Gå til innhold

Spedbarn sover ikke på dagtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 11 uker som nesten ikke sover på dagen. Han kan ta en lur på 10-15 minutter et par ganger, og sover store deler av tiden hvis vi er ute på trilletur. Vi pleier å stå opp i 08-09 tiden og prøver å legge han "fast" i 19-20 tiden (i hvert fall så er det på med pysjen rundt denne tiden). Han kan fort finne på å sove 1-3 timer fra 15-16 tiden, før han legger seg rundt 20 tiden og sover til 00-01 for å få flaske (120 ml per måltid hver 3-4 time). 

Er dette normalt? Sover han for lite? Og hvis han sover for lite hva kan jeg gjøre for at han sovner midt på dagen de gangene jeg ikke har tid til å gå 1-2 timer på trilletur for at han skal få en lur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lur på under 30 min gir lite restitusjon.

Sover han i vogn på dagtid?

For å få min baby til å sove lengre på dagtid måtte jeg en periode passe på å rugge vogna når han småvåknet etter ca 25 min. Når jeg fikk forhindret oppvåkningen sover han nå i 1.5 time og våkner uthvilt.

Mange babyer våkner når de skifter søvnfase selv om de ikke er ferdigsovet.

Kan også være lurt å ikke sove etter kl 16-17

Skrevet

Han sovner i vogna kun når vi er ute å går, har prøvd både å ha vogna på balkongen med han i og rugge til søvn, også prøvd å ha vogna i stua. Han sovner i 10-15 min så er han våken igjen. Samme hvis jeg vipper han i vippestolen. Men kan jo ikke trille, vugge osv i 1-3 timer midt på dagen heller.

Han sovner etter 16 da han har fått en flaske rundt denne tiden og ser ut til å ville ta igjen den luren da. For først da kan han sove i et par timer før mat igjen, også leggetid.

Hadde liksom vært greit å få den luren på 1-3 timer midt på dagen og ikke rundt middagstider. Han er rolig stort sett og kan ligge i babygymmen og leke alene osv.

Skrevet

Sånn var og er min nå 5 mnd. gamle baby. Foruten de første ukene har han kun sovet 25- 30 min. sammenhengende på dagen. Jeg vet også at det ble tatt opp i felles barselgruppe. Da sa hs at så lenge babyen ellers er fornøyd så var det ikke så mye man kunne gjøre. Det ene tipset jeg fikk var samme som over her, at man hjelper barnet i søvn igjen. Begynner og vugge f. eks. rett før du vet baby vil våkne.

Min er ikke ferdigsovet, for om jeg legger meg med han fra begynnelsen eller legger meg ned når de 20 min. har gått kan han sove opptil 2 timer til.

Nå skal min utredes for reflux da. Men om det med søvn er eneste så er det nok bare slik din baby er. Så hvis du har utelukket andre plager som mage og nakkesmerter så må du bare prøve å tilrettelegge søvnen best mulig.

Vi gikk tur i flere uker 2 timer om dagen for han sov i vogna. Men nå er det slutt på det også.

Anonymous poster hash: e641c...f33

Skrevet

Jeg tror ikke han har noen vondter da han fint kan ligge å leke og små le eller prate. Noen ganger ønsker han oppmerksomhet, men sovner kun etter 16 selv om eg legger han på brystet for å roe han til å sove. Da er det fort å løfte hodet å se på alt annet som er interessant :)

Skrevet

Så lenge babyen bare sover når du går tur med vognen, så må du jo bare gå tur på dagtid slik at baby får sove. Hvorfor kan du ikke gjøre det som gjør at barnet får sovet ordentlig?

Skrevet

Min var helt lik. Jeg gikk lage turer flere ganger om dagen. At babyen min fikk sove litt var viktigere. Etterhvert sov han godt i vogna med å bare rugge ham litt i søvn og vognen stå stille etter det. Beklager å måtte si det, men trenger babyen din å ammes i søvn, trille i søvn osv så gjør du det. Det er for en liten periode, og er en av de viktige jobbene du har med å være hjemme med en baby, syns jeg..

Anonymous poster hash: d1ce7...e6e

Skrevet

Jeg får ikke gått de lange turene fordi jeg driver å bygger opp kneet etter en kneskade. Derfor kan jeg ikke gå de lange turene, hadde jeg kunnet det hadde jeg selvfølgelig gjort det. Men er anbefalt av legen å holde turer på maks 10-20 minutter om dagen spørs på hvordan kneet er. Så må i så fall få noen tips til å få han til å sovne ordentlig inne her hjemme. 

Skrevet

Har du prøvd bæresjal? Det har vært redningen her, for å sikre lange lurer på dagtid. Puppe i søvn funker også bra, men du ammer kanskje ikke i det hele tatt?

Anonymous poster hash: 9f0a7...49b

Skrevet

Har ikke prøvd bæresjal nei, prøvd kun vogn, vippestol, vanlig seng, kosing osv siden jeg bygger meg opp etter en kneskade. Men kanskje prøve med et bæresjal å se om han heller vil sovne da, men vil det fungere selv når jeg ikke kan gå så mye inne tror du? 

Ammer ikke, guttungen ble født for tidlig så hadde ikke utviklet sterke nok sugemuskler så her er det kun flaske :)

Skrevet

Min datter var som du beskriver.

Hun sov aldri over 30 minutter sammenhengende på dagen da hun var liten. Kun om hun var syk. Jeg så med lengsel på de andre mødrene i gruppen som gav mat og så la ned barnet for å sove, og da kunne de faktisk gå i gang med andre ting mens jeg hele tiden satt på nåler og lurte på hvor mange minutter det var til hun våknet igjen.

Lillebror derimot sov glatt tre timer sammenhengende midt på dagen. Herlighet så mye jeg fikk gjort da! :)

Jeg tror ikke det er noe galt. Barna har forskjellig sovemønster og så lenge han spiser og virker fornøyd og utvikler seg tror jeg bare det er slik han er.

Skrevet

Vil jo si han utvikler seg fint, 3 Mnd neste uke og gått fra 2200g til 5400g og 48cm til 63cm, og spiser bra.

Han klarer helt fint å ligge alene en liten stund å leke hvis jeg må gjøre noe, men jeg får dårlig samvittighet over å bare "forlate" han mens jeg vasker og rydder leiligheten :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...