Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #1 Skrevet 1. desember 2015 Dersom vi sier opp leiekontrakten med leieboer grunnet gjentagende forsinket innbetaling av husleie, mer skader på leilighet enn vanlig slitasje osv, kan leieboer da nekte å flytte ut og faktisk få medhold også? Anonymous poster hash: 90511...b58
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #2 Skrevet 1. desember 2015 Dersom vi sier opp leiekontrakten med leieboer grunnet gjentagende forsinket innbetaling av husleie, mer skader på leilighet enn vanlig slitasje osv, kan leieboer da nekte å flytte ut og faktisk få medhold også? Anonymous poster hash: 90511...b58 Ja, det tror jeg. Leieboer har godt vern. Hva slags skader er det snakk om da? Anonymous poster hash: 94738...f53
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #3 Skrevet 1. desember 2015 Dersom vi sier opp leiekontrakten med leieboer grunnet gjentagende forsinket innbetaling av husleie, mer skader på leilighet enn vanlig slitasje osv, kan leieboer da nekte å flytte ut og faktisk få medhold også? Anonymous poster hash: 90511...b58 Ja, det tror jeg. Leieboer har godt vern. Hva slags skader er det snakk om da? Anonymous poster hash: 94738...f53 Flere, jeg vil helst ikke gå i detaljer. Men utleier må da også ha noen rettigheter? Husleien har ikke vært innbetalt til rett tid mer enn to ganger på over ett år ... HI Anonymous poster hash: 90511...b58
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #4 Skrevet 1. desember 2015 Bruk begrunnelsen at dere skal bruke den selv. Da kan du si de opp Anonymous poster hash: 836ab...d42
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #5 Skrevet 1. desember 2015 Bruk begrunnelsen at dere skal bruke den selv. Da kan du si de opp Anonymous poster hash: 836ab...d42 Men da må man faktisk bruke den selv, og kan ikke leie den ut igjen Anonymous poster hash: 94738...f53
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #6 Skrevet 1. desember 2015 Dersom vi sier opp leiekontrakten med leieboer grunnet gjentagende forsinket innbetaling av husleie, mer skader på leilighet enn vanlig slitasje osv, kan leieboer da nekte å flytte ut og faktisk få medhold også? Anonymous poster hash: 90511...b58 Ja, det tror jeg. Leieboer har godt vern. Hva slags skader er det snakk om da? Anonymous poster hash: 94738...f53 Flere, jeg vil helst ikke gå i detaljer. Men utleier må da også ha noen rettigheter? Husleien har ikke vært innbetalt til rett tid mer enn to ganger på over ett år ... HI Anonymous poster hash: 90511...b58 Hvor seint ute er han med husleien da? Anonymous poster hash: 94738...f53
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #7 Skrevet 1. desember 2015 Å bli kvitt en leieboer er nesten umulig. Anonymous poster hash: 5871e...dfa
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #8 Skrevet 1. desember 2015 Dersom vi sier opp leiekontrakten med leieboer grunnet gjentagende forsinket innbetaling av husleie, mer skader på leilighet enn vanlig slitasje osv, kan leieboer da nekte å flytte ut og faktisk få medhold også? Anonymous poster hash: 90511...b58 Ja, det tror jeg. Leieboer har godt vern. Hva slags skader er det snakk om da? Anonymous poster hash: 94738...f53 Flere, jeg vil helst ikke gå i detaljer. Men utleier må da også ha noen rettigheter? Husleien har ikke vært innbetalt til rett tid mer enn to ganger på over ett år ... HI Anonymous poster hash: 90511...b58 Hvor seint ute er han med husleien da? Anonymous poster hash: 94738...f53 Som regel 10-15 dager. Denne gangen kom siste rest 28 dager for sent. HI Anonymous poster hash: 90511...b58
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #9 Skrevet 1. desember 2015 Leietaker har ekstremt sterke rettigheter. Jeg er litt usikker på om du kan bruke dette som begrunnelse. Du har jo tross alt fått pengene til slutt. Det er veldig vanskelig å bli kvitt leietakere.. De kan i praksis bli boende der lenge etter at du har sagt dem opp, for hva skal du gjøre? Du kan faktisk ikke med loven i hånda kaste de ut på egen hånd! Det er det namsmannen som må gjøre og det er en lang prosess. Jeg ville dermed hatt en vanntett begrunnelse på oppsigelsen slik at det er lettere å få dem ut via de rette innstansene om det trengs. Bare vær forberedt på at det kan koste dere en del. Jeg ville ha tatt kontakt med huseiernes landsforbund og fått hjelp. Om du ikke er medlem, meld deg inn med en gang! Anonymous poster hash: e4778...fec
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #10 Skrevet 1. desember 2015 Har dere gitt skriftlige advarsler? Hva står i kontrakten? Ville sjekket med Huseiernes landsforbund slik som #9 sier. Anonymous poster hash: f54c6...6fb
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #11 Skrevet 1. desember 2015 Har dere gitt skriftlige advarsler? Hva står i kontrakten? Ville sjekket med Huseiernes landsforbund slik som #9 sier. Anonymous poster hash: f54c6...6fb Ja, om flere punkt. Kontrakten er brutt på flere områder, og leieboer har signert advarsel der det bl.a. står at om ikke husleien blir betalt presist nå, blir det oppsigelse. Husleien er ikke kommet og vi er drittlei! HI Anonymous poster hash: 90511...b58
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #12 Skrevet 1. desember 2015 Du stiller nok sterkere om du gir leietaker skriftlig advarsel et par ganger før du sier dem opp. Vis til kontrakten og vis til det at husleien ikke betales i tide. Vis til kontrakten hvor det står at slitasje/ødeleggelser ut over normal slitasje må dekkes av leietaker selv. Så ber du om at husleien heretter betales presis til avtalt tidspunkt. Og du gir leietaker om å utbedre skader på leiligheten innen en rimelig dato. Setter du f.eks. to måneder frem i tid så kan du ev. også neste måned klage på at leietaker ikke betaler til riktig tid. Da har du bevis for at kontrakten ikke overholdes av utleier og du kan vise til at du gjentatte ganger har gitt leietaker en sjanse om å rydde opp. Når du etter det sier leietaker opp, kan du gjøre det med henvisning til at leietaker har brutt kontrakten og ikke rydder opp i betalinger og reparasjoner innen rimelig tid. Da mener jeg en oppsigelse skal være grei å få gjennom. Men du bør som andre sier, sjekke det opp med Huseiernes landsforbund. Hvis leietaker nekter å flytte bør du ta saken til Husleietvistutvalget (eller Forbrukerrådet... avhengig av hvor i landet du bor). Om leietaker slutter å betale leie så blir egentlig prosessen den samme, du må gi leietaker en sjanse å rydde opp, gjør h*n det ikke så kan du be namsmannen kaste ut. Men det kan ta lang tid før det blir reelt. Om leietaker har barn kan det også være noe vanskeligere. Men dokumenter at du gir leietaker noen advarsler, og skriv ut alle husleiene som er betalt for sent. Anonymous poster hash: 558b4...771
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #13 Skrevet 1. desember 2015 Ja, om flere punkt. Kontrakten er brutt på flere områder, og leieboer har signert advarsel der det bl.a. står at om ikke husleien blir betalt presist nå, blir det oppsigelse. Husleien er ikke kommet og vi er drittlei! HI Anonymous poster hash: 90511...b58 Da bør det trolig gå greit - men sjekk først med Husleieloven og Huseiernes landsforbund, det er viktig å gjøre det helt korrekt slik at leietaker ikke kan stoppe prosessen pga. en formalfeil fra deres side. Anonymous poster hash: 558b4...771
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #14 Skrevet 1. desember 2015 Dette peset hadde ikke jeg giddi. Sagt bare at vi trenger leiligheten selv nå. Omså det er løgn. Who cares.. Anonymous poster hash: f1e70...3cb
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #15 Skrevet 1. desember 2015 Jeg har en bekjent som prøvde i to år å få kastet ut en leieboer som ikke betalte husleien i det hele tatt... Så tror dessverre det er vanskelig å få kastet ut en leieboer som faktisk betaler (om enn litt sent)... Og depositum skal jo dekke skader på leiligheten dersom det viser seg at det er skader når han/hun flytter ut. Som noen andre skrev over her så er det iallefall lurt å ha sendt skriftlig advarsel før du går videre med det. Anonymous poster hash: 19d63...8c6
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #16 Skrevet 1. desember 2015 Dette peset hadde ikke jeg giddi. Sagt bare at vi trenger leiligheten selv nå. Omså det er løgn. Who cares.. Anonymous poster hash: f1e70...3cb Da har du ikke lov til å leie den ut igjen inntil det er gått en viss periode Anonymous poster hash: 94738...f53
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #17 Skrevet 1. desember 2015 Ja, det kan du. Har vært gjennom det samme selv. Du må sende en oppsigelse med begrunnelse (vesentlig mislighold av husleie er gyldig oppsigelse). Dersom leieboeren ikke betaler, kan du etter 14 dager sende et varsel om tvangsfravikelse med en frist for å betale. Betaler vedkomne ikke, sender du begjæring om fraværende av eiendommen, og namsmannen kommer og fysisk fjerner personen og bytter lås på døra. Det tryggeste du gjør nå, er å sende oppsigelse. Synd det er 1 desember, da vil den regnes fra 1 januar. Du er altså kvitt leieboeren 1 april. Dersom leieboeren ikke flytter ut etter at oppsigelsetiden har gått ut, kan du kontakte namsmannen og få han kastet ut. Alt dette blir veldig mye enklere dersom du har en vanntett kontrakt (standarkontrakter som ligger på nettet, feks huseierenes landsforbund er veldig god. I den står det at leieboer godtar utkastelse ved bla mislighold av husleie). Mange tror at de ikke kan bli kastet ut hvis de har barn Osv, men dette stemmer altså ikke. Ta kontakt med namsmannen, de er veldig greie og forholde seg til. Veldig dumt å ta loven i egne hender, da kan du fort gjøre feil, og risikere at de blir boende lenger. Endelig kvitt min leieboer fra h... Anonymous poster hash: 4796a...d45
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #18 Skrevet 1. desember 2015 Bare å si opp kontrakten, det. Problemet er at man ikke har lov til å sette noen på gata. Men alle kan si opp leietaker. Loven sier vel 3 eller 1 mnd gjensidig oppsigelse. Mangel på innbetalt leie kan du vel ta på inkasso eller noe? Anonymous poster hash: b3b20...5a9
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #19 Skrevet 1. desember 2015 Bare å si opp kontrakten, det. Problemet er at man ikke har lov til å sette noen på gata. Men alle kan si opp leietaker. Loven sier vel 3 eller 1 mnd gjensidig oppsigelse. Mangel på innbetalt leie kan du vel ta på inkasso eller noe? Anonymous poster hash: b3b20...5a9 Hva skjer da hvis leietaker ikke har noe sted å dra? Kan de bli boende til evig tid? Anonymous poster hash: a39ed...3e1
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #20 Skrevet 1. desember 2015 Bare å si opp kontrakten, det. Problemet er at man ikke har lov til å sette noen på gata. Men alle kan si opp leietaker. Loven sier vel 3 eller 1 mnd gjensidig oppsigelse. Mangel på innbetalt leie kan du vel ta på inkasso eller noe?Anonymous poster hash: b3b20...5a9 Selvfølgelig kan man det. Det er da ikke huseiere ansvar. Anonymous poster hash: 4796a...d45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå