Gå til innhold

Hvordan nattavvenne amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen er blitt 7.5 mnd og først nå kjenner jeg behovet for mer sammenhengende søvn.

Han er super a-menneske. Legger seg 18, etter en lang siste time. Sover ca to lurer om dagen (av og til 3).

Han våkner første gang for melk kl 22. Også ca 02, og 04/05.

I natt prøvde jeg og mannen å bære han til søvn kl 02 uten hell. Han sovnet i armene våre, men våknet i senga. Etter 5 slike forsøk ga jeg opp.

Er det utholdenhet som er nøkkelen?

Jeg tenker han kan spise kl 22 og 04? For han kan vel ikke klare seg uten mat fra 18 til 04.?

Anonymous poster hash: 95177...2ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyen er blitt 7.5 mnd og først nå kjenner jeg behovet for mer sammenhengende søvn.

Han er super a-menneske. Legger seg 18, etter en lang siste time. Sover ca to lurer om dagen (av og til 3).

Han våkner første gang for melk kl 22. Også ca 02, og 04/05.

I natt prøvde jeg og mannen å bære han til søvn kl 02 uten hell. Han sovnet i armene våre, men våknet i senga. Etter 5 slike forsøk ga jeg opp.

Er det utholdenhet som er nøkkelen?

Jeg tenker han kan spise kl 22 og 04? For han kan vel ikke klare seg uten mat fra 18 til 04.?

Anonymous poster hash: 95177...2ef

Utholdenhet er nok nøkkelen, men noen holder jo på så lenge med avvenning at det er usikkert om det er avvenningen eller at babyen selv reduserer som er årsaken.. Jeg syns ikke han er mye våken heller, men nå har jeg hatt barn som har våkna mye. Lenge. Det er heller ingen garanti at han sover når han slutter å amme på natta. Eldste ble avvent da han var 6 mndr, det var gjort på to netter, men etter noen netter der han nesten sov seg gjennom begynte han å våkne 3-8 ganger i løpet av en natt. Yngste ble nattavvendt da han var ett år, da ammet jeg annenhver time. Det var en tre uker lang kamp hvor han gråt og raste og våknet hver time.

Anonymous poster hash: 1e9b3...0fb

Skrevet

Babyen klarer seg helt fint uten mat fra 18-04. Min har siden han var 6 mnder spist kl.19 før han legger seg og igjen kl. 06-07 på morgenen. Spørs jo også litt hva babyen spiser resten av dagen. Hvis det ikke blir spist nok i løpet av dagen er det ikke så rart at h*n våkner og er sulten.

Anonymous poster hash: cccc2...cb8

Skrevet

Vi har avvent begge våre på dag og natt samtidig.

Far har tatt med seg barnet (førstemann var 14mnd, andre 12mnd), og dratt på helgebesøk til svigers. Funket fryktelig bra.

Da slapp jeg å avvenne med spreng, og babyen følte nok ikke at den ble nektet pupp slik den nok hadde gjort i større grad om jeg (som jo luktet melk) skulle nekte babyen det den helst ville ha.

Begge to sov gjennom natta andre natta, og drakk kun vann første natta, da gjerne noen desiliter. Var litt sinne første natta, men ikke sånn som vi hadde da vi prøvde at far tok noen av oppvåkningene hjemme på nettene.

Jeg nattammet jo begge temmelig lenge, men plutselig kom vi til et punkt hvor jeg ammet hver time, og jeg følte meg som en smokk. Da var det nok.

Anonymous poster hash: b56a0...511

Skrevet

Tja, jeg prøvde avvenne min sønn på samme alder, han fortsatte å være våken minst 2 timer hver natt helt til han ble 1,5 år gammel. Han våknet jo og ville ha melk, fikk ikke det og da var han våken i 1,5 til 2 timer før han sovnet igjen, det ble en vane for han som han fortsatte med til han da var rundt 1,5 år.

Det ble slitsomt det!

Så de to neste barna nattammet jeg til de sluttet på både dag og natt samtidig, Mye mindre slitsomt å amme i 10 min å sove videre enn å være våken i opptil 2 timer hver eneste natt....

Anonymous poster hash: 43f12...05a
Skrevet

På den tiden spiste mine ca 22 og 06, så en amming mellom 18 og 04 er sikkert lurt. Evt prøv å vri det til 22 og 06, så får du 8 timers søvn!

Det er anbefalt at mannen tar natten et par dager, han er mindre fristende ifht pupp. Noen ganger tar det ukesvis, det er nok bare å holde ut. Tilby smokk og evt litt vann på flaske/kopp.

Skrevet

Nattammmer forsatt 2.5 åring

Håper det vil gå over av seg selv. Har 7 åring 5 åring og 4 åring som jeg er redd minsten skal vekke om jeg begynner med natt avvenning. Hørt noen smører kikkoman på brystene da veger barnet selv å ikke amme mer

Grunnet smaken. Vurderer å prøve det i juleferien, så om der blir leven så blir ikke den neste dagen så ødelagt for de andre barna

Anonymous poster hash: 205fa...9c0

Skrevet

Vår nr 2 våknet hver time for Pupp til han var 5 mnd. Han var tjukk og god og spiste godt på dagtid. Mannen tok han to netter, tilbød vann så var det over og han sov natten igjennom.

Har en på to mnd nå som sover fra kl 19.00-05.00 før han våkner for mat så det går nok fint. Min har natt avvent seg selv.

Spiste hver 2-3 time da han var helt fersk, så sov han plutselig 4-5 timer, så 6-7 timer og de siste 10 nettene så har det gått ca 10 timer før han våkner. Føler meg heldig denne gangen. Var veldig slitsomt med nr 2 som våknet mange ganger hver natt.

Ville prøvd å la pappan ta et par netter.

Skrevet

Far må ta dette alene! Det nytter jo ikke at du bærer, da frister du på en måte barnet med melka de. Det beste er om din kan sove i en annen etasje ett par netter.⏳

Anonymous poster hash: 5b01f...504

Skrevet

Men 04 er jo fremdeles nattamming.....du bør amme kl 22 og ikke før 06

Anonymous poster hash: 5b01f...504

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...