Gå til innhold

Drikke på julebord i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eggløsning den 2. Des. Tok en test i dag (regnet ikke med den var positiv så tidlig) men greit å sjekke for sikkerhetsskyld. Den var helt negativ. kan jo være jeg er gravid for det om?😲 hadde dere unnet dere noen glass vin på julebord???

Anonymous poster hash: 026ca...9cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Jeg drakk overhodet ikke i prøveperioden

Anonymous poster hash: e7ccf...90e

Skrevet

Nei.

Jeg drakk overhodet ikke i prøveperioden

Men kan det gjøre skade så tidlig?

Skrevet

Jeg lever som vanlig frem til evt positiv test. Skulle du være gravid er det ennå ikke snakk om mer enn celledeling. Ingen morkake, intet foster, altså heller ingenting som kan overføres.

Anonymous poster hash: 77290...5a2

Skrevet

Bare kos deg. Det kan bli lange PP om man lever etter boka. Det kommer ikke til å skje noe.

Anonymous poster hash: 073bb...248

Skrevet

Men kan det føre til at en evt graviditet uteblir? Hi

Skrevet

Nyeste forskning viser at alkoholinntak før man vet om svangerskapet kan skade fosteret. Noen går det bra med, andre ikke, og siden det er umulig å vite hvilke fostere som ikke tåler det er myndighetenes råd avholdenhet i prøveperioden.

Hvorfor ta sjanser?

Skrevet

Nyeste forskning viser at alkoholinntak før man vet om svangerskapet kan skade fosteret. Noen går det bra med, andre ikke, og siden det er umulig å vite hvilke fostere som ikke tåler det er myndighetenes råd avholdenhet i prøveperioden.

Hvorfor ta sjanser?

Nei da blir det alkoholfritt i kveld😃 takk for svar😃

Skrevet

Hvorfor ta sjanser?

Men det er jo ikke et foster?!

Skrevet

Hvorfor ta sjanser?

Men det er jo ikke et foster?!

Unnskyld blanding av begreper, men det er ikke lenge siden en forsker/ekspert var på TV i nyhetene og sa at de anbefalte totalavhold i prøveperioden fordi selv små mengder alkohol helt tidlig i svangerskapet kan skade barnet. Da er det snakk om skader i sentralnevesystemet, som gir f.eks adhd og lærevansker.

Skrevet

Klippet fra TV2

Skranes sier til TV 2 at han er særlig opptatt av skadene på sentralnervesystemet, som er under utvikling helt fra starten av svangerskapet. 

–Vi oppfordrer de som vil bli gravide å unngå alkohol fra det øyeblikket de prøver å bli gravide. 

– Men for noen kvinner tar det flere år? 

– Ja, og det er jo et problem.

Skrevet

Klippet fra lommelegen:

En uke etter eggløsningen har et befruktet egg sannsynligvis ikke festet seg i livmoren din enda, og selv om alkoholen sprer seg i hele kroppen din er det i blodet ditt at det finnes mest av det. Fosteranlegget er ikke knyttet til mor med navlesnor og morkake ennå, så det har dermed ikke kontakt med blodet ditt enda. Selv om det kanskje er i kontakt med noe alkohol vil dette være svært lite.

Et embryo/foster er utsatt for skade på alle tidspunkter i svangerskapet, men det er uvisst hvor stor skade som kan gjøres før egget har festet seg

Skrevet

Ok kjenner jeg blir forvirret her.. Hmm... Var på polet nå og kjøpte en alkoholfri. Og en vin med bare 8%. Er jeg teit hvis jeg heller den alkoholfrie i vinflasken? Det er samme farge. Orker ikke de skal mase om hvorfor jeg ikke drikker alkohol 😛

Skrevet

Klippet fra TV2

Skranes sier til TV 2 at han er særlig opptatt av skadene på sentralnervesystemet, som er under utvikling helt fra starten av svangerskapet.

–Vi oppfordrer de som vil bli gravide å unngå alkohol fra det øyeblikket de prøver å bli gravide.

Jeg merker jeg er veldig nysgjerrig på denne forskningen da embryoet får næring av plommesekken og er ikke engang i kontakt med blodbanen til mor. Hvordan i all verden skal alkohol i morens blod påvirke et egg som eventuelt er på vei ned til livmoren?

Anonymous poster hash: 24a60...ca7

Skrevet

Klippet fra TV2

Jeg merker jeg er veldig nysgjerrig på denne forskningen da embryoet får næring av plommesekken og er ikke engang i kontakt med blodbanen til mor. Hvordan i all verden skal alkohol i morens blod påvirke et egg som eventuelt er på vei ned til livmoren?

Fordi alkoholen ikke er bare i blodet, den sprer seg i hele kroppen. I veldig små mengder selvfølgelig, men ingen vet hva akkurat ditt barn tåler...

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ta sjanser når ekspertene er enig, avhold i prøveperioden er det beste.

Skrevet

Du kan fint drikke på julebordet.

Anonymous poster hash: c38d4...d0b

Skrevet

Jeg hadde IVF. Termin ble satt etter IVF, men jeg hadde vondt samme natt og tidlige festeblødninger. Termin ble fremskyndet med nesten en uke ved OUL. Dvs, egget hadde antagelig festet seg nesten med det samme. Det kunne ikke falt meg inn å drikke fom innsettdagen. Hvorfor i himmelens navn ta den minste sjanse? Er da vel ingen sak å avstå fra alkohol når man ikke er sikker...?

Anonymous poster hash: 79ec6...ce7
Skrevet

Levde i mange år etter boka, sunt og med minimalt med alkohol. Ble ikke gravid. Aner ikke hvorfor, men måtte til slutt ha hjelp av IVF.

Avskrev etter hvert muligheten for flere barn, og levde som normalt. Inkludert et moderat alkoholforbruk.

Da ble jeg gravid da, ikke bare en gang, men flere. Endte med at jeg fikk et friskt barn langt oppi 40-åra.

Er klar over at min historie ikke er vanlig, men poenget mitt er vel at det er ikke alltid alt kan planlegges. Særlig ikke graviditet.

Jeg vet litt om å ønske og lengte etter et barn, telle dager og planlegge. Kan jeg ta to glass vin på julebordet? Man kan ikke leve sånn i mange år. Det blir en psykisk belastning og en påminning hele tida om at man er barnløs. For ikke å snakke om at det da vil gå rykter etter hver fest om at nå endelig er hun gravid...

Slapp av og kos deg hi. Trenger ikke å bli dritings da...,

Skrevet

Klippet fra TV2

Fordi alkoholen ikke er bare i blodet, den sprer seg i hele kroppen. I veldig små mengder selvfølgelig, men ingen vet hva akkurat ditt barn tåler...

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ta sjanser når ekspertene er enig, avhold i prøveperioden er det beste.

Men poenget er at embryoet driver og deler seg og "reiser" fra egglederne og ned til livmoren. Embryoet er ikke i kontakt med mor!

Skrevet

Jeg hadde IVF. Termin ble satt etter IVF, men jeg hadde vondt samme natt og tidlige festeblødninger. Termin ble fremskyndet med nesten en uke ved OUL. Dvs, egget hadde antagelig festet seg nesten med det samme. Det kunne ikke falt meg inn å drikke fom innsettdagen. Hvorfor i himmelens navn ta den minste sjanse? Er da vel ingen sak å avstå fra alkohol når man ikke er sikker...?

Anonymous poster hash: 79ec6...ce7

Er jo selvfølgelig noe helt annet når man har innsett! Det skjønner vel du også? Da er egget allerede delt og er flere dager foran i løypa enn en som nettopp har hatt sex!

Skrevet

Klarer ikke bestemme meg. Noen mener ja, noen nei!!

Skrevet

Dette må du bestemme selv. Har du barn fra før, og i så fall, måtte dere prøve lenge? Jeg er en av de heldige som blir gravid med en gang jeg slutter med presentasjon. Har fire barn og alle ble unnfanget i første prøveperioden. Så jeg hadde ikke drukket alkohol. Men er du en av de som det tar litt lenger tid for, ja da mener jeg at det stiller seg litt annerledes. Uansett så er det ditt valg. Kos deg på julebord, med eller uten alkohol 🎄

Skrevet

Første forsøk med første, er inne i 2 pp nå. Aner ikke om det funker. Men jeg holder meg vekke fra alkohol ikveld. Vet vi får en velkomstdrikk. Drikker nok den og drikker eplemost i vinflaska mi haha... Kommer til å føle meg litt dum 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...