Gå til innhold

mat spørsmål baby 4, 5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen vår har begynt å spise grøt, dette liker hun godt, og helsestasjonen sa vi nå skal begynne å gi grønnsaker.

Vi har prøvd flere, men resultatet er slik

potet-liker ikke, alt kommer ut igjen

gulrot- liker ikke

brokkoli-liker ikke

blomkål liker ikke

Tenkte i går at hun kunne prøve å smake vår mat, vi spise mye indisk (selvfølgelig ikke chilli)

moste litt ris,linser og blomkål i litt karrysaus på talerkenen og ga henne en skje, hun slukte det, og lå lenge å slikket seg rundt munnen etterpå.

Er det trygt å gi henne moste grønnsaker i karry saus? (ikke sterkt, og inneholder ikke meieriprodukter eller mel)

førstegangsmamma, så vet ikke dette..

Anonymous poster hash: 0ab41...748
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at så lenge jeg tilsatte en god spiseskje usaltet meierismør i babymaten så gikk alt ned på høykant! Du kan jo prøve moste grønnsaker med det?

Tenker karri kanskje blir litt sterkt for en så liten mage?

Anonymous poster hash: 3286b...1e7

Skrevet

Min erfaring er at så lenge jeg tilsatte en god spiseskje usaltet meierismør i babymaten så gikk alt ned på høykant! Du kan jo prøve moste grønnsaker med det?

Tenker karri kanskje blir litt sterkt for en så liten mage?

Anonymous poster hash: 3286b...1e7

jeg har forsøkt usaltet meierismør..

HI 

Skrevet

Her ble erfaringen at potet og gulrot hver for seg var pyton, men mikset 50/50 med litt smør var kjempe suksess. Godt med veske. Har du prøvd det?

Skrevet

Nå må baby få smake forskjellige ting 14 ganger før man vet om de liker det eller ikke da. Har du ikke introdusert mye forskjellig på 2 uker?

Babyen rekker jo ikke bli kjent med en smak.

Anonymous poster hash: b90b1...b2a

Skrevet

Her ble erfaringen at potet og gulrot hver for seg var pyton, men mikset 50/50 med litt smør var kjempe suksess. Godt med veske. Har du prøvd det?

har prøvd begge hver for seg og sammen :)

HI

Skrevet

Nå må baby få smake forskjellige ting 14 ganger før man vet om de liker det eller ikke da. Har du ikke introdusert mye forskjellig på 2 uker?

Babyen rekker jo ikke bli kjent med en smak.

Anonymous poster hash: b90b1...b2a

Dette sa ikke helsestasjonen noe om...

HI

Skrevet

Bare gi litt og litt hver dag selv om det blir spyttet ut. Er som en over sier at man mange små må smake på nye ting MANGE ganger. Min var sånn, det løsnet til slutt :)

Anonymous poster hash: e454b...c01

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det burde gå 10 dager mellom hver nye matvare. Dette for å se om de reagerer på noe. Jeg har blandet grønnsakene med morsmelk i begynnelsen

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det burde gå 10 dager mellom hver nye matvare. Dette for å se om de reagerer på noe. Jeg har blandet grønnsakene med morsmelk i begynnelsen

Åhhh, dette viste jeg ikke. Fikk beskjed av helsesøster at der er mellom 4-6 mnd babyen er mest åpen for nye smaker, og at det var viktig at jeg ga forskjellig. Fikk også beskjed om å blande med litt morsmelkerstatning..

Da prøver jeg litt til, og med en og en ting :)

Takk damer :)

HI

Skrevet

Min elsker tomatsaus. Kok saus som du krydrer med litt forskjellig og fryser ned i terninger. Tin et par terninger og bland med grønnsakene du prøver. Husk å variere krydderet i sausen slik at de ikke kjører seg fast på en smak.

Etterhvert hadde jeg litt rømme i sausen også.

Anonymous poster hash: 54254...a1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...