Gå til innhold

Hjelp - 4 år og sovner ikke om kveldene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har blitt et mareritt. Gutten på 4 sovner ikke lenger om kvelden. Etter at han sluttet med smukken i sommer, har kveldene bare blitt verre og verre, og nå er det helt håpløst. Jeg er utslitt! Jeg må sitte inne til han har sovnet, men veldig ofte i det siste så er han ikke trøtt sier han, og han bare turner rundt. Greier ikke ligge stille. Han går i barnehage, og han er i svømmehallen en kveld i uken, så han burde vært utslitt. Likevel kan han holde det gående til klokka 9-10-11 om kvelden. En kveld var han våken helt til klokka 12! Når det er som verst har han fått komme opp litt i håp om at han skal bli trøtt og jeg kan legge han på nytt. Men nå er jeg sliten! Orker ikke å fortsette sånn mer. Jeg har to eldre barn til som også gjerne vil se litt til meg om kvelden, så dette er uholdbart.

Noen som har vært i liknende situasjon og som har noen gode tips?

Mannen er strengt imot sovemedisin, så han kommer til å motsette seg dette, selv om jeg ofte er alene med alle ungene og må ta dette søvnmarerittet selv. Vil jo egentlig ikke ha sovemedisin jeg heller, men nå er jeg helt ødelagt av dette. Gutten er ellers aktiv dagen lang, men kan sitte rolig og leke for seg selv lenge.

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan han være overstimulert?

Anonymous poster hash: 47ae1...e43

Skrevet

Høres ut som han kan være overtrøtt/overstimulert. Er han redd eller hvorfor må dere sitte med ham? Sovner han fort om dere gjør det? Når står han opp på morgenen? Må han vekkes da?

Sovemedisin synes jeg ikke noe om..

Anonymous poster hash: aeb13...fc0

Skrevet

Dette har blitt et mareritt. Gutten på 4 sovner ikke lenger om kvelden. Etter at han sluttet med smukken i sommer, har kveldene bare blitt verre og verre, og nå er det helt håpløst. Jeg er utslitt! Jeg må sitte inne til han har sovnet, men veldig ofte i det siste så er han ikke trøtt sier han, og han bare turner rundt. Greier ikke ligge stille. Han går i barnehage, og han er i svømmehallen en kveld i uken, så han burde vært utslitt. Likevel kan han holde det gående til klokka 9-10-11 om kvelden. En kveld var han våken helt til klokka 12! Når det er som verst har han fått komme opp litt i håp om at han skal bli trøtt og jeg kan legge han på nytt. Men nå er jeg sliten! Orker ikke å fortsette sånn mer. Jeg har to eldre barn til som også gjerne vil se litt til meg om kvelden, så dette er uholdbart.

Noen som har vært i liknende situasjon og som har noen gode tips?

Mannen er strengt imot sovemedisin, så han kommer til å motsette seg dette, selv om jeg ofte er alene med alle ungene og må ta dette søvnmarerittet selv. Vil jo egentlig ikke ha sovemedisin jeg heller, men nå er jeg helt ødelagt av dette. Gutten er ellers aktiv dagen lang, men kan sitte rolig og leke for seg selv lenge.

Tips?

Gå ut av rommet med en gang han turner. Skal han ikke sove, trenger han heller ikke at du sitter der. Men det er leggetid for fireåringer så han må være i senga. Kanskje sett inn en vifte som gir litt bevegelse og lyd i rommet?

Anonymous poster hash: bdde1...e64

Skrevet

Lei ei god bok for ham slik at han kan få ro i kroppen.

Også viktig å tenke på at han "lander" sånn rundt kl 18 og bare roer helt ned. Høres ut som om han er i femte gir!!

Skrevet

Vår har alltid vært sånn. I det siste har det blitt bedre (gått fra 2-3 timer legging til 1/2-1 time).

Det som virket her var en periode hvor vi var veldig strenge. Leste bok, sang sanger og så skulle hun ligge helt i ro enten i senga eller på fanget. Når hun ikke klarte å finne roen selv måtte vi holde henne på fanget ganske hardt og bestemt, men ikke så hun fikk vondt. Etter noen uker så klarte hun å ligge ganske rolig selv, for da skjønte hun at det ikke var noen utvei. Hun var jo trøtt, det var bare kroppen som ikke klarte å stoppe.

For ordens skyld så har vi prøvd å gå ut når hun ikke ligger i ro, men det virket ikke i det hele tatt.

Trodde jeg skulle gå på veggen mange ganger, og psyken min angående legging har vært på bunn. Men jeg er også imot sovemedisin.

Masse lykke til! Det ordner seg til slutt :)

Anonymous poster hash: f77d2...82f

Skrevet

Min erfaring når den "tilstanden" oppstår er at ungen er overtrøtt. Trenger ikke ville normal leggetid med mer enn et kvarter, så har vi en unge som er turbo i tre timer, i motsetning til unge som sovner i løpet av nettopp det samme kvarteret. Ingen unger MÅ se barnetv etc. før de legger seg, går helt fint uten. Verdt å prøve før sovemedisin blir et tema.

Anonymous poster hash: 6c188...dfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...