Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #1 Skrevet 2. desember 2015 Hvordan forklarer dere for barna deres hvorfor noen barn er voldsomme og slår i barnehagen? På avdelingen til vår datter er det flere gutter som er ganske voldsomme av seg. Spesielt en får jeg inntrykk av at slår henne hver dag. Forklaringen vi har fått fra barnehagen er at gutter normalt kan være ganske utagerende i forhold til jenter. I tillegg er visstnok enkelte "under oppsyn", men tydeligvis ikke godt nok. Det er 3 voksne på ca 20 barn, det kan da ikke være forsvarlig når det er flere der som trenger ekstra tilsyn?! Så, vi snakket litt om at noen kanskje ikke har det så godt hjemme som gjør at de ikke klarer å være snille i barnehagen. Og noen har sykdommer som gjør at de ikke skjønner hva som er riktig og galt. Hun kom selv frem til at denne gutten ikke har lært å være snill. Men hvordan blir det riktig å forklare dette skikkelig? Jeg vet jo ikke hva problemet til denne gutten er og vil ikke si noe som blir feil. Vi er for øvrig i dialog med barnehagen for å holde vår datter unna denne gutten. Beklager at det ble litt langt. Anonymous poster hash: 99a9b...902
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #2 Skrevet 2. desember 2015 Synes det virker som dere har gitt henne gode forklaringer, men husk samtidig å understreke at det IKKE er greit å slå. Anonymous poster hash: 3cd59...bac
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #3 Skrevet 2. desember 2015 Har en gutt som er " stygg" med de andre barna i bhg. Han har ingen diagnose eller har det vanskelig hjemme . Han har bare ikke lært og kontrollere seg enda, i tillegg til at han er stor og sterk,og blir veldig voldsom , og klare ikke stoppe og tulle selv om de andre får vondt. Han blir lei seg når han får tilsnakk, for de er ikke meningen has og gjør de andre vondt. Men han klare ikke kontrollere seg enda. Ville bare sagt til jenten din at han ikke har lært seg og være snill og grei enda. Anonymous poster hash: 56545...004
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #4 Skrevet 2. desember 2015 Vi har også barn som slår på avdelingen, de ser store og tøffe ut, men er bare tre år, og har nok ikke helt lært å skille mellom alle følelser enda, og de å gi utrykk for dem på en ok måte. De har ikke diagnoser eller spesialoppfølging, men de er plukk bortskjemte og vant med å få viljen sin hjemme. Så når de plutselig får nei, taper i lek eller ikke bare kan ta ting fra andre reagerer de med sinne... Anonymous poster hash: 33004...970
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #5 Skrevet 2. desember 2015 Takk for svar. Vi har selvfølgelig sagt at det ikke er greit, og såvidt jeg har forstått så sier hun det til både han og voksne når det skjer. De ansatte virker for øvrig litt tafatte og gir lite beskjeder til oss, vi har kun hørt det fra vår datter. Jeg aner jo ikke hva som er problemet, men jeg ser stadig at han får kjeft av de ansatte i barnehagen, som han bare ignorerer. I slike tilfeller så lurer jeg også på om åpenhet ofte kan være bedre enn at alt skal være så hemmelig og tabu. Jeg skjønner jo at de ansatte har taushetsplikt, men det blir litt vanskelig for andre voksne både å forklare for barna og å skille mellom hva barna sier som er faktiske hendelser og hva som er overdrivelse. De er så opptatt av mobbing og utestengelse (som jeg for såvidt er veldig enig med), men jeg sier rett og slett til min datter at hun skal prøve å unngå han så mye hun klarer. Jeg ønsker ikke at hun skal lide pga at de voksne ikke passer på godt nok. Anonymous poster hash: 99a9b...902
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #6 Skrevet 2. desember 2015 Vår datter er for øvrig 4 år, mens disse guttene er 5. Da synes jeg det er på tide at de kan kommunisere med ord. Men det er jo tydeligvis vanskelig for voksne også... Anonymous poster hash: 99a9b...902
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #7 Skrevet 2. desember 2015 Mange barn blir fysiske nettopp pga mangel på ord og evnen til å kommunisere hva de vil. Anonymous poster hash: 14343...4a4
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #8 Skrevet 2. desember 2015 jeg syns det er viktig og understreke til min fem åring at ingen er slemme men noen ganger gjør man slemme ting. Akurat som ingen er dumme men man gjør dumme ting noen ganger. Jeg pleier å si hvis hun spør hvorfor noen slår at noen ganger gjør barn dumme ting og at det ikke er alltid så lett å ta riktige valg på hva man skal gjøre men det er jobben til de voksne å lære alle barn å ta riktige valg sånn at man er gode mot hverandre. Anonymous poster hash: ac71d...397
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #9 Skrevet 2. desember 2015 jeg syns det er viktig og understreke til min fem åring at ingen er slemme men noen ganger gjør man slemme ting. Akurat som ingen er dumme men man gjør dumme ting noen ganger. Jeg pleier å si hvis hun spør hvorfor noen slår at noen ganger gjør barn dumme ting og at det ikke er alltid så lett å ta riktige valg på hva man skal gjøre men det er jobben til de voksne å lære alle barn å ta riktige valg sånn at man er gode mot hverandre. Anonymous poster hash: ac71d...397 Takk, det skal jeg prøve å få med Man blir liksom litt satt ut og vet ikke helt hvordan man skal formulere seg når barna spør om vanlige ting. Anonymous poster hash: 99a9b...902
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå