Gå til innhold

Gruer meg litt pga samme lege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er redd han ikke tar oss på alvor. Skrev tidligere her om datteren min som sover så mye. Hun er 2 år og legges kl 18.00 hver kveld. Da er hun helt ferdig. Jeg jobber turnus og når vi har fri sover hun fra 18.00 til 10.30-11.30. De siste to ukene har det blitt lenger og lenger, kan sikkert sove til 12.00 på dagen om vi hadde latt henne få lov. Har vekket henne 11.30 senest.

Hun er aktiv, blid, spiser godt, prater som en foss osv derfor mente legen på kontrollen at det var helt greit og normalt at hun sov så mye. Da sov hun til 09.30-10.00. Nå sover hun som sagt enda mer, og det er bare på de to siste ukene det har økt. Hun ber også om å få legge seg igjen kl 16.00! Vi må aktivisere henne en del for at hun skal klare å være våken til 18.00. Bade, dusje, gå ut og leke/besøk osv.

Bestilt time til henne for hun må vel mangle noe? Vi har også cøliaki i familien, kan det være det? Merker ikke noe spesielt på magen hennes. Er samme legen nå som på kontrollen så håper han tar oss seriøst denne gangen. Hva kan det være som gjør at hu sover så mye?

Anonymous poster hash: 521cb...131

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sover hun ikke dupp?

Mine barn sov også mye, men de sov lange dupper frem til de var 3 år. 

men da sov de normalt fra 19 - 07 , også dupp fra 11 - 14  altså 15-16 timer.

Dersom legen ikke tar deg på alvor og du fremdeles aner uråd, ville jeg bedt om å blitt henvist videre til utredning. 

Og evt byttet lege.

Synes hun har sammenhengende for lange søvnperioder. Selv om antall timer ikke er sååå uvanlig. 

Anonymous poster hash: cfcf1...5fa
Skrevet

Om hun sover til 10.00 f.eks sover hun gjerne dupp fra 12.00-14.00. Men når hun sover helt til 11.30 ser jeg ikke helt når hun skal hvile.

HI

Skrevet

Har dere prøvd faste rutiner? Altså stå opp til fast tid (for eks kl 8.30), hvil fra kl 11-13 og legging for kvelden kl 18? Jeg ville prøvd dette en stund for å se hvordan hun fungerer på fast regime og jeg vil tro legen vil være interessert i å se utfallet av dette han også.

Søvn kan avle søvn og hun kan bli et "murmeldyr" siden dere lar henne sove som hun vil.

Anonymous poster hash: 3a2c8...a58

Skrevet

Minner om min jente, viste seg at hun har cøliaki. Ble en helt annen jente når hun begynte å spise glutenfritt.

Anonymous poster hash: efa83...cc2

Skrevet

Om hun sover til 10.00 f.eks sover hun gjerne dupp fra 12.00-14.00. Men når hun sover helt til 11.30 ser jeg ikke helt når hun skal hvile.

HI

Høres ikke normalt ut. 

Heier på deg mot legen, og be om utredning mot cøliaki og følg mavefølelsen din ! 

Anonymous poster hash: cfcf1...5fa

Skrevet

Det bør ikke være nødvendig å grue seg. Det er vanlig i legepraksis å se om symptomer går over, gjør de ikke det eller forverres så må man alltid gå tilbake. Jeg instruerer alltid pasienter å komme tilbake.

Anonymous poster hash: 35adb...b92

Skrevet

Jeg har cøliaki selv og eldste har cøliaki. I hverdagene er hun jo i bhg, har fri en dag i uka. Da vekker jeg henne kl 07.30 og sender i bhg. Der får de henne ikke til å sove sier de, hun sover av og til da (er ikke vant til å sove i vogn). Hun er derfor helt ferdig når hun kommer hjem og kan sovne mellom 16.00 og 17.00 og er skikkelig grinete. Hun som ellers er så blid bare hun får søvnen sin. Jeg håper så inderlig hun ikke har cøliaki da. Kun den ene dagen hun har fri hun får sove som hun vil og i helgene.

HI

Skrevet

Jeg har cøliaki selv og eldste har cøliaki. I hverdagene er hun jo i bhg, har fri en dag i uka. Da vekker jeg henne kl 07.30 og sender i bhg. Der får de henne ikke til å sove sier de, hun sover av og til da (er ikke vant til å sove i vogn). Hun er derfor helt ferdig når hun kommer hjem og kan sovne mellom 16.00 og 17.00 og er skikkelig grinete. Hun som ellers er så blid bare hun får søvnen sin. Jeg håper så inderlig hun ikke har cøliaki da. Kun den ene dagen hun har fri hun får sove som hun vil og i helgene.

HI

Men hvis dere har cøliaki, så skal jo andre i familien testes jevnlig. Vi har fått beskjed om å ta blodprøve hvert tredje år.

Anonymous poster hash: efa83...cc2

Skrevet

Sånn sett bort fra at dere har cøliaki og hun kanskje har arvet det...

Min sønn var og sånn. Sovna på sofaen i 17 tiden og kunne sove til 18.30, spise kvelds og legge seg igjen kl 19 og sove til 10 dagen eter (om jeg hadder fri)

Det er ingenting som feiler han. Han er idag en frisk og rask gutt på 8 som gjerne står opp kl 6 ;-)

Men med deres historie hadde det nok vært greit å utelukke!

Anonymous poster hash: 18931...839

Skrevet

Må bare få ut litt frustrasjon! Som sagt var dette samme lege og jeg tok det opp på 2-årskontrollen og ble tatt opp idag. Mannen endte opp med å følge pga jeg er blitt syk.

Men så kommer de hjem og legen har ikke engang tatt blodprøver?!

Han hadde tatt crp og sjekket for streptokokker i halsen. Blir helt matt. Hun har også vekslet mellom hard og løs avføring den siste uka. Han finner jo ikke ut noe av verken søvn eller avføring uten å ta prøver. Så nå må vi gå enda en gang! Er det mulig?!

HI

Skrevet

Må bare få ut litt frustrasjon! Som sagt var dette samme lege og jeg tok det opp på 2-årskontrollen og ble tatt opp idag. Mannen endte opp med å følge pga jeg er blitt syk.

Men så kommer de hjem og legen har ikke engang tatt blodprøver?!

Han hadde tatt crp og sjekket for streptokokker i halsen. Blir helt matt. Hun har også vekslet mellom hard og løs avføring den siste uka. Han finner jo ikke ut noe av verken søvn eller avføring uten å ta prøver. Så nå må vi gå enda en gang! Er det mulig?!

HI

Har ingen hensikt å gå tilbake til den legen, han ser ikke familiehistorien eller jenta di.

Bytt lege nå, så har dere ny lege til jenta fra nyttår!

Anonymous poster hash: 9fb88...819

Skrevet

Jeg skrev lapp til mannen som han gav til legen. Om cøliaki, økende søvn og endret avføring siste to ukene. Dette er turnuslege. Hun har en flink fastlege, men der er det tydeligvis lang ventetid.

HI

Skrevet

Jeg skrev lapp til mannen som han gav til legen. Om cøliaki, økende søvn og endret avføring siste to ukene. Dette er turnuslege. Hun har en flink fastlege, men der er det tydeligvis lang ventetid.

HI

Sånn var det ja... Da ringer du legekontoret og forteller om erfaringen med turnuslegen, og sier at dette ikke holder mål med tanke på familiehistorikken og jentas symptomer - og så krever du å få time til fastlegen innen rimelig tid.

Jeg var borte i en lignende situasjon for min egen del. Etter et halvt år og flere konsultasjoner ved hun som skulle avlaste ham, så krevdet jeg å få time til ham NÅ fordi hun andre ikke gjorde jobben sin (samme der, tok ikke riktige prøver, fulgte ikke opp prøver som måtte følges opp osv.). Jeg fikk time raskt etter det hos fastlegen min.

Skrevet

Huff så tragisk! Vi skal igjen på mandag, så da skal jeg følge selv og forlange prøver. Synes det var veldig merkelig å ikke ta prøver!

HI

Skrevet

Huff så tragisk! Vi skal igjen på mandag, så da skal jeg følge selv og forlange prøver. Synes det var veldig merkelig å ikke ta prøver!

HI

Da er det bare å ta det opp igjen. Jeg blir ofte veldig saklig, men "spørrende" i slike situasjoner. "Med tanke på at jenta har sånn og sånn som symptomer og vi har cøliaki i familien, synes du det er god nok jobb å la være å ta noen som helst blodprøver utover crp?"

Jeg gir turnuser en god sjanse til å gjøre jobben sin, og min erfaring med turnuser har som regel vært god. Men når de ikke gjør en god jobb er det enda viktigere at de får en konstruktiv tilbakemelding på det de gjør.

Lykke til på mandag igjen :)

Skrevet

Takk! Det var en fin måte å si det på. Jeg har en tendens til å bli så irritert at jeg blir sint, men skal klare å holde meg med å si det på en grei måte.

HI

Skrevet

Takk! Det var en fin måte å si det på. Jeg har en tendens til å bli så irritert at jeg blir sint, men skal klare å holde meg med å si det på en grei måte.

HI

Jeg kjenner til det samme ;) Jeg har vært i mye utredning siste par-tre årene, siste halvannet året bare hos spesialister. Og jeg har opplevd akkurat det samme med dem. Jeg må bruke samme teknikk på dem, få dem til å tenke logisk, spørre dem ledende spørsmål... og innimellom også spørre dem rett ut om de synes de gjør en god jobb når de lar være å sjekke ting som er obligatorisk og minste minimum mtp. det som feiler meg. Det burde ikke være nødvendig, men det er dessverre nødvendig innimellom.

Jeg har flere ganger stoppet meg selv i å buse ut i sinne, har da bevisst telt til ti (!) og trukket pusten et par ganger, og så tenkt at det ikke er til mitt beste om jeg eksploderer... og da har jeg greid å fortsette å være saklig i videre diskusjon.

Det greier du også :)

Jeg har vært så mye sint inni meg, men vet at da hadde jeg ikke kommet noen vei.

Skrevet

Takk! Skal holde meg saklig. Var bare så lettet over å få sendt henne til lege idag. Jenta sover jo 18timer i døgnet. Synes det er mye. Helt i orden om det er normalt, jeg vil bare sjekke det for å være en god mamma. Så ble så skuffet da de kom hjem uten å ha tatt prøver.

HI

Skrevet

Takk! Skal holde meg saklig. Var bare så lettet over å få sendt henne til lege idag. Jenta sover jo 18timer i døgnet. Synes det er mye. Helt i orden om det er normalt, jeg vil bare sjekke det for å være en god mamma. Så ble så skuffet da de kom hjem uten å ha tatt prøver.

HI

Forstår deg godt. Og det er jo ikke normalt å sove 18 timer i døgnet. Håper dere har noen flere svar snart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...