Gå til innhold

Noen med fibromyalgi her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere fortelle litt om veien frem til diagnosen?

Hvordan startet det hele, og hvordan utartet det seg?

Anonymous poster hash: 561f7...2fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk diagnosen fibromyalgi av en revmatolog. Var til utredning pga artrose og tok opp disse uforklarlige og rare vondtene jeg hadde. Har også mange andre i familien med denne diagnosen så kjendte igjen de fleste symptomene.

Siden jeg også har leddgikt ble det tatt en del røntgen og blodprøver får å utelukke det samt andre ting. Til slutt, etter flere mnd., tok revmatologen den "trykk" testen. Hadde utslag på 17 av 18 punkter. Helt sinnsyke smerter der det ble trykket.

Jeg har nok hatt dette siden i hvertfall 15-16 årsalderen men alle vondter jeg har hatt har jeg gitt leddgikten skylden for.

Tanten min er sikker på st datteren hennes på 11 år har fibromyalgi også. Symptomene er der.

Anonymous poster hash: 692da...fe2

Skrevet

For meg startet det hele med diffuse smerter som like gjerne kunne skyldes den fysiske jobben jeg hadde. Jeg jobbet mye og det slet på kroppen. Ila en periode på 18 måneder ble smertene mer og mer intense, jeg ble mer og mer sliten, jeg tenkte i over 9 måneder at neste uke blir det bedre, men det ble jo verre og verre. En dag sluttet bare kroppen min å virke og jeg ble sengeliggende. Etter seks måneder med å krangle legen min som diagnoserte meg feilaktig med depresjon fikk jeg endelig en lege som henviste meg til undersøkelser nevrolog, blodprøver, scanner alt dette kom tilbake negativt så jeg ble henvist til revmatolog.Han tok ultralyd av alle leddene mine, tok en detaljert sykehistorie og gjennomførte trykktesten, jeg hadde utslag på 18 av 18 punkter.

Seks måneder senere ble jeg kalt inn til en smerteklinikk å måtte bekrefte diagnosen, denne gangen reagerte jeg på 15 av 18 punkter.

Hvis du mistenker fibromyalgi kan du selv dokumentere dine symptomer i en slags dagbok uten nødvendigvis ha lest deg så nøye opp slik at symptomene er reelle.

Hvis du har en lege som er interessert i å hjelpe deg kan du be om utredning og henvisninger. Fibromyalgi er pr i dag satt ved å utelukke andre sykdommer så selv om symptomene er der kan det være noe annet.

Hvis du har en lege som ikke ønsker å utrede deg bytt eller gå privat.

Lykke til😃

Anonymous poster hash: 8932d...3e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...