Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #1 Skrevet 3. desember 2015 Var en som mente de kunne gjøre det og hun jobber på BUP,synes det høres rart ut. Anonymous poster hash: 37904...c70
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #2 Skrevet 3. desember 2015 Det kan BUP gjøre Anonymous poster hash: 34a84...32c
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #3 Skrevet 3. desember 2015 BUP står for barne- og ungdomspsykiatri. Psykiatere er leger. De kan stille diagnoser. (Men ikke "gi" diagnoser. Det er det ingen som kan.) Anonymous poster hash: fe028...58f
anel84 Skrevet 3. desember 2015 #4 Skrevet 3. desember 2015 Men.. Ceberal Parese er da virkelig en fysiologisk tilstand?!? Høres veldig rart ut.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #5 Skrevet 3. desember 2015 Altså, bup kan ikke stille diagnosen alene, men de er sikkert med i prosessen sammen med nevrologer, fysioterapeuter og en håndfull andre. Anonymous poster hash: d5258...b15
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #6 Skrevet 3. desember 2015 Var en som mente de kunne gjøre det og hun jobber på BUP,synes det høres rart ut. Anonymous poster hash: 37904...c70 Bare elsker dette. Når en som jobber på BUP sier at de kan stille diagnosen CP, så stoler du ikke på henne fordi det ikke gir mening for deg? Som ikke jobber på BUP? Det er mange bessewissere rundt om Anonymous poster hash: a389b...c75
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #7 Skrevet 3. desember 2015 Jeg vil tro at de kan utrede de psykiske følgene noen kan få av CP, men de alene kan nok ikke stille diagnosen uten nært samarbeid med nevrologer og bildediagnostikk. Anonymous poster hash: 73af9...1e1
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #8 Skrevet 3. desember 2015 Jeg jobber på Bup og vi ville ikke satt den diagnosen. Kanskje i samarbeid med habiliteringstjenesten. Anonymous poster hash: cfb6f...390
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2015 #9 Skrevet 4. desember 2015 CP skal da oppdages relativt tidlig? De første årene etter fødsel f.eks.? Anonymous poster hash: 801fa...12d
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2015 #10 Skrevet 4. desember 2015 Vet om 2 som har fått diagnosen cp i når de ble 4-5 år. Anonymous poster hash: bd308...e69
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2015 #11 Skrevet 4. desember 2015 Jeg jobber i BUP, men ikke som lege. Kan allikevel ikke tro vi ville stilt diagnosen. Vi ville sikkert henvist til habilitering eller nevrolog som i samarbeid med oss ville utredet og stilt diagnosen Anonymous poster hash: e907b...126
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2015 #12 Skrevet 4. desember 2015 Var en som mente de kunne gjøre det og hun jobber på BUP,synes det høres rart ut. Anonymous poster hash: 37904...c70 Bare elsker dette. Når en som jobber på BUP sier at de kan stille diagnosen CP, så stoler du ikke på henne fordi det ikke gir mening for deg? Som ikke jobber på BUP? Det er mange bessewissere rundt om Anonymous poster hash: a389b...c75 Vi vet ikke hvilken stilling denne ansatte på BUP har, og hun over kan ha helt rett, tatt i betraktning at kjennetegn ved CP i hovedsak er fysiologisk og dermed stilles av lege vanligvis senest i helsestasjonsalder. Anonymous poster hash: 801fa...12d
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2015 #13 Skrevet 4. desember 2015 Jeg jobber i BUP, men ikke som lege. Kan allikevel ikke tro vi ville stilt diagnosen. Vi ville sikkert henvist til habilitering eller nevrolog som i samarbeid med oss ville utredet og stilt diagnosen Anonymous poster hash: e907b...126 Det høres mer logisk ut. Anonymous poster hash: 801fa...12d
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2015 #14 Skrevet 4. desember 2015 Var en som mente de kunne gjøre det og hun jobber på BUP,synes det høres rart ut. Anonymous poster hash: 37904...c70 Bare elsker dette. Når en som jobber på BUP sier at de kan stille diagnosen CP, så stoler du ikke på henne fordi det ikke gir mening for deg? Som ikke jobber på BUP? Det er mange bessewissere rundt om Anonymous poster hash: a389b...c75 Utifra svarene her, er hi sin skepsis relevant, syns du ikke det? Anonymous poster hash: 05b1b...443
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2015 #15 Skrevet 4. desember 2015 Takk for svar var det jeg tenkte,at habiliteringstjenesten bør gjøre dette. Datteren min er 4 år og de er usikre på om hun kan ha en mild grad av CP. Snakket med noen i bup som mente de kunne stille diagnosen og det fikk jeg ikke til å stemme. Anonymous poster hash: 37904...c70
ulenissen Skrevet 4. desember 2015 #16 Skrevet 4. desember 2015 BUP kan ikke stille denne diagnosen! Cerebral betyr hjernen. Diagnosen blir som stort sett stilt etter MR og fysisk og nevrologiske tester, litt etter barnets alder ... Det er habiliteringstenesten som stiller en slik diagnose.
ulenissen Skrevet 4. desember 2015 #17 Skrevet 4. desember 2015 CP skal da oppdages relativt tidlig? De første årene etter fødsel f.eks.? Anonymous poster hash: 801fa...12d Kommer Ann på graden av skaden. Dersom det er en mild grad og man ikke har kompetanse på feltet eg det nødvendigvis ikke det første man tenker som årsak til forsinket utvikling.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2015 #18 Skrevet 4. desember 2015 CP skal da oppdages relativt tidlig? De første årene etter fødsel f.eks.? Anonymous poster hash: 801fa...12d Kommer Ann på graden av skaden. Dersom det er en mild grad og man ikke har kompetanse på feltet eg det nødvendigvis ikke det første man tenker som årsak til forsinket utvikling. Men helsestasjonens lege og fysioterapeut har jo nettopp tilgang til fødselsjournaler og har kompetanse til å vurdere om dette er en årsak (dersom det er indikasjoner på sen eller dårlig motorisk utvikling og eller lærevansker). Anonymous poster hash: 801fa...12d
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2015 #19 Skrevet 4. desember 2015 CP skal da oppdages relativt tidlig? De første årene etter fødsel f.eks.? Anonymous poster hash: 801fa...12d Kommer Ann på graden av skaden. Dersom det er en mild grad og man ikke har kompetanse på feltet eg det nødvendigvis ikke det første man tenker som årsak til forsinket utvikling. Men helsestasjonens lege og fysioterapeut har jo nettopp tilgang til fødselsjournaler og har kompetanse til å vurdere om dette er en årsak (dersom det er indikasjoner på sen eller dårlig motorisk utvikling og eller lærevansker). Anonymous poster hash: 801fa...12d Mulig årsak, skulle det stå. Anonymous poster hash: 801fa...12d
ulenissen Skrevet 5. desember 2015 #20 Skrevet 5. desember 2015 CP skal da oppdages relativt tidlig? De første årene etter fødsel f.eks.? Anonymous poster hash: 801fa...12d Kommer Ann på graden av skaden. Dersom det er en mild grad og man ikke har kompetanse på feltet eg det nødvendigvis ikke det første man tenker som årsak til forsinket utvikling. Men helsestasjonens lege og fysioterapeut har jo nettopp tilgang til fødselsjournaler og har kompetanse til å vurdere om dette er en årsak (dersom det er indikasjoner på sen eller dårlig motorisk utvikling og eller lærevansker). Anonymous poster hash: 801fa...12d Vêr om flere som har fått diagnosen seint(tenårene) og tror ikke helsestasjon har tilgang på sykehusjournalene, bare epikrise. Og dersom den forsinkede utviklingen bare gjelder et område, eller er moderat, er det ikke sikkert at helsestasjon fanger det opp. Ofte i barnehagealder (3-5år) at man begynner å bli bekymret dersom skaden er liten...
ulenissen Skrevet 5. desember 2015 #21 Skrevet 5. desember 2015 CP skal da oppdages relativt tidlig? De første årene etter fødsel f.eks.? Anonymous poster hash: 801fa...12d Kommer Ann på graden av skaden. Dersom det er en mild grad og man ikke har kompetanse på feltet eg det nødvendigvis ikke det første man tenker som årsak til forsinket utvikling. Men helsestasjonens lege og fysioterapeut har jo nettopp tilgang til fødselsjournaler og har kompetanse til å vurdere om dette er en årsak (dersom det er indikasjoner på sen eller dårlig motorisk utvikling og eller lærevansker). Anonymous poster hash: 801fa...12d Vêr om flere som har fått diagnosen seint(tenårene) og tror ikke helsestasjon har tilgang på sykehusjournalene, bare epikrise. Og dersom den forsinkede utviklingen bare gjelder et område, eller er moderat, er det ikke sikkert at helsestasjon fanger det opp. Ofte i barnehagealder (3-5år) at man begynner å bli bekymret dersom skaden er liten...[/ Man får nødvendigvis ikke cp grunner komplisert fødsel eller premature fødsel heller, selv om det i mange tilfeller er en årsak. Skaden Jan ha skjedd i magen eller etter fødesken også. Noen vil til og ned være friske før de får hjerneslag etter fylte år, selv om det er skjelden. Jeg kjenner to slike barn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå