Gå til innhold

Lytter dere alltid til legens råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært av den oppfatning at legen vet best. Men etter jeg er begynt å google, så blir jeg alltid i tvil. Jeg blir også ofte usikker på om legen kan ha misforstått meg. F.eks. sist jeg var hos legen, fikk jeg  pga. en del mageproblemer og kroniske smerter, resept på Paracet stikkpiller. Når jeg googler leser jeg at stikkpiller ikke alltid virker like godt som tabletter. Da tenker jeg, vet legen dette? Gjelder dette alle? Egentlig har jeg ikke merket noe forskjell på virkningen, men blir likevel usikker. Dette var bare et eksempel, men slik er det alltid når jeg har vært hos legen. Jeg blir usikker etter å ha googlet, men klarer ikke å la være. Flere som har det slik? Hva gjør dere?

Anonymous poster hash: 1d73e...613
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett så handler legene i god tro ut ifra informasjon jeg har gitt så ja, jeg hører stort sett etter. Var borti en lege som utviste et stort ønske om å gjennomføre gynologisk undersøkelse på meg da hørte jeg ikke.

Grunnen til at du har fått stikkpiller er mest sannsynligvis fordi de fleste tabletter er harde på magen, stikkpiller vil fortsatt være smertestillende uten å belaste magen ytterlig. Stikkpiller virker også fortere enn vanlige tabletter. Håper du har fått en utredning også slik at du får vite årsaken til plagene.

Anonymous poster hash: efd85...90d

Skrevet

Hvis ikke du er veldig kildekritisk, så ville jeg absolutt hørt mer på legen enn på Dr. Google.

Anonymous poster hash: 881b0...c9e

Skrevet

Etter å ha vært borti en del udugelige leger som nektet å teste for cøliaki, selv etter å ha oppdaget flere symptomer og fått beskjed om at flere i familien har det, så tar jeg det legen sier med en klype salt.

Men man skal være forsiktig med å Google for mye også.

Anonymous poster hash: 9a8b5...36a

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nja, noen ganger ikke. Har vært borti endel leger som har gjort at både barna og jeg har gått unødvendig lenge syke.

Var og hos en gynekolog som mente jeg måtte starte med noen tabletter når jeg var gravid. Ba om en second oppinion hos legen min, han var uenig. Det var og 2 leger på jobb pluss en overlege på sykehuset. Den gang hjalp Google! Men jeg er ikke ukritisk til det som står på nett.

Nå sliter jeg veldig med store smerter, så vondt at jeg knapt klarer meg gjennom dagen. Legen mente jeg burde jobbe fullt og hadde ikke noe piller å gi meg. Han var og sur fordi kiropraktoren min hadde sykemeldt meg. Nå er år etter det starta skal jeg til spesialist, men nå har det gått så langt at jeg er usikker på hva de kan gjøre for meg.

Skrevet

Nei, jeg stoler ikke alltid på leger. Hadde jeg gjort det, så hadde både jeg og min datter vært døde. Jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme, var så dårlig at jeg klarte ikke å gå uten hjelp. Fikk beskjed av legen, at alt sto veldig fint til, det var langt unna noe fare ennå. Og sykehus innleggelse var langt unne. Neste morgen ringte jeg sykehuset direkte, og sa jeg måtte bli lagt inn. Fikk komme inn med en gang, og fikk beskjed om at det var ikke langt unna at jeg hadde dødd.

Så har jeg flere kroniske sykdommer, de har jeg hatt hele livet. Og i løpet av årenes tid, så har jeg jo fått mer og mer kunnskap om mine sykdommer. Og ikke minst vet hva som virker, og ikke virker for meg. Fastlegen sitter ikke på enorm kunnskap om mine diagnoser, men han er flink til å henvise meg til spesialister da det er noe. Og de stoler jeg mer på.

Anonymous poster hash: 34b86...04b
Skrevet

Ikke google! Jeg stomer på legen. Sjekker ofte andre kilder også, men tar mye på nettet med en klype salt. Legen min er flink å sjekke med kollegaer/eksperter når han er usikker, så jeg føler meg trygg der. Men nå har jeg vært heldig og har lite helseproblemer da, det er kanskje annerledes hvis man feiler noe mer enn halsvondt/magesjau/bekkenløsning.

Skrevet

Ser vi har forskjellige erfaringer. Sist gang jeg følte legen gjorde feil, var når jeg spurte etter boostervaksiner. Fikk da beskjed av legen at det var unødvendig. Men over alt anbefaler de boostervaksiner hvert 10. år. Greit, jeg overlever nok fint uten boostervaksiner, men uansett føler jeg at legen gjør feil når han går imot fhi sine råd. Vurderer å bytte lege, for jeg tar han hele tiden i slike feil. Men det blir kanskje ikke bedre med ny lege heller? Kanskje det er vanskelig å holde seg oppdatert hele tiden? 

Anonymous poster hash: 1d73e...613
Skrevet

Kommer an på legen. Stort sett tror jeg mer på en lege enn på Google, men jeg googler alltid og spør legen hvis det er noe jeg lurer på og forventer at de skal forklare det skikkelig. Men det er enkelte leger jeg ikke stoler på i det hele tatt, fordi de gang på gang har vist at de ikke bryr seg og ikke vet hva de driver med.

Skrevet

Jeg stoler på legen min igrunn på det mest. Ang mine barns sykdom så har han sagt han ikke har stor kunnskap og jeg har nok mer kunnskap enn han siden vi har vært hos ulike leger, spessialister og sykehus. Så han har sagt han kan ordne med resepter og evt komplikasjoner som kommer,men selve behandlingen syns han jeg vet mer enn han. Lurer jeg på noe er det bare å spørre, men han er årlig når han er usikker og sjekker dermed opp hos ulike folk slik at han kan gi meg ett skikkelig svar. Veldig glad han var så ørlig og sa at han ikke har veldig peil på dette, men hjelper så langt det lar seg gjøre og klarer han ikke så skaffer han hjelp.

Anonymous poster hash: 53232...d35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...