Gå til innhold

Hvorfor?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skriver dere "når det kommer til"? Hva er galt med "når det gjelder"?

 

Når ble det å føre et godt språk avleggs?

 

Anonymous poster hash: 4b44d...790

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av dere som til stadighet bruker denne formuleringen som vil forklare hvorfor?

 

Anonymous poster hash: 4b44d...790

Skrevet

hva er problemet?

 



Anonymous poster hash: 9f40b...d0e
Skrevet

 

hva er problemet?

 

 

Anonymous poster hash: 9f40b...d0e

Problemet er formuleringen "når det kommer til". Det er dårlig språkbruk. På norsk skal man skrive "når det gjelder".

 

Anonymous poster hash: 4b44d...790

Skrevet

 

 

hva er problemet?

 

 

Anonymous poster hash: 9f40b...d0e

Problemet er formuleringen "når det kommer til". Det er dårlig språkbruk. På norsk skal man skrive "når det gjelder".

 

Anonymous poster hash: 4b44d...790

Da bør du vurdere å friske opp kunnskapen din. Dette er ulike uttrykk som brukes i ulike situasjoner. Så flaut å ikke vite det, og så uttale seg på den måten du gjør...

 

Anonymous poster hash: a767d...a9b

Skrevet

Påvirkning fra engelsk: "when it comes to"...

 

Anonymous poster hash: 42a21...404

Skrevet

Verre med de som bruker "i forhold til" feil, hele tiden!😡

 

Anonymous poster hash: c576b...48b

Skrevet

Verre med de som bruker "i forhold til" feil, hele tiden!

 

Anonymous poster hash: c576b...48b

Hva er galt med det?

 

Anonymous poster hash: f1752...fe5

Skrevet

 

 

Verre med de som bruker "i forhold til" feil, hele tiden!

 

Anonymous poster hash: c576b...48b

Hva er galt med det?

 

Anonymous poster hash: f1752...fe5

Det er feil bruk i 2/3 av tilfellene jeg hører. Når til og med læreren til sønnen min står på foreldremøter og snakker om "hva de snakket om i forhold til sist møte". PÅ sist møte! Ellers blir det "hva de snakket om sammenlignet med sist møte".

 

Anonymous poster hash: c576b...48b

Skrevet

Her på forumet bruker 75-80% ordet "konsekvens" feil.

Konsekvens betyr følge (kon + sekvens, altså en serie av hendelser som etterfølger hverandre), men her brukes det som en litt høfligere betegnelse på "lurt uttenkt straff til barn". Særlig komisk blir det i sammenstillinger som "hvilke konsekvenser skal jeg gi når datteren min har stjålet penger av meg?"

Svar: Du kan ikke gi henne konsekvenser. Du kan straffe henne. Men konsekvenser kan man ikke gi noen!

 

Anonymous poster hash: 5435f...aaf

Skrevet

Her på forumet bruker 75-80% ordet "konsekvens" feil.

Konsekvens betyr følge (kon + sekvens, altså en serie av hendelser som etterfølger hverandre), men her brukes det som en litt høfligere betegnelse på "lurt uttenkt straff til barn". Særlig komisk blir det i sammenstillinger som "hvilke konsekvenser skal jeg gi når datteren min har stjålet penger av meg?"

Svar: Du kan ikke gi henne konsekvenser. Du kan straffe henne. Men konsekvenser kan man ikke gi noen!

 

Anonymous poster hash: 5435f...aaf

Enig!!

 

Alle er enig om at man ikke skal straffe barna, men det de har gjort er jo bare å bytte ordet straff ut med konsekvens.

 

Anonymous poster hash: c576b...48b

Skrevet

 

Her på forumet bruker 75-80% ordet "konsekvens" feil.

Konsekvens betyr følge (kon + sekvens, altså en serie av hendelser som etterfølger hverandre), men her brukes det som en litt høfligere betegnelse på "lurt uttenkt straff til barn". Særlig komisk blir det i sammenstillinger som "hvilke konsekvenser skal jeg gi når datteren min har stjålet penger av meg?"

Svar: Du kan ikke gi henne konsekvenser. Du kan straffe henne. Men konsekvenser kan man ikke gi noen!

 

Anonymous poster hash: 5435f...aaf

Enig!!

 

Alle er enig om at man ikke skal straffe barna, men det de har gjort er jo bare å bytte ordet straff ut med konsekvens.

 

Anonymous poster hash: c576b...48b

Foreslår at vi fra nå av begynner å bruke "premie" i stedet. Det høres penere ut. "Hvordan skal jeg premiere min datter som har stjålet penger fra meg?"

"Gi henne en skikkelig premie, feks to dager husarrest."

 

Anonymous poster hash: 5435f...aaf

Skrevet

 

 

Her på forumet bruker 75-80% ordet "konsekvens" feil.

Konsekvens betyr følge (kon + sekvens, altså en serie av hendelser som etterfølger hverandre), men her brukes det som en litt høfligere betegnelse på "lurt uttenkt straff til barn". Særlig komisk blir det i sammenstillinger som "hvilke konsekvenser skal jeg gi når datteren min har stjålet penger av meg?"

Svar: Du kan ikke gi henne konsekvenser. Du kan straffe henne. Men konsekvenser kan man ikke gi noen!

 

Anonymous poster hash: 5435f...aaf

Enig!!

 

Alle er enig om at man ikke skal straffe barna, men det de har gjort er jo bare å bytte ordet straff ut med konsekvens.

 

Anonymous poster hash: c576b...48b

Foreslår at vi fra nå av begynner å bruke "premie" i stedet. Det høres penere ut. "Hvordan skal jeg premiere min datter som har stjålet penger fra meg?"

"Gi henne en skikkelig premie, feks to dager husarrest."

 

Anonymous poster hash: 5435f...aaf

Det høres ho helt supert ut! 👍

 

 

 

Anonymous poster hash: c576b...48b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...