Gå til innhold

Er dere mye barnevakt for tantebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt, for min mann har en bror som har tre barn fra 4 til 9år. Han jobber veldig ukurant, og må dra til utlandet på jobb for en og to uker i slengen. Gjerne på veldig kort varsel. Kona hans jobber turnus, og det byr jo på litt problemer, spesielt i helger og på kvelder. De har MYE barnevakt. Det er stort sett begges foreldre som bytter på å ha ungene da.

Vi har også barn, men de er en del større. Jeg føler veldig på at vi bør stille opp litt mer vi også. Gjerne ei helg eller noe. Men så er det liksom så deilig å slippe også :-/ Vi har fullt opp med jobb, skole og aktiviteter i gjennom uka, at når helgene kommer så slapper vi av eller har egne planer. Vi sier aldri nei hvis de spør oss, men her forleden kom det opp at han skulle til østen på jobb denne uken og at kona skulle jobbe til helgen. Da henger det litt i luften at man skal tilby seg å være barnevakt for ungene i helgen..

Uff, jeg kjenner stadig på det der med litt dårlig samvittighet for å ikke stille opp nok. Men samtidig så har vi også et travelt liv, og selv har vi aldri spurt om særlig barnevakt, da vi har jobber som ikke krever så veldig mye organisering med tanke på barna.

Trenger litt synspunkter her. Er jeg kjip som ikke tilbyr meg? Eller hvordan tenker dere? Anonymous poster hash: e0c6e...fdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres igrunnen ut som de ikke har innrettet livet etter barn, men inretter familielivet etter jobb.

Anonymous poster hash: e2830...e38

Skrevet

Anonym bruker, on 30 Nov 2015 - 14:42, said:

Høres igrunnen ut som de ikke har innrettet livet etter barn, men inretter familielivet etter jobb.

Anonymous poster hash: e2830...e38

Det stemmer, det er nettopp det de har gjort. Og da blir det liksom litt opp til familien rundt å hjelpe dem å få kabalen til å gå opp..... Anonymous poster hash: e0c6e...fdf
Skrevet

Senk skuldrene og ikke ha dårlig samvittighet.

Det er deres barn og de må tilpasse jobbene sine etter de barna DE valgte å få.

Syns foreldrene deres gjør både de og ungene urett med å passe ungene deres så mye. Foreldrene burde latt de ta vare på ungene selv. Det vil nok ungene deres også, men de har ingen tind de skulle sagt siden jobbene til foreldrene er viktigere enn ungene de fikk

Her er det mennesker som skulle stoppet på den første ungen,men nå burde ta ansvar for valgene sine.

Anonymous poster hash: 3f908...51b
Skrevet

Vi er aldri barnevakt, da ungene dessverre er såpass frekke og krevende at jeg ikke ville gjort det utenom en nødssituasjon. Men jeg blir heldigvis ikke spurt mer heller når det gikk opp for dem og foreldrene at jeg ikke lager en ny middag om den første middagen ( som de selv valgte) falt i smak, at de får være oppe så lenge de vil og at møbler er til å tegne på.

Anonymous poster hash: ac959...a8f

Skrevet

Vi er aldri barnevakt, da ungene dessverre er såpass frekke og krevende at jeg ikke ville gjort det utenom en nødssituasjon. Men jeg blir heldigvis ikke spurt mer heller når det gikk opp for dem og foreldrene at jeg ikke lager en ny middag om den første middagen ( som de selv valgte) falt i smak, at de får være oppe så lenge de vil og at møbler er til å tegne på.Anonymous poster hash: ac959...a8f

Ikke falt i smak, skulle det stå.

Anonymous poster hash: ac959...a8f

Skrevet

Ja, det er vi. To av tantebarna mine har bodd hos oss når de var tenåringer og et 3 tantebarn kommer og går som hun ønsker.

Skrevet

Oj...jeg kunne omtrent skrevet hovedinnlegget! Både min bror og svigerinne har ekstremt mye barnevakt. Broren min reiser ofte, og kona jobber på kjøpesenter med ukurante åpningstider. Foreldrene mine passer barna deres i hvertfall en langhelg i måneden, ofte mer.

Min svigerinne og hennes mann jobber begge turnus. Han på Nordsjøen..samme opplegg der, besteforeldre har nærmest en bijobb.

Det eneste som skiller meg og HI rr at jeg ikke har nevneverdig dårlig samvittighet. Man er nødt til å innrette livet sitt etter barn. Å Være avhengig av besteforeldre for å få hverdagen til å gå opp er for infantilt.

Men...Både mine og svigers kunne sagt nei, så hvis besteforeldregenerasjonen synes dette er et problem har de lagt opp til det selv

Anonymous poster hash: fb1d3...037

Skrevet

Nei, men hun er fjorten. Hun har vært mye hos oss tidligere, sjeldent fordi det var behov, men hun hadde et ønske om å komme på besøk/overnatte. Og det samme har min sønn kunnet gjøre der.

Jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet, man får ta seg av sine egne barn. Det er greit med barnevakt en gang i blant, men ikke støtte og stadig pga jobb...

Anonymous poster hash: 779a8...a24

Skrevet

Ja det er vi, men både vårt barn og tantebarnet er enebarn og ikke så langt fra hverandre i alder, så det blir jo en helt annen situasjon. Skjønner godt at dere ikke orker å stille opp like mye. De passer dessuten vårt barn av og til også.

Anonymous poster hash: 64f00...83a
Skrevet

Tantebarnet mitt ser jeg på som ei datter.

Ser på hennes treninger, kamper, skolearrangement osv.

Kjøper like dyre gaver til henne som min egen sønn.

Ser henne mange ganger hver uke i en eller annen form, og hun kan komme å gå akkurat som hun vil!

Har datterfølelser for henne.

Kjøper klær, tar hun med på det jeg skal på av ferier osv. Og sånn er min søster mot min sønn også.

Skrevet

En del før, men ikke over lengre perioder og aldri for å få hverdagen deres til å gå opp på generell basis. Kan være møter som krasjer, julebord, og bare for hyggen sin del:) Mindre nå da vi har flyttet lengre unna.

Anonymous poster hash: fa3d6...479

Skrevet

Anonym bruker, on 30 Nov 2015 - 15:03, said:

Oj...jeg kunne omtrent skrevet hovedinnlegget! Både min bror og svigerinne har ekstremt mye barnevakt. Broren min reiser ofte, og kona jobber på kjøpesenter med ukurante åpningstider. Foreldrene mine passer barna deres i hvertfall en langhelg i måneden, ofte mer.

Min svigerinne og hennes mann jobber begge turnus. Han på Nordsjøen..samme opplegg der, besteforeldre har nærmest en bijobb.

Det eneste som skiller meg og HI rr at jeg ikke har nevneverdig dårlig samvittighet. Man er nødt til å innrette livet sitt etter barn. Å Være avhengig av besteforeldre for å få hverdagen til å gå opp er for infantilt.

Men...Både mine og svigers kunne sagt nei, så hvis besteforeldregenerasjonen synes dette er et problem har de lagt opp til det selv

Anonymous poster hash: fb1d3...037

Godt å høre at jeg ikke er helt bak mål :-) Jeg vet egentlig at jeg ikke trenger å ha dårlig samvittighet, men når det under en samtale kommer opp slik hinting, så blir jeg litt ukomfortabel kjenner jeg.

HI Anonymous poster hash: e0c6e...fdf

Skrevet

Min søster er mye barnevakt for mitt barn da jeg er alene med han. Jeg spurte familien før jeg tok denne jobben om det var ok. men jeg er igjen mye barnevakt for hennes barn. De 3 er som søsken og syns det er supert at de vokser opp slik. 

Selvfølgelig skal man innrette livet etter familie, men man må og ha penger til å forsørge barna og 8-16 jobber vokser ikke på trær for alle. det kommer jo helt an på utdannelse osv. 

Syns man kan være litt raus mtp på barnevakt, for tenkt for ett godt bånd man får med nevøer og nieser og det at de har flere å støtte seg på og. 

Syns mange har litt egoistiske holdninger her og, virker som veldig få er rause ovenfor andre unger enten det er familie eller naboer osv. 

Anonymous poster hash: 53aed...6ac
Skrevet

Jeg stilte ekstremt mye opp da de var små. MEN jeg var da uten barn selv. Nå er det sjelden/aldri at barna er hos tanter og onkler.

Anonymous poster hash: 7c534...102
Skrevet

Nei, vi har faktisk aldri passet de. Men det er mest tilfeldigheter, og minste er jo baby enda (har to). Dere burde jo ta det opp med dem. Si at dere gjerne kan passe hvis det er avtalt f.eks en mnd i forveien (og at dere får en form for kompensasjon), men at de ellers bør ansette en fast barnevakt som kan ta de mer akutte tingene. Det er jo ganske frekt å belage seg på familie sånn fast.

Skrevet

Vi passet tantebarnet mye før, hadde de på overnatting og dro på lekeland osv. Nå er de blitt store og trenger ikke pass lenger og vi har hendene fulle med to små selv.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nå har jeg ingen her så jeg får ikke passet de, men jeg kjenner jo at det ville vært veldig slitsomt. Helgene er dessuten fullt opp med planer store deler av året og.

Jeg var mye hos min tante når jeg var mindre, men da passet jeg hennes barn da. Så det var jo vinn-vinn :P

Skrevet

Av alle mine søsken så er det bare en som bor her med barn å hans barn passer vi aldri, men ber dem med på ting innimellom. Derimot har mannen to barnløse søsken som passer våre ca 1 gang i uken fordi de ønsker å ha den kontakten med dem. Vi har snakket om sånne ting å kommet frem til at min familie er oppdratt helt annerledes enn mannen mtp familietilknyttning.

Anonymous poster hash: 91994...5a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...