Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #1 Skrevet 1. desember 2015 jeg har helt panikk her jeg sitter.... Har spist roastbeef i godt over to uker nå - hver eneste dag!!! Har kun lest på nettet at jeg må holde meg unna spekepølser og fenalår. Men nå leser jeg at roastbeef bare er kokt på 56 grader, så de anbefaler ikke gravide å spise dette!! Hva har jeg gjort?! Kan jeg ha skadet babyen min? Hvordan kan jeg finne det ut? Sitter bare her å gråter nå 😭😭 Anonymous poster hash: fca55...604
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #2 Skrevet 1. desember 2015 Ro ned, pust og slapp av. Sannsynligheten er minimal for at du skal ha fått i deg noe smitte som kan gjøre noe skade. Men fordi det er en mini-mini-risk så står altså anbefalingene der. Det er ikke slik at roastbiff er farlig i seg selv, men fordi det er behandlet på såpass lav varme så er det en teoretisk mulighet for å få i seg smitte. Heldigvis er norsk kjøtt i utgangspunktet svært rent og lite problemer med sykdom/smitte, så risikoen er liten. Du kan ikke endre det du har spist, men du kan holde deg unna det resten av svangerskapet. Slapp av! Anonymous poster hash: 8e255...da7
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #3 Skrevet 1. desember 2015 Jeg skal spise mine egne vinterstøvletter hvis roastbiffen har skadet babyen din. Det går nok fint, bare ikke spis det i reste av svangerskapet. Du kan et. teste deg for toxoplasmose - særlig hvis du allerede er testet i svangerkapet og funnet negativ, for i så fall er det nå du har fått det. Men hvis ikke ville jeg bare slappet helt av. Anonymous poster hash: 0df16...866
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #4 Skrevet 1. desember 2015 Har vært gravid tidligere og har hatt katt hele livet mitt - så legen tror jeg allerede har hatt det. Men skal til legen i neste uke, så skal be om blodprøve! Håper dere har rett, tror panikken virkelig slo meg når jeg søkte det opp. Synd de ikke har skrevet mere om det på nettet, for roastbeef har nemlig ikke stått noen av sidene jeg har lest på. Det er jo nemlig ikke rått... Men nå har jeg lært noe nytt, og roastbeefen er kastet! Anonymous poster hash: fca55...604
Catriina27 Skrevet 1. desember 2015 #5 Skrevet 1. desember 2015 Roastbeef pleier å være rosa i midten, det er da selvsagt at det da ikke er gjennomstekt. At man kun skal spise gjennomstekt kjøtt står på alle sider som omhandler graviditet og mat. Når det er sagt så tror jeg neppe at det har gjort skade, men hold deg unna resten av graviditeten.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #6 Skrevet 1. desember 2015 Vet hvordan du føler deg! Jeg spiste spekkepølse hver dag til jeg hadde 3 uker igjen av svangerskapet! Hadde tydeligvis oversett det når jeg leste om mat gravide ikke skulle spise, og var en venninne som sa det til meg.. Men gikk bra da! Anonymous poster hash: 4750a...fa7
februarprins2013 Skrevet 1. desember 2015 #7 Skrevet 1. desember 2015 jeg spiste det gjennom hele svangerskapet, skal ikke spises,men det visste jeg ikke før etter jeg hadde fått, Går sikkert veldig bra,men forstår følelsen
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2015 #8 Skrevet 1. desember 2015 Bra jeg ikke er den eneste som har vært litt rask på gjennomlesningen :-) trodde ikke det var så mye man måtte holde seg unna. Jeg har alltid hørt at rått kjøtt skal man holde seg unna - noe som er helt i orden. Roastbeef er jo ikke rått tenkte jeg. Typisk. Hehe. Min mor spiste fenalår (i skiver) hver eneste dag i graviditeten (5 år siden!) og hun har friske barn, så håper jeg er like heldig. Men skal ikke ta sjansen på å spise det mere nå. Holder meg til annet kjøttpålegg da Anonymous poster hash: fca55...604
Plutselig_gravid Skrevet 1. desember 2015 #9 Skrevet 1. desember 2015 Sjansen er ekstremt liten for at du har skadet babyen. I løpet av mine fire barn, har hverken lege eller jordmor kommet med forbudsliste over hva man ikke skal spise. (Det eneste som er blitt nevnt er rått kjøtt når man er i sydenland, og upasteuriserte oster o.l.) Det har jeg funnet selv på nett. Den har blitt lengre for hvert barn for å si det sånn. På programmet "jordmødrene" satt en gravid jordmor og spiste skiver med salami. Og jeg ble servert salamiskiver på obsen Det går nok bra, men jeg kjenner til følelsen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå