Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #1 Skrevet 2. desember 2015 Jenta vår på 12, 7. klasse, sliter med å få sove på nettene. Hun trenger mye søvn, men har "lakenskrekk". I tillegg har hun begynt å engste seg for all slags, feks for at noen i familien skal bli syke og dø, for at hun ikke er god nok for andre osv. Dette ligger hun og tenker på på kveldene. Det medfører at hun sliter med å stå opp om morgenene, kan få hodeverk, er sur og gretten. Vi er liksom kommet inn i en negativ spiral her. Har vært i kontakt med helsesøster, uten at det har hjulpet noe. Helsesøster er ikke bekymret, mener dette er helt normalt. Derfor kvier jeg meg litt til å kontakte fastlege, vil lege kunne hjelpe oss? Andre som har tips?? Anonymous poster hash: e479e...c2f
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #2 Skrevet 2. desember 2015 Det er helt normalt, mye som skjer i kropp og sinn i den alderen og det er mye som skal tenkes gjennom. Har dere prøvd med lyd, for å slippe tankene? Sette på en CD med rolig musikk eller sette radioen på en kanal med rolig musikk. Jeg har en liten tenker selv og hun er helt avhengig av å sovne til musikk, jeg går inn og skrur den av etter at hun har sovnet. Anonymous poster hash: 902a8...f56
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #3 Skrevet 2. desember 2015 Datteren min var litt sånn, tok lang tid før hun sovnet. Vi startet med å legge bort alt av pc, laptop og Tlf et par timer før legging. Dette førte til at hun var roligere på kvelden. Nå legger hun seg med en bok, leser i 15-20 min, og sovner godt Anonymous poster hash: 739da...d97
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #4 Skrevet 2. desember 2015 Det er helt normalt, mye som skjer i kropp og sinn i den alderen og det er mye som skal tenkes gjennom. Har dere prøvd med lyd, for å slippe tankene? Sette på en CD med rolig musikk eller sette radioen på en kanal med rolig musikk. Jeg har en liten tenker selv og hun er helt avhengig av å sovne til musikk, jeg går inn og skrur den av etter at hun har sovnet. Anonymous poster hash: 902a8...f56 Har foreslått musikk, men hun er negativ til det meste! Kanskje prøve igjen... Takk:)! Anonymous poster hash: e479e...c2f
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #5 Skrevet 2. desember 2015 Det er helt normalt, mye som skjer i kropp og sinn i den alderen og det er mye som skal tenkes gjennom. Har dere prøvd med lyd, for å slippe tankene? Sette på en CD med rolig musikk eller sette radioen på en kanal med rolig musikk. Jeg har en liten tenker selv og hun er helt avhengig av å sovne til musikk, jeg går inn og skrur den av etter at hun har sovnet. Anonymous poster hash: 902a8...f56 Har foreslått musikk, men hun er negativ til det meste! Kanskje prøve igjen... Takk:)! Anonymous poster hash: e479e...c2f Hun har faktisk ikke den luksusen at hun kan velge å være negativ hvis hun ønsker å bli bedre. Hun må prøve forskjellige ting for å finne den ene måten som fungerer for henne. Om det er lydbok, vanlig bok, musikk, rutiner eller ingen skjermer (mobil,tv, iPad) før sengetid, det finner man ikke ut uten å prøve. Google hode søvnrutiner så får su mange gode tips, ingen lege vil heller sette en 12-åring på medisiner uten at alt annet er prøvd heller. Jeg har slitt med insomni hele livet og jeg fikk ikke medisinsk hjelp før jeg var over 20. Da var jeg også gjennom full utredning på Haukeland og lever nå med medisiner og rutiner som fungerer for meg. Det er ikke å anbefale å bruke medisiner, hun må endre holdning. Hun må være villig til å prøve ut de tingene som bevist fungerer for de fleste. Hvis hun trenger å høre det fra legen og ikke deg så er det en ting, men jobben må hun gjøre selv. Anonymous poster hash: f7939...813
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #6 Skrevet 2. desember 2015 Hvordan er helgene? Får hun ligge mye lenger om morgenen da? Mange ungdomer har en naturlig døgnrytme på over 24 timer virker det som. Dermed blir det vansklig å sovne om kvelden og å våkne om morgenen. De jeg kjenner som har klart å gjennomføre å holde på både leggetider og ståopptider i helger og på fridager har blitt mye bedre. Nå er de jeg kjenner som har forsøkt dette litt eldre, ca 16 år, men jeg ville tro at de samme mekanismene kan gjelde for en på 12. I tillegg har det hjpet å ha en rolig tid på 30-60 minutter før leggetid helt uten skjermbruk og med dempel belysning. Personlig har jeg i perioder da jeg bekymret meg for mye, hatt god hjelp av papir og blyant ved sengen. Det å skrive ned hva som plaget meg gjorde det lettere å slippe og da sovnet jeg i stedenfor å fortsette å tenke på dette. Anonymous poster hash: c652b...952
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå