenter. Så er det mest guttene nå, og gutteleker, og rosa er ikke yndlingsfargen. Dette fordi de andre forteller jo hvor teit dette er hele tiden. Og flere av de nekter å leke med jenter.

Synes det er så synd. Husker hvor mye gøy vi hadde, da alle barna var ute og lekte sammen, spilte ingen rolle om du var gutt eller jente.

Anonymous poster hash: 85433...e70
Skrevet (endret)

Helt enig, synes det er helt ekstremt slik det har utviklet seg de siste årene. Hvis man ser på gamle reklamer for leker ser man at lekene til jenter var alle regnbuens farger. I jentedelen av lekebutikkene nå er det 90% rosa. 

Reagerte også på tråden om rød jakke.

Jeg liker ikke rosa, og hvis jeg venter jente kommer vi ikke til å kjøpe noe rosa. Er alltid på utkikk etter små kjoler som ikke er rosa, slik at jeg vet hvor jeg får kjøpt dem når vi får vite kjønnet.

Lyseblå er favorittfargen min, så jeg kommer til å kjøpe mye blått fordi jeg liker det. Driter i at andre kommer til å tro at det er en gutt. Kommer ikke til å fortelle kjønn til familie og venner, slik at vi ikke får enten  masse mørkeblått eller masse rosa.

Planen for barnerommet er kjønnsnøytral med skyer, dyr og litt blått.

Endret av Pobie
Skrevet

Helt enig!

Jeg blir rett og slett litt oppgitt over denne delingen. Samtidig har jeg to stk som elsker rosa! Jente på 6 år og gutt på 3 år. Så det blir en del rosa altså. Får mange kommentarer når gutten har noe rosa. Alle fra voksne..

Den blåe sykkelen til jenta mi er heller ikke veldig populær lengre etter en kommentar om hvorfor hun hadde guttesykkel?

Anonymous poster hash: 92734...e12

Skrevet

Jeg synes det er trist at det er så fargedelt og motivdelt.

Vi peiset på med rosa (etter anbefaling fra en erfaren mor) når det var stas. Det gikk over i 5-6 års alderen. Så var det lilla for alle pengene et års tid. Nå er fargevalget mer variert (7 år).

Både datteren vår og nabojenta er ikke så veldig prinsessete av seg. Har selvsgt prøv det også, men har "vokst fra det" rett og slett. De har svært forskjellig stil og foretrekker forskjellige ting - og ikke noe av det er slik samfunnet (ref butikkene) forventer at de skal velge!

Jeg digger det! OG jobber selvsagt hardt for å finne ting som er i hennes stil fremfor hva samfunnet prøver å bestemme.

OG så er det opp til oss foreldre å etterspørre - og også finne frem til de butikkene som ikke er så ekstreme. Polarn og pyret er et eksemel på butikk.

Anonymous poster hash: 5d17b...9c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...