Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #1 Skrevet 3. desember 2015 Skal ned i 80% stilling en periode. Har to barn, begge i bhg. Hva er evt ulemper mrd dette? Tenker skatt, taper jeg pensjon osv?? Anonymous poster hash: 2a4bc...e0d
soleia Skrevet 3. desember 2015 #2 Skrevet 3. desember 2015 Eg er frykteleg dårleg på slik pensjonspoeng greier, men du vil nok tape litt pensjonsopptening på å gå ned i stilling. Ein får pensjonspoeng for omsorg for barn tom det året dei fyller 5, så kor stort tapet vert veit eg ikkje. For min eigen del må eg likevel seie at det er så verd det! Det er deilig å ha ein dag der vi kan ta det litt meir roleg om morgonen, eg får gjort unna handling og husarbeid i fred og ro, og kan hente tidleg i bhg/skule. Tok gjerne fridagar då begge gjekk i bhg. Mannen min ser og på dette som ein stor fordel, sidan det vert mindre stress for han, han såg nok helst at eg jobba enno mindre. Dette er den travlaste tida i livet, og år vi kjem til å sjå attende på heile livet, så vi tek oss råd til det. Klarar likevel å betale ned på lånet og spare litt for å ha til seinare år.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #3 Skrevet 3. desember 2015 Omsorg for barn under 6 år gir automatisk pensjonspoeng tilsvarende en lønn på 4,5 G, så om du ikke tjener mer enn det vil du ikke tape pensjonspoeng fra staten på å gå ned. Det du evt taper er de pengene arbeidsgiver sparer for deg i arbeidsplassenes pensjonssparing, der blir det spart etter hva du tjener, så jo mindre du tjener jo mindre blir det spart til deg. Min arbeidsgiver er kjip der og sparer minste beløpet han kan spare til sine ansatte så jeg taper minimalt på å jobbe redusert noen år. Anonymous poster hash: 476a0...c26
Katta82 Skrevet 3. desember 2015 #5 Skrevet 3. desember 2015 Pass på å søk permisjon i dei prosentene du går ned. Ikkje sei dei opp.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #6 Skrevet 3. desember 2015 Eg er frykteleg dårleg på slik pensjonspoeng greier, men du vil nok tape litt pensjonsopptening på å gå ned i stilling. Ein får pensjonspoeng for omsorg for barn tom det året dei fyller 5, så kor stort tapet vert veit eg ikkje. For min eigen del må eg likevel seie at det er så verd det! Det er deilig å ha ein dag der vi kan ta det litt meir roleg om morgonen, eg får gjort unna handling og husarbeid i fred og ro, og kan hente tidleg i bhg/skule. Tok gjerne fridagar då begge gjekk i bhg. Mannen min ser og på dette som ein stor fordel, sidan det vert mindre stress for han, han såg nok helst at eg jobba enno mindre. Dette er den travlaste tida i livet, og år vi kjem til å sjå attende på heile livet, så vi tek oss råd til det. Klarar likevel å betale ned på lånet og spare litt for å ha til seinare år. Ja kan tro det er verdt det her blir det i så fall å slutte tidligere hver dag og dermed hente tidlig hver dag. Ungene er oppe kl. 6 likevel så ingen stress om morgenen Anonymous poster hash: 2a4bc...e0d
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #7 Skrevet 3. desember 2015 Feriepengene blir mindre... Takk! Dvs antall feriedager også...? Anonymous poster hash: 2a4bc...e0d
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #8 Skrevet 3. desember 2015 Pass på å søk permisjon i dei prosentene du går ned. Ikkje sei dei opp. Ja, klart Anonymous poster hash: 2a4bc...e0d
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #9 Skrevet 3. desember 2015 Feriepengene blir mindre... Takk! Dvs antall feriedager også...? Anonymous poster hash: 2a4bc...e0d Nei, du har krav på like mye ferie Anonymous poster hash: 476a0...c26
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #10 Skrevet 3. desember 2015 Feriepengene blir mindre...Takk! Dvs antall feriedager også...?Anonymous poster hash: 2a4bc...e0d Nei, du har krav på like mye ferie Anonymous poster hash: 476a0...c26 Det har ikke jeg... Anonymous poster hash: a1850...18d
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #11 Skrevet 3. desember 2015 Feriepengene blir mindre...Takk! Dvs antall feriedager også...?Anonymous poster hash: 2a4bc...e0d Nei, du har krav på like mye ferie Anonymous poster hash: 476a0...c26 Det har ikke jeg... Anonymous poster hash: a1850...18d Jo, det har du. Alle har krav på 4 uker + 1 dag i ferie, det står i ferieloven. Uansett om du jobber 30%, 80% eller 100% så har du krav på ferien din. Hva du får i feriepenger kommer an på lønnen din året før http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188 Anonymous poster hash: 476a0...c26
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #12 Skrevet 3. desember 2015 Feriepengene blir mindre...Takk! Dvs antall feriedager også...? Anonymous poster hash: 2a4bc...e0d Nei, du har krav på like mye ferie Anonymous poster hash: 476a0...c26 Ja stemmer det, alltid krav på ferien, men ikke feriepenger for alt Anonymous poster hash: 2a4bc...e0d
Daquiry Skrevet 3. desember 2015 #13 Skrevet 3. desember 2015 Du har krav på akkurat like mange feriedager som andre i 100%. Men du får ikke utbetalt feriepenger for de siste 20% du ikke jobber, naturligvis.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #14 Skrevet 3. desember 2015 Feriepengene blir mindre...Takk! Dvs antall feriedager også...?Anonymous poster hash: 2a4bc...e0d Nei, du har krav på like mye ferie Anonymous poster hash: 476a0...c26 Det har ikke jeg... Anonymous poster hash: a1850...18d Du har krav på like mange ferieuker, men hvis du vanligvis jobber 4 dager i uka er en ferieuke også på 4 dager. De andre dagene har du jo fti uansett. Anonymous poster hash: 7a229...f09
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2015 #15 Skrevet 3. desember 2015 Feriepengene blir mindre...Takk! Dvs antall feriedager også...?Anonymous poster hash: 2a4bc...e0d Nei, du har krav på like mye ferie Anonymous poster hash: 476a0...c26 Det har ikke jeg... Anonymous poster hash: a1850...18d Du har krav på like mange ferieuker, men hvis du vanligvis jobber 4 dager i uka er en ferieuke også på 4 dager. De andre dagene har du jo fti uansett. Anonymous poster hash: 7a229...f09 Det er sant, det blir jo færre ferieDAGER, men like mange ferieUKER. En ferieuke er en ferieuke, uavhengig av om du jobber 3 eller 5 av dagene den uken. Alle har krav på minst 4+1 uker ferie, de fleste har vel tariffbestemt 5 uker nå. Anonymous poster hash: 476a0...c26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå