Gå til innhold

Kan BUP gi diagnosen CP?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Var en som mente de kunne gjøre det og hun jobber på BUP,synes det høres rart ut.

 

Anonymous poster hash: 37904...c70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan BUP gjøre

 

Anonymous poster hash: 34a84...32c

Skrevet

BUP står for barne- og ungdomspsykiatri. Psykiatere er leger. De kan stille diagnoser. (Men ikke "gi" diagnoser. Det er det ingen som kan.)

 

Anonymous poster hash: fe028...58f

Skrevet

Men.. Ceberal Parese er da virkelig en fysiologisk tilstand?!? Høres veldig rart ut.

Skrevet

Altså, bup kan ikke stille diagnosen alene, men de er sikkert med i prosessen sammen med nevrologer, fysioterapeuter og en håndfull andre.



Anonymous poster hash: d5258...b15
Skrevet

Var en som mente de kunne gjøre det og hun jobber på BUP,synes det høres rart ut.

 

Anonymous poster hash: 37904...c70

 

Bare elsker dette. Når en som jobber på BUP sier at de kan stille diagnosen CP, så stoler du ikke på henne fordi det ikke gir mening for deg? Som ikke jobber på BUP?

 

Det er mange bessewissere rundt om ;)

 

Anonymous poster hash: a389b...c75

Skrevet

Jeg vil tro at de kan utrede de psykiske følgene noen kan få av CP, men de alene kan nok ikke stille diagnosen uten nært samarbeid med nevrologer og bildediagnostikk.



Anonymous poster hash: 73af9...1e1
Skrevet

Jeg jobber på Bup og vi ville ikke satt den diagnosen. Kanskje i samarbeid med habiliteringstjenesten.

 

Anonymous poster hash: cfb6f...390

Skrevet

CP skal da oppdages relativt tidlig? De første årene etter fødsel f.eks.?



Anonymous poster hash: 801fa...12d
Skrevet

Vet om 2 som har fått diagnosen cp i når de ble 4-5 år.

 

Anonymous poster hash: bd308...e69

Skrevet

Jeg jobber i BUP, men ikke som lege. Kan allikevel ikke tro vi ville stilt diagnosen. Vi ville sikkert henvist til habilitering eller nevrolog som i samarbeid med oss ville utredet og stilt diagnosen

 

 

 

Anonymous poster hash: e907b...126

Skrevet

 

Var en som mente de kunne gjøre det og hun jobber på BUP,synes det høres rart ut.

 

Anonymous poster hash: 37904...c70

Bare elsker dette. Når en som jobber på BUP sier at de kan stille diagnosen CP, så stoler du ikke på henne fordi det ikke gir mening for deg? Som ikke jobber på BUP?

 

Det er mange bessewissere rundt om ;)

 

Anonymous poster hash: a389b...c75

 

 

Vi vet ikke hvilken stilling denne ansatte på BUP har, og hun over kan ha helt rett, tatt i betraktning at kjennetegn ved CP i hovedsak er fysiologisk og dermed stilles av lege vanligvis senest i helsestasjonsalder.

 

 

Anonymous poster hash: 801fa...12d

Skrevet

Jeg jobber i BUP, men ikke som lege. Kan allikevel ikke tro vi ville stilt diagnosen. Vi ville sikkert henvist til habilitering eller nevrolog som i samarbeid med oss ville utredet og stilt diagnosen

 

 

 

Anonymous poster hash: e907b...126

 

Det høres mer logisk ut.

 

Anonymous poster hash: 801fa...12d

Skrevet

 

 

Var en som mente de kunne gjøre det og hun jobber på BUP,synes det høres rart ut.

 

Anonymous poster hash: 37904...c70

Bare elsker dette. Når en som jobber på BUP sier at de kan stille diagnosen CP, så stoler du ikke på henne fordi det ikke gir mening for deg? Som ikke jobber på BUP?

 

Det er mange bessewissere rundt om ;)

 

Anonymous poster hash: a389b...c75

Utifra svarene her, er hi sin skepsis relevant, syns du ikke det?

 

Anonymous poster hash: 05b1b...443

Skrevet

Takk for svar :) var det jeg tenkte,at habiliteringstjenesten bør gjøre dette. Datteren min er 4 år og de er usikre på om hun kan ha en mild grad av CP. Snakket med noen i bup som mente de kunne stille diagnosen og det fikk jeg ikke til å stemme.

 

Anonymous poster hash: 37904...c70

Skrevet

BUP kan ikke stille denne diagnosen! Cerebral betyr hjernen. Diagnosen blir som stort sett stilt etter MR og fysisk og nevrologiske tester, litt etter barnets alder ... Det er habiliteringstenesten som stiller en slik diagnose.

Skrevet

 

CP skal da oppdages relativt tidlig? De første årene etter fødsel f.eks.?

 

Anonymous poster hash: 801fa...12d

Kommer Ann på graden av skaden. Dersom det er en mild grad og man ikke har kompetanse på feltet eg det nødvendigvis ikke det første man tenker som årsak til forsinket utvikling.

Skrevet

 

CP skal da oppdages relativt tidlig? De første årene etter fødsel f.eks.?

 

Anonymous poster hash: 801fa...12d

Kommer Ann på graden av skaden. Dersom det er en mild grad og man ikke har kompetanse på feltet eg det nødvendigvis ikke det første man tenker som årsak til forsinket utvikling.

 

 

Men helsestasjonens lege og fysioterapeut har jo nettopp tilgang til fødselsjournaler og har kompetanse til å vurdere om dette er en årsak (dersom det er indikasjoner på sen eller dårlig motorisk utvikling og eller lærevansker).

 

Anonymous poster hash: 801fa...12d

Skrevet

 

 

CP skal da oppdages relativt tidlig? De første årene etter fødsel f.eks.?

 

Anonymous poster hash: 801fa...12d

Kommer Ann på graden av skaden. Dersom det er en mild grad og man ikke har kompetanse på feltet eg det nødvendigvis ikke det første man tenker som årsak til forsinket utvikling.

 

 

Men helsestasjonens lege og fysioterapeut har jo nettopp tilgang til fødselsjournaler og har kompetanse til å vurdere om dette er en årsak (dersom det er indikasjoner på sen eller dårlig motorisk utvikling og eller lærevansker).

 

Anonymous poster hash: 801fa...12d

 

 

Mulig årsak, skulle det stå.

 

Anonymous poster hash: 801fa...12d

Skrevet

 

 

 

CP skal da oppdages relativt tidlig? De første årene etter fødsel f.eks.?

 

Anonymous poster hash: 801fa...12d

Kommer Ann på graden av skaden. Dersom det er en mild grad og man ikke har kompetanse på feltet eg det nødvendigvis ikke det første man tenker som årsak til forsinket utvikling.

Men helsestasjonens lege og fysioterapeut har jo nettopp tilgang til fødselsjournaler og har kompetanse til å vurdere om dette er en årsak (dersom det er indikasjoner på sen eller dårlig motorisk utvikling og eller lærevansker).

 

Anonymous poster hash: 801fa...12d

Vêr om flere som har fått diagnosen seint(tenårene) og tror ikke helsestasjon har tilgang på sykehusjournalene, bare epikrise. Og dersom den forsinkede utviklingen bare gjelder et område, eller er moderat, er det ikke sikkert at helsestasjon fanger det opp. Ofte i barnehagealder (3-5år) at man begynner å bli bekymret dersom skaden er liten...

Skrevet

 

 

CP skal da oppdages relativt tidlig? De første årene etter fødsel f.eks.?

 

Anonymous poster hash: 801fa...12d

Kommer Ann på graden av skaden. Dersom det er en mild grad og man ikke har kompetanse på feltet eg det nødvendigvis ikke det første man tenker som årsak til forsinket utvikling.

Men helsestasjonens lege og fysioterapeut har jo nettopp tilgang til fødselsjournaler og har kompetanse til å vurdere om dette er en årsak (dersom det er indikasjoner på sen eller dårlig motorisk utvikling og eller lærevansker).

 

Anonymous poster hash: 801fa...12d

Vêr om flere som har fått diagnosen seint(tenårene) og tror ikke helsestasjon har tilgang på sykehusjournalene, bare epikrise. Og dersom den forsinkede utviklingen bare gjelder et område, eller er moderat, er det ikke sikkert at helsestasjon fanger det opp. Ofte i barnehagealder (3-5år) at man begynner å bli bekymret dersom skaden er liten...[/

 

Man får nødvendigvis ikke cp grunner komplisert fødsel eller premature fødsel heller, selv om det i mange tilfeller er en årsak. Skaden Jan ha skjedd i magen eller etter fødesken også. Noen vil til og ned være friske før de får hjerneslag etter fylte år, selv om det er skjelden. Jeg kjenner to slike barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...