Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #1 Skrevet 2. desember 2015 Mine skal. Jeg har alltid vært opptatt av å lære dem å være tollrante og de kunne gjerne dratt i moske og synagoge også for min del. Mannen min som aldri har likt religion, syns at det er altfor mye toleranse for andres religion og kulturer, så han har jaggu blitt tilhenger av skolegudstjeneste han også. Anonymous poster hash: 24c20...df8
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #2 Skrevet 2. desember 2015 Ja, det skal de. En fin tradisjon synes jeg. Her er det 5.klasse som arrangerer skolegudstjenesten i kirken sammen med presten, og de har i mange uker nå øvd inn rollespill, sanger o.l. som de skal vise frem for hele skolen. Veldig koselig. Jeg er overhodet ikke religiøs, men ingen har vondt av litt "åndelig påfyll" innimellom Anonymous poster hash: 9db16...d55
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #3 Skrevet 2. desember 2015 Haha samme her med både mannen og meg. Han er ateist, men har blitt tilhenger av kristendom som motvekt til islam. Anonymous poster hash: c3403...ca2
Mamma_til_2 Skrevet 2. desember 2015 #4 Skrevet 2. desember 2015 Ja ene skal med skolen andre skal med bhg.
skinnfilla Skrevet 2. desember 2015 #5 Skrevet 2. desember 2015 Ja, det skal de. Ei på skole og ei i Bhg . Bhg er på julevandring i kirka i dag😊
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #6 Skrevet 2. desember 2015 Ja, det er en hyggelig tradisjon og vi er kristene her hjemme. Ikke super religiøse, men nok til at vi føler en tilhørighet og lever livet vårt ( som de fleste andre nordmenn) etter en kristen modell. Anonymous poster hash: cd970...b73
☆☆☆ Skrevet 2. desember 2015 #7 Skrevet 2. desember 2015 Nei, men eldste skal på barnehagegudsteneste. Tvilar på at ho tek skade av det.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #8 Skrevet 2. desember 2015 Nei. Fikk med lapp hjem hvor vi kunne velge mellom gudstjeneste og et annet opplegg de kaller kulturell samling. Mitt barn er 7 år og får velge selv. Jeg fortelle hva som skjer på de ulike stedene og han velger hva han vil. Det er ikke opp til meg å presse han inn i noen religion eller ta slike avgjørelser for han. Iår valgte han kulturell samling. Om han velger kirken neste år er det også helt greit. Anonymous poster hash: 39125...3ab
Chupa chups Skrevet 2. desember 2015 #9 Skrevet 2. desember 2015 Ja, fin tradisjon. Skulle ønske det var større mulighet til å besøke andre religiøse hus også, men vi bor dessverre på usentral plass. Er sterkt imot fritakelse fra sånt. Uvitenhet fører til hat.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #10 Skrevet 2. desember 2015 Nei. Fikk med lapp hjem hvor vi kunne velge mellom gudstjeneste og et annet opplegg de kaller kulturell samling. Mitt barn er 7 år og får velge selv. Jeg fortelle hva som skjer på de ulike stedene og han velger hva han vil. Det er ikke opp til meg å presse han inn i noen religion eller ta slike avgjørelser for han. Iår valgte han kulturell samling. Om han velger kirken neste år er det også helt greit. Anonymous poster hash: 39125...3ab Om det er som på vår skole velger han kirken neste år Her er det bare noen få barn av ateister og jehovas vitne igjen på skolen, alle andre drar til kirken. Muslimer og kristne, folk som er likegyldige og noen buddister, alle sender barna til kirken her, veldig få blir igjen. Har flere barn på skolen, bl.a en førsteklassing, og av 39 førsteklassinger var det bare en elev som ikke skulle i kirken og mammaen hennes er ateist. Er sikkert 10 muslimer i klassen, alle de skulle i kirken... Anonymous poster hash: 9db16...d55
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #11 Skrevet 2. desember 2015 Nei. Fikk med lapp hjem hvor vi kunne velge mellom gudstjeneste og et annet opplegg de kaller kulturell samling. Mitt barn er 7 år og får velge selv. Jeg fortelle hva som skjer på de ulike stedene og han velger hva han vil. Det er ikke opp til meg å presse han inn i noen religion eller ta slike avgjørelser for han. Iår valgte han kulturell samling. Om han velger kirken neste år er det også helt greit. Anonymous poster hash: 39125...3ab Om det er som på vår skole velger han kirken neste år Her er det bare noen få barn av ateister og jehovas vitne igjen på skolen, alle andre drar til kirken. Muslimer og kristne, folk som er likegyldige og noen buddister, alle sender barna til kirken her, veldig få blir igjen. Har flere barn på skolen, bl.a en førsteklassing, og av 39 førsteklassinger var det bare en elev som ikke skulle i kirken og mammaen hennes er ateist. Er sikkert 10 muslimer i klassen, alle de skulle i kirken... Anonymous poster hash: 9db16...d55 Han går i andre nå da. Valgte kulturell samling i 1.klasse også. Da var det en annen gutt også som valgte det. Foreldrene hans er ikke noe som helst, men ikke kristne heller På denne skolen er det 3 muslimer totalt av 550 barn.... og ingen med andre religioner heller (bortsett fra kristne). Er ca 10 av de 550 elevene som har en annen etnisk opprinnelse... litt trist egentlig. Så de fleste som velger kulturell samling her er norske elever med foreldre som ikke er kristne eller som lar barna velge selv. Anonymous poster hash: 39125...3ab
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #12 Skrevet 2. desember 2015 Er ikke troende familie. Men sender barna i skolegudtjenest for å ta vare på våre tradisjoner, og på grunn alle muslimene som har kommet til landet. Vi vurderer også å gå i kirken på julaften. 😄 Anonymous poster hash: dc063...cfd
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #13 Skrevet 2. desember 2015 Vår eldste skal på krybbevandring med barnehagen. Vi er muslimer. Anonymous poster hash: f6287...96f
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #14 Skrevet 2. desember 2015 Ja, hvis det er det så skal hun. Anonymous poster hash: 2616b...da7
Miljøterrorpeuten Skrevet 2. desember 2015 #15 Skrevet 2. desember 2015 Syntes selv ALDRI det var gøy eller koselig å sitte i kirken på julegudstjeneste hvert år gjennom barne og ungdomsskolen, så skjønner ikke hvorfor jeg skal videreføre den tradisjonen.Ikke er vi kristne heller...
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 2. desember 2015 #16 Skrevet 2. desember 2015 Begge mine skal i kirken.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #17 Skrevet 2. desember 2015 Aner ikke. Vet ikke om skolen skal ha julegudstjeneste, de hadde ikke i fjor. Men jeg skal, som lærer. 😉 Vgs har julegudstjeneste, hvert år. Som regel smekk full kirke. Anonymous poster hash: 8eda5...e8c
n74 Skrevet 2. desember 2015 #18 Skrevet 2. desember 2015 Haha samme her med både mannen og meg. Han er ateist, men har blitt tilhenger av kristendom som motvekt til islam. Anonymous poster hash: c3403...ca2 Dette er jo rett og slett rasistisk! Omfavner kristendommen fordi man ikke liker det fremmede... Som ikke troende mener jeg man skal stå i mot all religion. Men det betyr ikke at barn ikke skal lære om religion, det har tross alt en viktig plass både historisk og i samtiden. Man må kunne om religion for å skjønne hvordan verden er satt sammen i dag, med tanke på alle krigene. Og ikke tro at islam er den eneste religionen som skaper krig. Kristendommen har og sin viktige rolle, feks hvorfor amerikanerne støtter Israels okkupasjon av Palestina. Det har en religiøs forklaring, fra et kristent ståsted.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #19 Skrevet 2. desember 2015 Haha samme her med både mannen og meg. Han er ateist, men har blitt tilhenger av kristendom som motvekt til islam. Anonymous poster hash: c3403...ca2 Dette er jo rett og slett rasistisk! Omfavner kristendommen fordi man ikke liker det fremmede... Som ikke troende mener jeg man skal stå i mot all religion. Men det betyr ikke at barn ikke skal lære om religion, det har tross alt en viktig plass både historisk og i samtiden. Man må kunne om religion for å skjønne hvordan verden er satt sammen i dag, med tanke på alle krigene. Og ikke tro at islam er den eneste religionen som skaper krig. Kristendommen har og sin viktige rolle, feks hvorfor amerikanerne støtter Israels okkupasjon av Palestina. Det har en religiøs forklaring, fra et kristent ståsted. Langt ifra. Hva har religion med rase å gjøre? Dessuten er ikke poenget at han har så mye imot islam, men at han mener kristendommen skal fortsette å være den religionen som står sterkest i Norge, ettersom den er en viktig del av vår kultur. Det er ingen lov som sier at man må være mot religion bare fordi man ikke er religiøs selv. Anonymous poster hash: c3403...ca2
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #20 Skrevet 2. desember 2015 Nei, vi fikk valget, og lot det være opp til ham siden ingen av oss foreldre er kristne. Han valgte da den kulturelle samlingen i år. Jeg er litt spent på hva det egentlig innebærer og hvor mange som skal dit. Vi føler oss litt rebelske, hehe. Hvis han vil, kan han ombestemme seg neste år, da, vi lar det være opp til ham. Anonymous poster hash: a8a0d...cf4
Iiiiik Skrevet 2. desember 2015 #21 Skrevet 2. desember 2015 Ja, det skal de. Barna våre er ikke døpt, jeg er humanetiker, men det er klart det er viktig for dem å lære om kristendommen allikevel. Ser en annen lenger opp i tråden lar en 2. klassing velge selv, det er ikke aktuelt for meg. Jeg mener at så små barn ikke skal kunne velge hva som er "kulest" en sånn dag, jeg er bedre i stand til å vurdere hva de trenger å lære og erfare.
Askepotten Skrevet 2. desember 2015 #22 Skrevet 2. desember 2015 Nei. Fikk med lapp hjem hvor vi kunne velge mellom gudstjeneste og et annet opplegg de kaller kulturell samling. Mitt barn er 7 år og får velge selv. Jeg fortelle hva som skjer på de ulike stedene og han velger hva han vil. Det er ikke opp til meg å presse han inn i noen religion eller ta slike avgjørelser for han. Iår valgte han kulturell samling. Om han velger kirken neste år er det også helt greit. Anonymous poster hash: 39125...3ab Herregud....får 7 åringen bestemme det meste i huset?
Serepta Skrevet 2. desember 2015 #23 Skrevet 2. desember 2015 Ja det skal de. Begge har også besøkt både moské og synagoge med skolen. Viktig å lære om ulike religioner for å selv kunne ta et valg synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #24 Skrevet 2. desember 2015 Selvfølgelig. Vi er ikke religiøse, men viktig å lære om ulike religioner. At en 7 åring får bestemme dette selv er bare for dumt. Anonymous poster hash: be4e6...288
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2015 #25 Skrevet 2. desember 2015 Her fikk 7-åringen velge om hun ville i kirken eller være på skolen på en såkalt kulturell samling. Hun valgte kirken. Helst ville hun vært med på begge delene. Hun går på en skole som består av veldig mange forskjellige nasjoner og religioner, og hun er veldig nysgjerrig på de andre religionene. Hvorfor kan ikke en 7-åring være i stand til å ta et eget valg? Vi snakker mye om de ulike religionene hjemme, ingen av oss er troende. Anonymous poster hash: 22d0b...ec6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå