Gå til innhold

Hva synes dere om kvinner som tar av hijab?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Plagg over hodet må ikke bety undertrykkelse. I min kommune er det ei bosnisk kvinne som ikke hadde på hijab da de kom men hun tok det på etter noen år. Ingen i hennes familie brukte hijab. De var heller ikke fornøyd med at hun gjorde det. Mannen var ikke så interessert i at gun skal ha på hijab. Hun gjorde det av egen fei vilje. Når det er sagt så er hun også ei sterk kvinne,med høyere utdannelse. Mannen hennes også.

 

Anonymous poster hash: 86daf...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott dersom det er kvinnens eget valg og ønske. Tragisk dersom det skjer som resultat av press fra fremmedfryktende idioter.

 

Hvor mange av dere som mener det er kvinnenedtrykkende har tatt mannens navn? For tradisjonen med at kvinner tar mannens navn er jo den mest nedtrykkende tradisjonen der er. Der får mannen sette sitt stempel så hardt på kvinnen at han overtar navnet hennes og erstatter det med sitt eget. Snakk om "jeg eier denne kvinnen og ingen skal få ytre hennes egentlige navn lengre!" Huleboermentalitet.... kvinner i Midtøsten bytter ikke navn når de gifter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huleboermentalitet.... kvinner i Midtøsten bytter ikke navn når de gifter seg.

Men de har ikke de samme rettigheter som mennene. Men det er ikke så viktig for deg?

 

Anonymous poster hash: 80c35...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som er muslimsk og bruker hijab.

Da de var nyinnflyttet inviterte hun til mammakveld, og da gikk hun uten hijab. Vi spurte litt rundt dette og hun forklarte at dette var noe hun valgte selv. Mannen hennes syns egentlig hun kunne gå uten, for han syns hun har så fint hår ;)

Men dette ønsket hun selv. Hun er en høyt utdannet kvinne og har bein i nesa. Hun ville aldri latt en mann kue henne.

 

Hennes barn er med i kirken i julen, hun sender faktisk julekort til alle familiene i klassen, og de flyr rundt med julenisseluer på juleavslutningene ;)

Det eneste vi merker til at de er muslimske er at hun bruker hijab og at de ikke spiser svin..

 

Jeg tenker egentlig ikke over hva andre har på hodet, men har lagt merke til at hvis man er mørk så tror folk automatisk at man er muslim. Jeg og en norsk mor har alopecia. Da det sto på som verst fikk jeg kommentarer på om jeg hadde konvertert hvis jeg hadde et skaut på meg (Jeg er adoptert fra Asia), men det opplevde aldri den norske dama.

 

Syns folk skal få bruke det hodeplagget de vil. Hadde noen krevd at jeg gikk uten skaut sånn at alle kunne sett de tynne hårtustene mine ville jeg heller gått med lue. Selv i juli.

Om muslimske kvinner velger å ta av hijaben får det være opp til dem. Det påvirker ikke meg eller mitt liv, derfor legger jeg meg heller ikke borti det.

Niqab og burka syns jeg derimot blir litt feil..

 

Anonymous poster hash: 1b022...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott dersom det er kvinnens eget valg og ønske. Tragisk dersom det skjer som resultat av press fra fremmedfryktende idioter.

 

Hvor mange av dere som mener det er kvinnenedtrykkende har tatt mannens navn? For tradisjonen med at kvinner tar mannens navn er jo den mest nedtrykkende tradisjonen der er. Der får mannen sette sitt stempel så hardt på kvinnen at han overtar navnet hennes og erstatter det med sitt eget. Snakk om "jeg eier denne kvinnen og ingen skal få ytre hennes egentlige navn lengre!" Huleboermentalitet.... kvinner i Midtøsten bytter ikke navn når de gifter seg.

Dette er jeg ikke sikker på er rett, mulig en del beholder pikenavnet på papiret, men i dagligtale refereres de til så mye forskjellig. Som "Muhammeds kone" eller når de får sin første sønn, som for.eks. heter Ahmed; "UmAhmed" blir da fornavnet deres. Mor til Ahmed altså. Samme med fedrene, de blir hetende "AbuAhmed" - far til Ahmed. Så sånn sett går det jo begge veier, men jeg synes likevel det er trist å skulle miste fornavnet man har hatt hele livet...

 

Anonymous poster hash: 020c4...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vell an på hvordan det fjøres. De fleste som bruker hijab tar den nok av og på flere ganger om dagen uansett men den kan sikkert tas av både sensuelt, slik at det kan fungere bra i strippesammen heng, og dramatisk, for å vise politisk ståsted eller protest.



Anonymous poster hash: f3dd9...712
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme for meg om folk bruker hijab, caps, skaut, rare luer osv. MEN de må jo regne med at man får et ekstra blikk om det er noe som er litt uvant å ha på hodet.

 

Å dekke til ansiktet er derimot en annen sak. Enten det er med religiøse plagg eller andre plagg. Er det svinkaldt, så er det jo greit å dekke seg til i ansiktet ute - og da mener jeg ute når man skal være ute over lengre tid.



Anonymous poster hash: c2e65...81c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som er muslimsk og bruker hijab.

Da de var nyinnflyttet inviterte hun til mammakveld, og da gikk hun uten hijab. Vi spurte litt rundt dette og hun forklarte at dette var noe hun valgte selv. Mannen hennes syns egentlig hun kunne gå uten, for han syns hun har så fint hår ;)

Men dette ønsket hun selv. Hun er en høyt utdannet kvinne og har bein i nesa. Hun ville aldri latt en mann kue henne.

 

Hennes barn er med i kirken i julen, hun sender faktisk julekort til alle familiene i klassen, og de flyr rundt med julenisseluer på juleavslutningene ;)

Det eneste vi merker til at de er muslimske er at hun bruker hijab og at de ikke spiser svin..

 

Jeg tenker egentlig ikke over hva andre har på hodet, men har lagt merke til at hvis man er mørk så tror folk automatisk at man er muslim. Jeg og en norsk mor har alopecia. Da det sto på som verst fikk jeg kommentarer på om jeg hadde konvertert hvis jeg hadde et skaut på meg (Jeg er adoptert fra Asia), men det opplevde aldri den norske dama.

 

Syns folk skal få bruke det hodeplagget de vil. Hadde noen krevd at jeg gikk uten skaut sånn at alle kunne sett de tynne hårtustene mine ville jeg heller gått med lue. Selv i juli.

Om muslimske kvinner velger å ta av hijaben får det være opp til dem. Det påvirker ikke meg eller mitt liv, derfor legger jeg meg heller ikke borti det.

Niqab og burka syns jeg derimot blir litt feil..

 

Anonymous poster hash: 1b022...521

Hvis det var en mammakveld hos henne var det vel ingen andre menn til stedet enn mannen hennes? Hijab brukes ikke hjemme eller om det bare er kvinner eller menn man er i familie med til stedet ;)

 

Anonymous poster hash: 44ae1...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab er ikke bare et stykk bomull, men et symbol for kvinneundertrykkelse og må derfor fjernes. Jada, noen ønsker å ha den på selv, men det forandrer ikke faktumet at symbolet er at noe som utfordrer en manns begjær (håret) skal tildekkes. Beklager, men alle mannfolk skal oppføre seg uansett, det er ikke kvinners ansvar at menn behersker sine lyster.

 

I grunn og bunn er hijab kun 1 ting, og det er kontroll over kvinners seksualitet.



Anonymous poster hash: ebb81...211
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et religiøst påbud, eller er det frivillig kulturelt plagg?

 

Om det er en religiøs plikt, så må de jo hå med det. At det da tyder på at de mangler en skrue eller to i topplokket er jo en helt annen ting. Grunnloven sier at slike forvridde tanker skal bedkyttes. Forstå det den som kan 😳

 

Er det en kulturell frivillig greie bør de ta det av som en synlig protest, ta avstand fra disse ekstremistene som innfører det som tvang.

Det hadde jeg villet distansere meg fra i alle fall.

 

Anonymous poster hash: 47d4f...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hijab er ikke bare et stykk bomull, men et symbol for kvinneundertrykkelse og må derfor fjernes. Jada, noen ønsker å ha den på selv, men det forandrer ikke faktumet at symbolet er at noe som utfordrer en manns begjær (håret) skal tildekkes. Beklager, men alle mannfolk skal oppføre seg uansett, det er ikke kvinners ansvar at menn behersker sine lyster.

 

I grunn og bunn er hijab kun 1 ting, og det er kontroll over kvinners seksualitet.

 

Anonymous poster hash: ebb81...211

Feil. Hijab kan være form for undertrykkelse bare når kvinner går med den ufrivillig. Hijab brukes som en del av en religion. Mennene også må oppføre seg etter visse regler og klærne må dekke dem også. Hijab har ingen ting med håret å gjøre,eller mannen. Kvinner og menn må være anstendig kledd med klær. En anna sak er at enkelte muslimske menn oppfører seg som svin og i samme slengen føler seg rett til å peke fingeren på andre folk. Disse kan vi godt sette på plass.

 

Anonymous poster hash: 86daf...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men herregud, jeg tenker da ingenting om kvinner i hijab. At så mange gjør det er skremmende. Det er et plagg som betyr mye forskjellig for forskjellige mennesker, og det vet vi ingenting om før vi blir kjent med dem - og derfor skal vi heller ikke dømme. Er det mulig å bli så trangsynt. Jeg trodde folk var mer oppegående enn det. Debatt om niqab og chador - greit, men hijab? Det blir for dumt.

 

Anonymous poster hash: 3f05b...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hijab er ikke bare et stykk bomull, men et symbol for kvinneundertrykkelse og må derfor fjernes. Jada, noen ønsker å ha den på selv, men det forandrer ikke faktumet at symbolet er at noe som utfordrer en manns begjær (håret) skal tildekkes. Beklager, men alle mannfolk skal oppføre seg uansett, det er ikke kvinners ansvar at menn behersker sine lyster.

 

I grunn og bunn er hijab kun 1 ting, og det er kontroll over kvinners seksualitet.

 

Anonymous poster hash: ebb81...211

Det samme kan sies om truser, bh, bukser, skjørt, gensere, t-skjorter.....

 

Alle er så utrolig støtet på muslimske kvinners vegne men nekter å se at våre egne tradisjoner også bunner i kvinneundertrykkelse. Norske kvinner i dag skifter navn fordi de føler det gjør dem til en familie og fordi det er "sånn det skal være". Mange muslimske kvinner velger å gå med hijab fordi det er tradisjon og fordi det er "sånn det skal være"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...