Gå til innhold

Ang. anonymitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje dette er kjempedumme spørsmål... men må spørre likevel  :danse:

Hvorfor har man egentlig et anonymforum? Er det fordi man ikke sikret anonymitet i eget bruker? Kan folk egentlig få tak i opplysninger (eks e-postaddresse, bosted, ip-adresse) på andres brukerprofiler? 

eller 

... er det fordi man bruker ekte profilnavn der man vil svare seriøst i tråder, og kan med anonymprofil tillate seg å svare mer useriøst uten å "tape image" i forhold til seriøse svar/tråder? Eller er det fordi man vil unngå at "nettroll" henger ut samme bruker? 

En annen ting jeg også har latt merke til er at noen ganger kommenterer anonyme  på andres anonyme spørsmål/tråder som om at de vet hvem egentlig skriver! For eksempel kan noen skrive at "Er du ikke ferdig å spørre om det samme nå? " eller "Skal du begynne å diskutere kluter/lesbiske/sykdom igjen..." eller lignende. 

Hva betyr dette? Kan man finne ut hvem som egentlig skriver når man er anonym? ...og  at dette har noe med "anonymnummeret" som kommer etter en post?

eller

....handler det bare om at man ser at det er samme person pga type spørsmål og at historie gjenkjennes? 

Kanskje dette ble litt uforståelige spørsmål, men kjenner bare at jeg blir litt paranoid :briller:  Nå krysser jeg av for anonym, så håper jeg dere ikke vet hvem jeg er og hvor jeg bor  :legrine:  :legrine:  :legrine:

Anonymous poster hash: 4ae78...3f5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er tryggere å skrive som anonym. Det er mange gale folk her inne, og folk har blitt stalket. Det sitter folk der ute som samler seg opp all info du legger ut når en skriver med nick, og da kan en fort bli gjenkjent hvis man deler mye personlig

Anonymous poster hash: 86ef3...b50
Skrevet

"Skal du begynne å diskutere kluter/lesbiske/sykdom igjen"

Beklager avsporingen men nå måtte jeg le 😂 Du tok det på kornet!

Anonymous poster hash: 1d643...933

Skrevet

Takk for svar, men kan man samle opp informasjon om samme anonyme bruker da? :P Ja, skal være forsiktig å legge ut tråder med nick :)

Til deg nedenfor (kan ikke dette med sitat) : hahaha, ja huff :D

Skrevet

Takk for svar, men kan man samle opp informasjon om samme anonyme bruker da? :P Ja, skal være forsiktig å legge ut tråder med nick :)

Nei, man kan ikke samle opp om anonym bruker, med mindre man skriver så det er lett å forstå hvilket nick det er

Anonymous poster hash: 86ef3...b50

Skrevet

Kanskje dette er kjempedumme spørsmål... men må spørre likevel  :danse:

Hvorfor har man egentlig et anonymforum? Er det fordi man ikke sikret anonymitet i eget bruker? Kan folk egentlig få tak i opplysninger (eks e-postaddresse, bosted, ip-adresse) på andres brukerprofiler? 

eller 

... er det fordi man bruker ekte profilnavn der man vil svare seriøst i tråder, og kan med anonymprofil tillate seg å svare mer useriøst uten å "tape image" i forhold til seriøse svar/tråder? Eller er det fordi man vil unngå at "nettroll" henger ut samme bruker? 

En annen ting jeg også har latt merke til er at noen ganger kommenterer anonyme  på andres anonyme spørsmål/tråder som om at de vet hvem egentlig skriver! For eksempel kan noen skrive at "Er du ikke ferdig å spørre om det samme nå? " eller "Skal du begynne å diskutere kluter/lesbiske/sykdom igjen..." eller lignende. 

Hva betyr dette? Kan man finne ut hvem som egentlig skriver når man er anonym? ...og  at dette har noe med "anonymnummeret" som kommer etter en post?

eller

....handler det bare om at man ser at det er samme person pga type spørsmål og at historie gjenkjennes? 

Kanskje dette ble litt uforståelige spørsmål, men kjenner bare at jeg blir litt paranoid :briller:  Nå krysser jeg av for anonym, så håper jeg dere ikke vet hvem jeg er og hvor jeg bor  :legrine:  :legrine:  :legrine:

Som du selv er inne på, mange er nok anonyme for å slippe hetsing. Så når de skriver ting som de vet kan provosere "mobberne" her inne, så skriver de heller anonymt. Det er forbausende hvordan noen få her inne synes å "samle" på hva enkeltbrukere (med profilnavn) har sagt her inne.

I tillegg kan det jo være at man kjenner noen her inne, at noen "i den virkelige verden" vet hvem som er bak profilnavnet, og da kan det være greit å være anonym om man vil ta opp et tema som man ikke diskuterer med hvermansen.

Når noen synes å kjenne igjen andre anonyme så kan det være flere grunner til det:

- personen har svar flere ganger i samme tråd, da kan man kjenne igjen anonymkoden, selv om man ikke vet hvilket nick som står bak

- personen som svarer har kanskje en karakteristisk måte å skrive på (samme feilstavinger, grammatiske feil, bestemte ordvalg, andre ting som peker seg ut), slik at man med stor sannsynlighet vet at det er samme person som står bak

- noen ganger er det en kombinasjon med forrige punkt og det at man på det gitte tidspunktet plutselig er dukket opp samme type tråder og/eller samme type svar i andres tråder - ofte er det da snakk om en eller annen som bare er ute etter å provosere, være troll, få oppmerksomhet

- det har dessuten noen ganger her vært bruker(e) som dukker opp med nytt profilnavn og så starter en viss type tråder å dukke opp - disse følger et mønster, de bruker nye nicket og anonmye svar om hverandre, men har man sett vedkommende skrive noen ganger så kjenner man dem fort igjen. Dette gjelder gjerne bruker(e) som er utestengt fra forumet gjentatte ganger. Noen ganger er det syke personer.

Hvor anonym man er bak brukernavnet sitt kommer an på om man noen gang har avslørt navnet til noen som vet hvem man er - enten her eller i det virkelige liv. Noen har også lagt ut så mye informasjon at man kan kjenne igjen noen man kjenner utenom forumet. Da er det greit å være anonym, eller i ha nok vettnett til å ikke legge ut så mye informasjon om seg selv at man kan kjennes igjen.

Selv er jeg nesten alltid anonym siden jeg i begynnelsen av min tid på forumet la ut nok informasjon til at det den gang var en teoretisk mulighet til å bli gjenkjent i det virkelige liv. Litt naiv ;) Jeg innså plutselig at om noen var iherdig (eller gal nok) til å bruke litt energi på det, så kunne de finne ut hvem jeg var. Så etter det har jeg stort sett vært anonym på forumet. Det er også noen her inne som vet hvem jeg er, personer jeg har kommet i kontakt med her inne, og da er det greit å ta opp personlige ting anonymt. Nå er jeg også langvarig syk, og er her så mye at jeg egentlig ikke vil at noen skal vite hvor mye jeg er her ;)

Brukermoderatorene kan når det er nødvendig se hvem som ligger bak anonymkodene - når f.eks. anonym bruker har brutt forumreglene i så stor grad at de må utestenge eller gi en advarsel. Noen ganger hender det også at tema er tatt opp som er mot forumreglene, og i de tilfellene vedkommende trenger hjelp sender moderator personlig melding til riktig bruker om tips om hvor de kan få hjelp.

Anonymous poster hash: 4cf0c...293

Skrevet

Kanskje dette er kjempedumme spørsmål... men må spørre likevel :danse:

eller

En annen ting jeg også har latt merke til er at noen ganger kommenterer anonyme på andres anonyme spørsmål/tråder som om at de vet hvem egentlig skriver! For eksempel kan noen skrive at "Er du ikke ferdig å spørre om det samme nå? " eller "Skal du begynne å diskutere kluter/lesbiske/sykdom igjen..." eller lignende.

Hva betyr dette? Kan man finne ut hvem som egentlig skriver når man er anonym? ...og at dette har noe med "anonymnummeret" som kommer etter en post?

eller

Kanskje dette ble litt uforståelige spørsmål, men kjenner bare at jeg blir litt paranoid :briller: Nå krysser jeg av for anonym, så håper jeg dere ikke vet hvem jeg er og hvor jeg bor :legrine::legrine::legrine:

Jeg blir hetsa pga skrivefeil her inne. Derfor holder jeg meg anonym

Anonymous poster hash: 5d59e...6e0

Skrevet

Du har samme anonymkode i en og samme tråd. Men i en annen tråd får du ny anonymkode som du beholder gjennom hele den tråden. Så slik kan man ikke samle informasjon. Det kan man bare om man kjenner igjen skrivestil osv. - men sikker kan man jo ikke være.

Skrevet

Huff, det skal ikke være lett å være på nett. Takk for alle svar! Er ny her så blir så usikker når det i tråder virker som om at man ikke er anonym likevel, men skjønner hva dere mener. Dersom jeg blir mye her, så skal jeg i alle fall skifte litt på skrivestilen inn i mellom, he he. 

I løpet av den tiden jeg har vært her, har jeg latt merke til mye mobbing inne på trådene :( Det er så unødvendig!

Nå skal jeg se om jeg får samme kode igjen, ho ho  :eeeh:

Skrevet

Huff, det skal ikke være lett å være på nett. Takk for alle svar! Er ny her så blir så usikker når det i tråder virker som om at man ikke er anonym likevel, men skjønner hva dere mener. Dersom jeg blir mye her, så skal jeg i alle fall skifte litt på skrivestilen inn i mellom, he he. 

I løpet av den tiden jeg har vært her, har jeg latt merke til mye mobbing inne på trådene :( Det er så unødvendig!

Nå skal jeg se om jeg får samme kode igjen, ho ho  :eeeh:

Om man har skrevet på pc og så senere svarer i samme tråd med telefon så hender det av og til at anonymkodene kan bli forskjellige - bare så du vet det også ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...