Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #1 Skrevet 30. november 2015 De tre siste årene har vi feiret julaften hos svigers; første gang var datteren vår nyfødt og det føltes altfor langt å dra til min familie, de to andre pga kort ferie og kort reisevei. Dette året har vi flyttet til nabobygda og jeg har termin rett over nyttår. Mine foreldre kommer til oss og gleder meg til å sette i stand jul i nytt hus. Svigermor føler hun "eier" oss til alle høytider fordi vi har bodd så nærme og nå er det ramastrik fordi vi ikke kommer til dem på julaften. Hun sa faktisk at hun er lei seg for at vi ikke skal feire jula sammen. De har jo hatt alle julaftener siden jenta vår ble født. Vi skal selvsagt besøke dem og invitere til oss i løpet av jula, men kan hun virkelig ikke skjønne at denne julaften "tilhører" mine foreldre og at det betyr mye å ha den første jula i et nytt hjem? Anonymous poster hash: abb95...c07
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 30. november 2015 #2 Skrevet 30. november 2015 Men er det noe problem å invitere dem også da? To til eller fra er jo ikke så mye.....
Kathrine. Skrevet 30. november 2015 #3 Skrevet 30. november 2015 Inviter de også, så velger de om de vil komme eller ikkje. Ufint å la folk sitte aleine, så greit å gi de invitasjon.
☆☆☆ Skrevet 30. november 2015 #4 Skrevet 30. november 2015 Er dei invitert til dykk? I motsatt fall kan eg forstå at svigermor er såra.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #5 Skrevet 30. november 2015 Nå skal det sies at de ikke er alene på julaften, min svigerinne kommer med kjæresten og svigefars gamle tante kommer. HI Anonymous poster hash: abb95...c07
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #6 Skrevet 30. november 2015 Er dei invitert til dykk? I motsatt fall kan eg forstå at svigermor er såra. Hvorfor det? Har ikke Hi sine foreldre like mye rett på å feire jul med sin datter og sine barnebarn? Anonymous poster hash: 012ff...991
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #7 Skrevet 30. november 2015 Når det gjelder julefeiring må det fordeles med like stor presisjon som 6-åringer deler sjokolademelk. Det må være på milimeteren.. Svigers har hatt besøk i tre år, nå er det dine foreldres tur. Hva vil dere gjøre hvis/når dere skal feire jul hjemme hos dere? Anonymous poster hash: 5837b...897
☆☆☆ Skrevet 30. november 2015 #8 Skrevet 30. november 2015 Er dei invitert til dykk? I motsatt fall kan eg forstå at svigermor er såra.Hvorfor det? Har ikke Hi sine foreldre like mye rett på å feire jul med sin datter og sine barnebarn? Anonymous poster hash: 012ff...991 Blir jula forringa av at det kjem fleire? No seier HI seinare at svigers allereie har planer heime, og då blir det noko anna. Men kva er det med denne småligheta enkelte driv med, at det må vere enten eine eller andre familien framfor å samlast så alle får selskap?
Giss Skrevet 30. november 2015 #9 Skrevet 30. november 2015 Så koselig at dere skal ha jul i eget hus! Jeg synes det høres veldig rimelig ut slik dere gjør det.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #10 Skrevet 30. november 2015 Er dei invitert til dykk? I motsatt fall kan eg forstå at svigermor er såra.Hvorfor det? Har ikke Hi sine foreldre like mye rett på å feire jul med sin datter og sine barnebarn? Anonymous poster hash: 012ff...991 Blir jula forringa av at det kjem fleire? No seier HI seinare at svigers allereie har planer heime, og då blir det noko anna. Men kva er det med denne småligheta enkelte driv med, at det må vere enten eine eller andre familien framfor å samlast så alle får selskap? Det er ikke alltid det ligger smålighet bak. Om alle vi søsken med unger og partnere skulle vært hos mine foreldre til jul samtidig ville vi blitt 17 stykker. Det blir fort voldsomt i de små stuer. Min ene søster har sagt klart ifra at det orker hun ikke. Hun blir så sliten når det er så fullt med folk. Min andre søsters kjæreste liker ikke mine foreldre og er ganske verbal av seg. Det kan fort ødelegge julestemningen for han holder ikke munn om hva han synes bør gjøres annerledes. Min bestemor er en ganske streng dame som ønsker at ting gjøres som i hennes barndom. Det vil si at hun fort irriterer seg om det er mange barn som springer omkring eller voksne som ikke følger den tids høflighetsformer. Alt i alt betyr det at julefeiringen blir koseligere for alle parter om vi deler oss litt og heller møtes hos den ene og den andre i løpet av juledagene. Når man ikke er så mange samtidig er det enklere å tilpasse seg hverandre og ha det koselig sammen. Anonymous poster hash: 08f3d...d59
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #11 Skrevet 30. november 2015 Er dei invitert til dykk? I motsatt fall kan eg forstå at svigermor er såra.Hvorfor det? Har ikke Hi sine foreldre like mye rett på å feire jul med sin datter og sine barnebarn? Anonymous poster hash: 012ff...991 Blir jula forringa av at det kjem fleire? No seier HI seinare at svigers allereie har planer heime, og då blir det noko anna. Men kva er det med denne småligheta enkelte driv med, at det må vere enten eine eller andre familien framfor å samlast så alle får selskap? Vel, mange foreldre har ikke kjemi med det andre foreldreparet som er besteforeldre til sitt barnebarn. Og så er det noe eget med å ha egentid med bare barn og barnebarn vil jeg tro! For å stille et motspørsmål: vil julen til svigermor bli forringa av å feire med svigerinne og en tante?(vet ikke om hi mente sin svigermors svigerinne eller hennes egen. I såfall er jo det svigermors egen datter og det burde da virkelig være helt topp) Anonymous poster hash: 012ff...991
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #12 Skrevet 30. november 2015 Er dei invitert til dykk? I motsatt fall kan eg forstå at svigermor er såra.Hvorfor det? Har ikke Hi sine foreldre like mye rett på å feire jul med sin datter og sine barnebarn? Anonymous poster hash: 012ff...991 Blir jula forringa av at det kjem fleire? No seier HI seinare at svigers allereie har planer heime, og då blir det noko anna. Men kva er det med denne småligheta enkelte driv med, at det må vere enten eine eller andre familien framfor å samlast så alle får selskap?Vel, mange foreldre har ikke kjemi med det andre foreldreparet som er besteforeldre til sitt barnebarn. Og så er det noe eget med å ha egentid med bare barn og barnebarn vil jeg tro!For å stille et motspørsmål: vil julen til svigermor bli forringa av å feire med svigerinne og en tante?(vet ikke om hi mente sin svigermors svigerinne eller hennes egen. I såfall er jo det svigermors egen datter og det burde da virkelig være helt topp) Anonymous poster hash: 012ff...991 Ser nå hun skriver "min svigerinne" Anonymous poster hash: 012ff...991
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #13 Skrevet 30. november 2015 Er dei invitert til dykk? I motsatt fall kan eg forstå at svigermor er såra.Hvorfor det? Har ikke Hi sine foreldre like mye rett på å feire jul med sin datter og sine barnebarn? Anonymous poster hash: 012ff...991 Blir jula forringa av at det kjem fleire? No seier HI seinare at svigers allereie har planer heime, og då blir det noko anna. Men kva er det med denne småligheta enkelte driv med, at det må vere enten eine eller andre familien framfor å samlast så alle får selskap? Smålighet? Kanskje fordi man ikke har plass? I vårt tilfelle velger vi å invitere foreldrene våre annethvert år fordi svigermor tar så sinnssvakt mye plass. Barnebarna er bare hennes, og hun blir pottesur hvis andre (les min familie) i det hele tatt ser på dem. Så her gjør vi alle en tjeneste ved å være sammen annethvert år. Anonymous poster hash: c70f6...065
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #14 Skrevet 30. november 2015 Takk for innspill! Jeg synes det er mer "smålig" at en voksen dame som har fått ha barnebarna og oss tre år på rad ikke kan ta et steg tilbake og unne mine foreldre en julefeiring med oss uten å gjøre en stor sak av det. Dessuten er det så tett på termin at jeg synes det å bare være 4 voksne og ett barn med rolige planer (og en mor som elsker å lage til julemat) høres helt fantastisk ut. HI Anonymous poster hash: abb95...c07
☆☆☆ Skrevet 30. november 2015 #15 Skrevet 30. november 2015 Er dei invitert til dykk? I motsatt fall kan eg forstå at svigermor er såra.Hvorfor det? Har ikke Hi sine foreldre like mye rett på å feire jul med sin datter og sine barnebarn? Anonymous poster hash: 012ff...991 Blir jula forringa av at det kjem fleire? No seier HI seinare at svigers allereie har planer heime, og då blir det noko anna. Men kva er det med denne småligheta enkelte driv med, at det må vere enten eine eller andre familien framfor å samlast så alle får selskap?Vel, mange foreldre har ikke kjemi med det andre foreldreparet som er besteforeldre til sitt barnebarn. Og så er det noe eget med å ha egentid med bare barn og barnebarn vil jeg tro!For å stille et motspørsmål: vil julen til svigermor bli forringa av å feire med svigerinne og en tante?(vet ikke om hi mente sin svigermors svigerinne eller hennes egen. I såfall er jo det svigermors egen datter og det burde da virkelig være helt topp) Anonymous poster hash: 012ff...991 Som sagt stiller det seg annleis når HI kjem med tilleggsopplysninga at svigers allereie har planer om å feire med andre.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #16 Skrevet 30. november 2015 Enig med hi -håper dere får en flott feiring uten å tenkte på den pottesura dama Skjønner ikke hvorfor det "alltid skal være plass til flere" -om man er sammen med noen trenger man jo ikke være dobbelt opp alltid. Anonymous poster hash: 1398c...9c2
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #17 Skrevet 30. november 2015 Er dei invitert til dykk? I motsatt fall kan eg forstå at svigermor er såra.Hvorfor det? Har ikke Hi sine foreldre like mye rett på å feire jul med sin datter og sine barnebarn? Anonymous poster hash: 012ff...991 Blir jula forringa av at det kjem fleire? No seier HI seinare at svigers allereie har planer heime, og då blir det noko anna. Men kva er det med denne småligheta enkelte driv med, at det må vere enten eine eller andre familien framfor å samlast så alle får selskap? Smålighet? Du tuller? Hvorfor skulle feks mine søsken feiret med mine svigerforeldre? Slik det hadde blitt hvis alle skulle samles. Og med søsken på begge sider blir det for mange.. Anonymous poster hash: a0f6d...c6d
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #18 Skrevet 30. november 2015 Jeg hadde invitert svigers, svigerinne med følge og gammel tante også! Anonymous poster hash: 5b4fc...88c
Anonym bruker Skrevet 30. november 2015 #19 Skrevet 30. november 2015 Jeg hadde invitert svigers, svigerinne med følge og gammel tante også! Anonymous poster hash: 5b4fc...88c Du har nok også plass til å fylle opp huset også. Ikke alle som kan det pga. størrelsen på stua, plass rundt spisebordet, og som ikke har noe særlig plass til overnatting. Ikke alle som bor i store hus. Anonymous poster hash: 3cee2...f90
soleia Skrevet 30. november 2015 #20 Skrevet 30. november 2015 Er ho pottesur, eller seier ho berre eigentleg at ho likar å vere saman med dykk, og er lei seg for å ikkje få feire jula i lag med dykk i år? Synes det er heilt på sin plass at du får feire saman med mor og far. Om dei hadde site åleine heime hadde det vore naturleg å invitert dei på julekvelden, dei langeisfarande får likevel åleinetid saman med ungane, men sidan dei har andre å feire med er det ikkje synd på dei. Du kan ikkje ta ansvar for heile halve slekta.
Yellow Brick Road Skrevet 30. november 2015 #21 Skrevet 30. november 2015 Svigermor har ingen grunn til å bli sur. Men jul er et sårt tema for mange og mange nesten mister hodet når ting blir annerledes enn forventet. Min kjære, flotte svigermor fikk omtrent panikk da barna bestemte seg for å gjøre om på den tradisjonelle julefeiringen med hele familien samlet. Jeg kan selvfølgelig se den, om jeg velger å se saken fra hennes side, og det gjorde vi og så lirket vi det hele til fast, bestemt og med en stor skje kjærlighet. Jeg kjenner ikke din svigermor. Kanskje er hun et troll, kanskje er hun bare en ganske vanlig dame som aller helst vil feire jul med dere og barnebarn og så "glemmer" å tenke på den andre siden av familien. Jeg håper at dere har gitt beskjed i god tid om at nå har dere feiret med dem i tre år, så i år vil dere feire med din familie. Om dere akkurat har gitt beskjed, er det ikke noe rart at hun blir skuffet, så da får dere la henne få litt tid til å komme over det på. Benytt samtidig anledningen til å fortelle hvordan dere planlegger det framover. Eks. "Vi har bestemt at nå som vi får to barn, vil vi feire hjemme og vi vil feire med dere annet hvert år om dere har lyst til å komme" eller hva dere nå mener at passer best. Hadde svigermor og svigerfar vært alene, ville jeg nok ha invitert dem også, men så lenge de har noen andre å være sammen med, hadde jeg med god samvittighet invitert kun min side av familien. Akkurat som at jeg ikke inviterer min foreldre nå vi er med svigers så lenge de har andre å feire med. Jeg synes ikke at man "må" invitere en haug med folk på julaften om man ikke har lyst. Jeg ville aldri ha latt verken foreldre, besteforeldre eller en gammen enslig onkel sitte alene på julaften uansett hvor godt eller dårlig de går sammen med det andre foreldreparet, men jeg ville ikke ha invitert bare fordi de heller vil være hos oss enn med en annen sønn eller datter. Vi har aldri blanda familiene, og det er ikke fordi de ikke går sammen, men fordi de settet som ikke er hos oss har andre å være sammen med, og da koser vi oss med god samvittighet kun med den ene siden av familien. Vel, jeg synes ikke at du skal bli sur på svigermor, men bare klart og bestemt si at du skjønner / det er hyggelig at de kommer til å savne dere, men det gjør de andre også,, så derfor kommer dere til å veksle på hvem dere feirer med framover. Så går det nok over, i alle fall om svigermor er en sånn noenlunde oppegående dame.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå