Gå til innhold

Omvendt julekalender.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min fikk med seg et skriv hjem fra skolen i dag om at i år så skal de ha omvendt julekalender.

I steden for å få skal de gi. De skal hver dag se en film fra sos barnebyer og blir oppfordret til å tjene penger hjemme ( en symbolsk sum) som de skal ta med seg i en konvolutt til skolen også blir pengene sendt til sos barnebyer.

Tanken er god og vi har råd til det, men syns det er en dårlig ide! Er ikke alle familier som har råd til det! Og hva er en symbolsk sum? 5, 20, 50, 200 kr?

Anonymous poster hash: 47366...a52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har skolen til mitt barn også. Det var ganske lite informasjon på skrivet syns jeg egentlig. Men samtidig - konvolutten er helt stengt for innsyn. Ingen vet hva dere gir og da er det jo kun opp til deg selv om en symbolsk sum er tre kroner eller 500 kr.

Skrevet

Her har det fungert veldig greit fordi gaven er anonym

Barna putter pengene de har tjent i en hvit konvolutt og limer igjen, alle konvoluttene blir samlet inn i en eske også åpner læreren konvoluttene og teller pengene. Så får barna vite den totale summen. Ingen vet hvem som har gitt 20 kr og hvem som har gitt 200 kr.

Anonymous poster hash: e1f72...6a6
Skrevet

Super flott ide. Barna kan lære seg at desember ikke bare handler om å få. Å kunne gi er verdifullt. En symbolsk sum kan være en mynt eller to...viktigste er å bevisstgjøre barna.

Symbolsk sum er hverken 100 eller 200...

Skrevet

Supert tiltak!!

Anonymous poster hash: 5d817...727

Skrevet

Sånne ting er jeg også imot.

Jeg har 4 barn selv, så når skolen har aksjonskveld og det er lagt opp til at man skal kjøpe barnas kunst for minst 50 kr i fire forskjellige klasserom, i tillegg til salg av lodd, salg av pølser, salg av kaker og saft, da blir det mye penger for meg...

Men en anonym omvendt julekalender hvor barna gir penger anonymt i en gjenklistret hvit konvolutt kan alle gi etter evne og det er et fint tiltak.

I fjor fikk sønnen min noen tiere av meg også gjorde han en jobb for bestemor også og fikk en 50-lapp av henne som han puttet i konvolutten. Så lenge det er anonymt er det ingen som vet hvem som gir hva og det ikke er noe krav om minstesum er det greit synes jeg.

Anonymous poster hash: e1f72...6a6

Skrevet

Vi har også omvendt julekalender, og det fungerer fint. Det er anonymt. Ingen vet om du har lagt 3 kr eller 100 i konvolutten.

Anonymous poster hash: 098fd...905

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...